Things you learn on a Ducati 999

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Min granne lånade ut sin Ducati 999 till mig idag (tack Pajo). Eftersom jag inte kört hoj ordentligt sedan 18:e april 2003, var det mer än lovligt ringrostigt. Dessutom är hela min utrustning helt oanvänd, och stället är nog optimalt för en matchvikt ett par, tre kilo under dagens notering.
Följande noterades under körningen:

1. Handskarna är för trånga. Någon som vill köpa ett par sprillans nya Alpinestars GP Plus, storlek 9 (medium) för kompispris?
2. En hoj med rejsväxling kräver koncentration, om man inte är van.
3. En japansk hoj kan man slököra i stan, och mellangas vid nedväxling använder man om man vill vara cool någon gång.
4. En 999:a är tortyr att slököra, och mellangas ger man alltid vid nedväxling. Iallafall om man önskar få i växlarna.
5. Mitt högerben har sett bättre dagar. Skiten domnar bort och lever rövare, verkar vara obefintlig cirkulation. Tårna är borta på fem minuter.
6. 999:an har extrem körställning. En YZF R1 är en tourer i jämförelse. Lite svårt att nå växel- och bromspedal också, fast det beror nog på att hojen justerats för en annan invalido (ägaren).
7. Det är häftigt med twin, när man väl vant sig.
8. Det är tur att man inte håller på med detta längre. Teamchefsjobbet är betydligt mindre farligt.

Får man lägga till några punkter?

1. Backspeglarna kunde nog lika gärna kvittat.
2. Sadeln är något av det hårdaste jag suttit på.
3. Varvstoppet går i tidigare än vad man är van vid.
4. Bromsarna är grymma.
5. Hojen är mycket smalare än en rad4 (No Shit Sherlock).

eus skrev:
Får man lägga till några punkter?

1. Backspeglarna kunde nog lika gärna kvittat.
2. Sadeln är något av det hårdaste jag suttit på.
3. Varvstoppet går i tidigare än vad man är van vid.
4. Bromsarna är grymma.
5. Hojen är mycket smalare än en rad4 (No Shit Sherlock).
1. Backspeglarna är till för att fästa blinkerserna i. Enbart.
2. Ja, fast denna hoj hade mjukare dyna. Jävla tourer, typ liksom.
3. Jo, men om man växlar då lampan blinkar funkar det kanon.
4. Inte bättre än Hondas (bara kort provtur, dock).
5. Ja?
:arsele

valmers skrev:
1. Backspeglarna är till för att fästa blinkerserna i. Enbart.
2. Ja, fast denna hoj hade mjukare dyna. Jävla tourer, typ liksom.
3. Jo, men om man växlar då lampan blinkar funkar det kanon.
4. Inte bättre än Hondas (bara kort provtur, dock).
5. Ja?
:arsele
1. Ja, dyra blinkers är det.
2. Vilken lyx.
3. Den featuren hittade inte jag (var nog inte inställd rätt), bara någon triangel som lös/blinkade när varvstoppet gick i har jag för mig.
4. Inte mycket sämre heller. Men det stämmer nog, både 954 och 1000RR har rätt fina bromsar (det är dom jag har kört).
5. Precis
6. Det blir ganska varmt om :arsele

Det var i och för sig 999S jag körde, skiljer väl inte så jättemycket kanske?

Last edited:
valmers skrev:
Min granne lånade ut sin Ducati 999 till mig idag (tack Pajo). Eftersom jag inte kört hoj ordentligt sedan 18:e april 2003, var det mer än lovligt ringrostigt. Dessutom är hela min utrustning helt oanvänd, och stället är nog optimalt för en matchvikt ett par, tre kilo under dagens notering.
Följande noterades under körningen:

1. Handskarna är för trånga. Någon som vill köpa ett par sprillans nya Alpinestars GP Plus, storlek 9 (medium) för kompispris?
QUOTE]

pris på handske ??

