The secret of 13%

Status
Ej öppen för fler svar.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Många undrar nog varför 13% dyker upp titt som tätt, sanningen är att detta magiska tal är den exakta verkningsgradsförlusten från vevaxel till bakhjul, dvs om man har en morot på 113 hästkräftor så tappar man alltid 13% linjärt över drivlinan och har därmed exakt 100 pållar på slangen.

Äh, 13% härrör från en diskussion på Sporthojs IRC-kanal.
För övrigt hävdar jag att det är 12%.

//Anders.

Humm... undrar om det funkar att smörja kedjan med vaselin för att reducera effektförlusten :hihi

UnderDOG skrev:
Äh, 13% härrör från en diskussion på Sporthojs IRC-kanal.
För övrigt hävdar jag att det är 12%.

//Anders.
12% är totalt helfel, du har nysmord kedja och därför vinner du 1%, IRL så smörjer man aldrig en o-ringskedja, det behövs inte.

Inte för att vara petig...men tappar man 13% av 113 hk har man 98.3 hk kvar att leka med.

Blir inte 13% av 113 = 98,31 :va

*edit* Fan vad snabbt det gick. var inga inlägg nyss

GSXR1100R skrev:
Många undrar nog varför 13% dyker upp titt som tätt, sanningen är att detta magiska tal är den exakta verkningsgradsförlusten från vevaxel till bakhjul, dvs om man har en morot på 113 hästkräftor så tappar man alltid 13% linjärt över drivlinan och har därmed exakt 100 pållar på slangen.

jag kanske inte är någon mästare på matte men om man har 113hp tappar 13% då blir det väl fan inte 100hp!? :tungan
113*0.13=14.69 =>
113-14.69=98.31hp, så räknar jag iallafall :tummenupp

Last edited:
Kevorkian skrev:
Inte för att vara petig...men tappar man 13% av 113 hk har man 98.3 hk kvar att leka med.
Det beror på att du räknar å fel håll, jag mäter 100 på slangen och lägger till 13%, ni är alla imponketenta eller va f-n det heter

Kevorkian skrev:
Räknade åt det håll du beskrev :)
Jaha så nu skyller ni på mig bara för att ni inte vet hur man beräknar effekt, här försöker man seriöst att förklara allt om 13% och så får man bara skit för det :arsele

Men Bandidos som har 1% i sin logo då... har de bara 1% förlust på sina "hojar" ? :hihi (ja vet redan innebörden av 1% för alla besserschmessar)

Mattiaz skrev:
Men Bandidos som har 1% i sin logo då... har de bara 1% förlust på sina "hojar" ? :hihi (ja vet redan innebörden av 1% för alla besserschmessar)
Njea det är inte Bandidos, det är en annan mc förening, men vore jag som dig så skulle jag inte ha synpunkter på dessa herrar eller deras verksamhet.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride