Här är jag
Anledningen till att jag gjorde den fasta delen i stål var för att under säsongen 98 rasade den delen 4 ggr vilket innebar att jag vid ett antal tävlingar körde med avgasportar i bara en cylinder pga dålig ekonomi och långa leveranser.
Jag tror på mittsverigetävlingen så rasade 4 st aprilior med samma fel. Så det var inte bara jag som råkade ut för dem. En hoj sköt båda samtidigt enligt uppgift.
Jag kan meddela att en Aprilia med avgasportar är ganska toppig, utan så är det värre. Registret var ett par hundra varv, framför allt övergången blev ketchupartad vilket gjorde det svårt att komma ur kurvorna utan släpp.
De jag gjorde till 99 var lika i form som original men i annat material, fusk kanske men cykeln gick i mål alla tävlingar 99.
Jag har surfat runt lite på de olika lösningarna och sett att de löser lite olika problem och det är olika åsikter om vad som är som är felet.
Min åsikt var att den fasta delen gick av i spåret. Jag undersökte ca 10 st rasade avgasportar som jag samlade ihop och en var sönder i den mittre delen, en var "dragpinnen" av på och de andra var av i den fasta delen.
Om det har rasat någon med mina portar så är det nog pga fjäderpinnehålet i mittbiten är sönder, jag gjorde inte något åt de bitarna.
Om ni undrar hur många uppsättningar jag gjorde så såg jag ett SM race 00 och ca 25 % av förarna hade köpt av mig.
Slutligen jag försökte legalisera dem men TMP satte stopp för det enligt Sköld.
Thomas Grandell