Thomas Grandell efterlyses ang. avgasportar.

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
... fick tipset att fråga denne herre om avgasportar till min RS250. Skulle höra på MCERR om hans nummer. Nu strular detta för mig så jag tänkte i all hast höra om någon här har hans nummer?

Tacksam för all hjälp...

Oj då!? Thomas såg till att göra den fasta delen i dom rörliga avgasportarna i stål 1998 för att två av hans orginalventiler gått av på mitten. Kommer dom som köpte sånna av han också bli efterlysta nu? :brinnerup

Jag har haft grandell-ventiler! Dessvärre ramlade det in delar av avgasventiler i cylindern ändå.

Skippa det tramset och modda dem á la rgv250.co.uk.
Suzuki motor i RS250 som bekant, så där finns många bra tips ang. motorn, bl.a. en bra mod på avgasportarna som skall göra det i stort sett OMÖJLIGT för portarna att trilla in i cylindern...läs mer här: http://www.rgv250.co.uk/powervalve.htm

Frångår ämnet lite...

Vore intressant att veta hur många som tävlar med dessa "olagliga" avgasventiler? Har aldriga haft några problem med orginal på åtskilliga
Aprilior och RGV men de måste servas efter varje race.

Om dessutom portarna är felinställda så att servot försöker öppna
portarna mer än vad som är mekaniskt möjligt så blir det en enorm
belastning på ventilen (servot har en 1:jättestor utväxling).

Ska man däremot köra till jobbet varje dag är ju trimventilerna bra...

McFille skrev:
Skippa det tramset och modda dem á la rgv250.co.uk.
Suzuki motor i RS250 som bekant, så där finns många bra tips ang. motorn, bl.a. en bra mod på avgasportarna som skall göra det i stort sett OMÖJLIGT för portarna att trilla in i cylindern...läs mer här: http://www.rgv250.co.uk/powervalve.htm

Den delen som Grandell lät tillverka några av i stål var den delen som sitter still i ventilen. Han hade två ventiler som gick av på den delen på mitten när han körde på Alastaro '98 tror jag..

Så även om du moddar a'la rgv250.co.uk, med mellandelen av ventilen med ett annat stift som inte ska glappa upp sig, så är det långt ifrån omöjligt att inte nånting kan gå sönder ändå!

Har dessutom sett en rgv där den andra delen som är rörlig gått av i skaftet till där ventilen sitter fast till styrningen som öppnar/stänger. Går en ventil av där så ska ventilen inte kunna trilla ner i cylindern om stiftet på mellandelen är ok. Dock kan ventilen gå så pass långt ner för att kolven ska slå i ventilen något!

Öjert skrev:
Frångår ämnet lite...

Vore intressant att veta hur många som tävlar med dessa "olagliga" avgasventiler? Har aldriga haft några problem med orginal på åtskilliga

Ska man däremot köra till jobbet varje dag är ju trimventilerna bra

Är nog lättare att berätta om vilka som har tävlat med ventiler som inte är orginal än att leta dom som nu tävlar med sånna! "Moddade" ventiler går ju inte riktigt in i reglementet där det står att ingen del får bearbetas/ändras från orginal utan ska vara i samma utförandet som den säljs av nordiska importören.

Tack för svaren... grejen var att jag behövde nya ventiler a.s.a.p. Dock utan att behöva betala runt 1000-lappen styck. Skulle behöva dem så att hojen kunde bli funktionabel innan helgen. Lutar åt att det blir till att skicka dom gamla till Stan Stephens i UK för moddning. Kunde dock ta 1-2 veckor. :gnissla

Någon som har ett par (fyra) ventiler att sälja billigt så PM(S)'a ...

Gött mos...

Öjert skrev:
Frångår ämnet lite...

Ska man däremot köra till jobbet varje dag är ju trimventilerna bra...

Modden av portarna höjer inte prestandan på något sätt, utan är endast en säkerhetsmod för att förhindra motorras pga. att avgasportern trillar in i cylindern. Vet dock inte om det är tillåtet att köra med moddade ventiler i race, reglementet kan vara lite kinkigt...

axxens - Ja, visst kan sakerna gå sönder ändå, men enligt de som har moddat sina portarna á la rgv250.co.uk (aka Stan Stephens mod) så skall inte portarna trilla in i cylindern när stiftet börjar släppa...vet dock inte om det fungerar tillfredställande då jag inte behöver modda mina portar för att de skall hålla... :)

Här är jag

Anledningen till att jag gjorde den fasta delen i stål var för att under säsongen 98 rasade den delen 4 ggr vilket innebar att jag vid ett antal tävlingar körde med avgasportar i bara en cylinder pga dålig ekonomi och långa leveranser.
Jag tror på mittsverigetävlingen så rasade 4 st aprilior med samma fel. Så det var inte bara jag som råkade ut för dem. En hoj sköt båda samtidigt enligt uppgift.

Jag kan meddela att en Aprilia med avgasportar är ganska toppig, utan så är det värre. Registret var ett par hundra varv, framför allt övergången blev ketchupartad vilket gjorde det svårt att komma ur kurvorna utan släpp.

De jag gjorde till 99 var lika i form som original men i annat material, fusk kanske men cykeln gick i mål alla tävlingar 99.

Jag har surfat runt lite på de olika lösningarna och sett att de löser lite olika problem och det är olika åsikter om vad som är som är felet.

Min åsikt var att den fasta delen gick av i spåret. Jag undersökte ca 10 st rasade avgasportar som jag samlade ihop och en var sönder i den mittre delen, en var "dragpinnen" av på och de andra var av i den fasta delen.

Om det har rasat någon med mina portar så är det nog pga fjäderpinnehålet i mittbiten är sönder, jag gjorde inte något åt de bitarna.

Om ni undrar hur många uppsättningar jag gjorde så såg jag ett SM race 00 och ca 25 % av förarna hade köpt av mig.

Slutligen jag försökte legalisera dem men TMP satte stopp för det enligt Sköld.

Thomas Grandell

*/ ?>
Back