the Wave / die Welle

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Någon som sett denna film?
Läste en liten notis om filmen och blev riktigt intresserad, är det en film som kommit ut än? Finns det någon hemsida att läsa mer om dom verkliga händelserna?

http://www.imdb.com/title/tt1063669/

I korthet så handlar filmen (som sagt) om verkliga händelser som skedde i Kalifornien under 60-talet. En lärare vars klass inte förstår hur tyska folket kunde låta nazisterna komma till makten påbörjar ett eget litet experiment med klassen - egentligen vill han experimentera med anarkism men tvingas "utbilda" envälde, och redan efter en vecka börjar det hela bli kaos och utom kontroll.

Last edited:
Den är bra och "informativ", vad jag kommer ihåg. Var ett par år sedan jag såg den, men lite "läskig" är den allt när man inser hur lätt det faktiskt kan vara. Se den!:)

När du ändå är inne på ämnet kan du ju passa på att kika efter artiklar och dokumentären om experimentet där vanliga civila delades upp som fångar och vakter i ett fängelse... Gick rätt snabbt utför.

Den är bra och "informativ", vad jag kommer ihåg. Var ett par år sedan jag såg den, men lite "läskig" är den allt när man inser hur lätt det faktiskt kan vara. Se den!:)
Det finns ett par filmer gjorda på temat, den Werzion menar är den tyska som kom ut -08. Såg den och blev positivt överraskad, ger en extra dimension iom att den är gjord av tyskar i tyskland och behandlar det tyska nazi-arvet. Lite övertydlig i vissa avsnitt men absolut sevärd och man får en bra bild av mekanismerna som fick en hel nation att flippa ur. Man rycks med och sitter nästan och tycker illa om glädjedödarna som inte vill rätta in sig i de fascistiska leden. :3freak

Last edited:
såg den i skolan i veckan!, riktigt grym var den, helt klart sevärd. är en sån där film man gärna vill se, men oftast inte brukar ha ork att ta hem (åtminstone jag). håller med om att det är rätt skrämmande hur lätt det kan gå fel och ingen förstår hur fel det är förren det är försent.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg