Thinner på Primer?

Cbren

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2007
Hoj
CBR 900
Hej,

Skulle vilja ha lite hjälp/tips.

Har primat klart mina kåpor och andra delar, och nu köpt på mig färg (svart + härdare och förtunnare).

Vad skall jag tvätta primern med? innan jag lägger färgen? (man har ju varit där och pillat :) )
Jag vet iaf att jag inte skall använda avfettningsmedel, men råkade höra att jag skall använda thinner och inte ens T-röd.

Håller plasten/primern för thinner? finns det "snällare" thinners?

:confused:

Tack på förhand!! snart är soooooooolen här ! :D

plast o primer o allt kan reagera olika på thinner, de är den hårda vägen som gäller.. köper man allt på samma ställe så bruka dom ha koll på vad man ska ha.

Tack för svar!

Ja det får bli att provtesta lite thinner på nån kåpdel ( o se den smälta till intet :D )

Verkade vara en hyggligt svår fråga? tycker folk borde provat det x-antal gånger :S

Tack en engång

När man blästrar resonerar man att det aldrig blir renare, alltså inget "rengöringsmedel" efter. Jag tänker likadant när det gäller slipning, även om det förstås inte är samma sak riktigt. Men mitt förslag är att dra över lätt en sista gång med fint papper och damma sedan av med ren luddfri trasa innan du lägger lacken. Gör jobbet med nytvättade händer eller hellre latexhandskar.

Edit: Om du vill rengöra måste det väl gå att använda lösningsmedlet du har till färgen du ska lägga!? Om den löser grunden för lätt kanske det blir probs när du lackar.

Last edited:
Tjena igen! :)

Pratade lite med svärfar om det innan, just om att kanske bara slipa ner lite snabbt/lätt och sen använda klibbtrasa (heter det så? :P)

får nog bli det lätt med 1600 papper och sen bara köra på, spela roll det är ju bara pengar :huvet

Tack för svar!

Tack för svar!

Ja det får bli att provtesta lite thinner på nån kåpdel ( o se den smälta till intet :D )

Verkade vara en hyggligt svår fråga? tycker folk borde provat det x-antal gånger :S

Tack en engång

Är det inte så att primer och toplack är baserade på olika lösningsmedel. När jag lackade mycket så var primern cellulosathinner baserad och toplacken var syntetthinner baserad.

Cellulosabaserad löser syntet men inte tvärt om, om jag kommer ihåg rätt.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025