Kan även nämna ifall någon tror att jag är en komplett idiot som lånar ut en sån hoj till Valmers att jag körde hans A3 3,2 Quattro DSG bla bla bla bla.....under tiden! Klart rolig manick, skulle gärna vilja ha en sån :) Tyvärr blev det en kort tur då jag hamnade på akuten efter ca ½ timme. Valmers lät lite skärrad när jag ringde och berättade det :hihi
Nu var det dock min sambo som fick bli av med sin blindtarm som var orsaken! Lugn Valmers, jag skadade inte bilen. Men blev tvungen att dra ur den ordentligt då den var klart gubbkörd!

p.s

999:an har klara touringegenskaper så som jag ställt in den nu. Men den är helt suverän på bana :yoparty trots lite effekt, tung och klumpig och alla andra nackdelar jämfört med en japs.... :3freak

pajo skrev:
999:an har klara touringegenskaper så som jag ställt in den nu. Men den är helt suverän på bana :yoparty trots lite effekt, tung och klumpig och alla andra nackdelar jämfört med en japs.... :3freak

Lite effekt? Hmmm kan man inte trycka dit en kompressor eller nåt? :va

Har också lånat 999an några gånger och det är den goaste hoj jag kört.

1: Körställningen är så extrem att tom med komfortsadeln så får den en R1 (min gamla -02 dvs) att liknas vid en guldvinge.
2: Backspeglarna tänkte jag plocka av direkt ifall jag hade ägt en 999a, men tyvärr får man hitta en annan lösning för blinkersena då. Kan meddela att man ser ÄNNU mindre bakåt om man råkar ha på sig en vindjacka över skinnstället. På R1an fick man finkla in armbågen för att se bakåt, på 999an får man vinkla ut den för att titta under armhålan.
3: Som de flesta duccar så är den inte gjord för att posera inne i stan, utan för att gå för fullt på bana. Kan lösas med en lägre drevning iofs.

Maxximus: På vilket sätt slår den 999an på fingrarna? Utseendemässigt eller? Har tyvärr inte kört nån M/V Agusta, Antar att vi snackar 1000 kubikaren nu ? :va

Last edited:
Ninjaboy skrev:
Enligt Masterbike 2005 är det bara ZX-10R som slår den på fingrarna. :D

Kawan e gammal nu. Den är alldeles för snabbstyrd och instabil...

Sen så e det bara avdankade b-förare som kör i Masterbike.

Mattiaz skrev:
Körställningen är så extrem att tom med komfortsadeln så får den en R1 (min gamla -02 dvs) att liknas vid en guldvinge.

Ehhh.....körställningen är ju bättre/bekvämare på 999 än gamla Hypern, så extrem tycker jag väl den inte är.

/

Nysse skrev:
Ehhh.....körställningen är ju bättre/bekvämare på 999 än gamla Hypern, så extrem tycker jag väl den inte är.

/

Har faktiskt inte provkört nån gammal hyper, nästa ducce ska dock blir endera en 996,998 eller rentav 999. Det roliga tycker jag är att min nuvarande 900SSie har mer extrem körställning än min förra R1a. Skarpare knävinkel och man hänger mer på armarna. Dock är den mer stäabil i kurvorna, och jag kan nog säga att jag kör fortare i kurvorna med duccen än jag gjorde med R1an, o då har jag bara kört ca 200 mil med duccen hittills :)

Finns några äldre Duccar från 70 och början på 80-talet som har mer extrem sitt/ligg ställning eller va man ska kalla det, där man vekligen får jobba med huvudet uppåt för att kunna se något. Finns nog flera varianter av andra märken...

/

Mattiaz skrev:
Har faktiskt inte provkört nån gammal hyper, nästa ducce ska dock blir endera en 996,998 eller rentav 999. Det roliga tycker jag är att min nuvarande 900SSie har mer extrem körställning än min förra R1a. Skarpare knävinkel och man hänger mer på armarna. Dock är den mer stäabil i kurvorna, och jag kan nog säga att jag kör fortare i kurvorna med duccen än jag gjorde med R1an, o då har jag bara kört ca 200 mil med duccen hittills :)

Kewlt! Jag har en SS 750 i.e. och är ultranöjd. Den är så himla stadig i kurvorna. Man känner att man har enorma marginaler hela tiden. Och det är inga problem att hänga på 600cc jappsar, iaf! Jag skulle gärna vilja prova en hyper för o se om det är stor skillnad (förutom effekten alltså).

Vi får la ut o köra om jag är i kristianstads-trakten med hojen (jag kommer därifrån).

Då får gärna tipsa om lite goa vägar runt Kstad osso om du vill..

maxximus skrev:
Kawan e gammal nu. Den är alldeles för snabbstyrd och instabil...

Sen så e det bara avdankade b-förare som kör i Masterbike.
En till som är sur för att hans överprisade hoj inte kom till finalen. :D

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...