The return of the 600.

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Nu är jag väl sent på det som vanligt men ser när jag tittar i Mc-kataloger över 2016 års modeller att alla fyra japsar har tagit in supersport 600.or. igen. Undrar varför dom satsar på detta segment. Är det billigare försäkringar på gång? eller är det på allmän begäran. En 600 sporthoj är ju roligare än det mesta på en småbana (ex.Knutstorp,falkenberg) .Vad tror ni?
 
Man kan ju alltid hoppas. Dock kommer Triumph att lägga ner sin 675 Daytona produktion.
Blir ett ganska stort gap från 125 2T/250 4T till literklubba i racingvärlden om inte 600 får vara kvar.
 
Man kan ju alltid hoppas. Dock kommer Triumph att lägga ner sin 675 Daytona produktion.
Blir ett ganska stort gap från 125 2T/250 4T till literklubba i racingvärlden om inte 600 får vara kvar.

Finns det ens tvåtakt kvar i produktion eller är det bara gamla hojar?
Exempelvis Aprilia RS verkar rolig, men RS 125 har väl blivit ersatt av RS4 125 (fyrtakt) och RS 250 har blivit nerlagd för många år sen. :(
Ja mopeder finns ju fortfarande, men tänkte på 125 och uppåt, asfalts hojar, inte enduro eller cross.

Även 250 fyrtakt verkar blivit ersatt av 300 istället, Exempelvis Ninja 300, Yamaha R3 och CBR300.

Är "125 2T/250 4T" bara en classic-cup nuförtiden?
 
Tänk om Honda skulle släppa en ny CBR600RR, eller en RVF600 (eller vad en V4 Honda 600 räser skulle kallas). Det vore nog det bästa som Kunde hända efter att man uppfann hjulet skulle jag säga.
:banana
 
Finns det något i bruset angående ryktet om en ny R6?
Själv har jag inte haft nyköplust ÖHT sedan 2009.
 
Finns det något i bruset angående ryktet om en ny R6?
Själv har jag inte haft nyköplust ÖHT sedan 2009.

Ingen ny i år. Senaste 2-3 åren har man bara kunnat beställa en R6, nu tar importören in några stycken och de flesta Yamaha-ÅF har väl beställt 0-2st tror jag. Hoppas det kommer en ny 2017..
 
Nu är jag väl sent på det som vanligt men ser när jag tittar i Mc-kataloger över 2016 års modeller att alla fyra japsar har tagit in supersport 600.or. igen. Undrar varför dom satsar på detta segment. Är det billigare försäkringar på gång? eller är det på allmän begäran. En 600 sporthoj är ju roligare än det mesta på en småbana (ex.Knutstorp,falkenberg) .Vad tror ni?

Jag tror nog tvärtom, 600 sporthoj är i princip redan död i Sverige.

Enligt de fyra japsarnas svenska hemsidor så är det bara R6 och ZX-6R som tas hem som 2016 års modell. GSX-R 600 har inte sålts ny sedan 2014 och CBR600RR inte sedan 2013.
 
Jag tror nog tvärtom, 600 sporthoj är i princip redan död i Sverige.

Enligt de fyra japsarnas svenska hemsidor så är det bara R6 och ZX-6R som tas hem som 2016 års modell. GSX-R 600 har inte sålts ny sedan 2014 och CBR600RR inte sedan 2013.

Att inte cbr och r6 säljs nya kan ju bero på att de inte utvecklats något sen 2007-08, förvisso finns väl ett litet behov av nya mtp. antalet mulade så några går nog att sälja men är det samma hoj sen evigheter tillbaka så kanske nybehovet avtar lite.....

Sukan och kawwan har väl varit lite efter och har utvecklat sig ikapp men även de är ju relativt oförändrade sen iaf. -13.

Som en tidigare racerbekant sa till mig, "är det inte dags att köpa ny hoj nu, det är ju 2016 i år", han trodde mig nästan inte när jag sa att det i princip var samma hoj sen 2008 och exakt lika sen 2010 så det fanns inget motiv....

Tror det kommer nya med start nästa år, iaf. om literhojarna säljer på som dom gör, finns ett uppdämt behov av nytt även i 600-klassen.
 
Det är ett svårt segment idag. Skitdyrt ägande och små förbättringar under senare år. Det ska vara launch controll, antisladd och andra dyra finesser som skulle kunna locka och kanske även sänka premierna (?).

Eller så slår det först när hojarna börjar komma med egen wifi (eller finns det kanske? Jag lever kvar i 90-talet). :)
 
Hur är det i övriga Europa och i USA?
Säljs det några volymer av dom?
Här i Sverige har det väll alltid varit 1000cc som gäller.
 
Va?!:skrämd
Var finns den informationen? Låter helkonstigt, det är val en av de mer framgångsrika hojarna i det segmentet?
Inte jättekonstigt, när jag frågade triumph varför dom inte hade med daytonan sa dom att dom knappt säljer några alls. Pga försäkringspriserna påstod dom.
 
Daytonan ska väl komma med 800cc motor har jag läst nånstans?
 
Att inte cbr och r6 säljs nya kan ju bero på att de inte utvecklats något sen 2007-08, förvisso finns väl ett litet behov av nya mtp. antalet mulade så några går nog att sälja men är det samma hoj sen evigheter tillbaka så kanske nybehovet avtar lite.....

Sukan och kawwan har väl varit lite efter och har utvecklat sig ikapp men även de är ju relativt oförändrade sen iaf. -13.

Som en tidigare racerbekant sa till mig, "är det inte dags att köpa ny hoj nu, det är ju 2016 i år", han trodde mig nästan inte när jag sa att det i princip var samma hoj sen 2008 och exakt lika sen 2010 så det fanns inget motiv....

Tror det kommer nya med start nästa år, iaf. om literhojarna säljer på som dom gör, finns ett uppdämt behov av nytt även i 600-klassen.

Kawa har varit oförändrade sedan 2009, mer eller mindre. 2013 borrade de upp cylindrarna 1mm igen för att få till de jättebraiga 636cc igen, men i övrigt är det samma hoj som innan, och så lade de till ABS och TC för den som vill betala lite extra. Ansöker man hos dem så får man köpa en på 599cc lite billigare dock. Med lite tur. Om man anses tillräckligt seriös. Då får man även välja o vraka lite ur kit-katalogen xD Vet dock inte om jag skulle kalla dem för lite efter med tanke på hur det sett ut i WSS? Vinst för en kawa-förare 2012 och 2015, Vinst för kawa som tillverkare 2013 och 2015, de har även hängt med bra i IDM. Att de sedan inte är så värst populära här i Sverige är väl en annan sak, gissar på att de hamnat på efterkälken i popularitet och därmed kunskap pga de 36 extra kubiken?
 
Förutom att det finns ett par racingklasser (med några dussin deltagare?) förstår jag inte varför det skulle säljas några 600-sportisar i Sverige. Försäkringen är ju fortfarande snordyr och då kan man ju lika gärna köpa en 675/750/800/1000.
 
Förutom att det finns ett par racingklasser (med några dussin deltagare?) förstår jag inte varför det skulle säljas några 600-sportisar i Sverige. Försäkringen är ju fortfarande snordyr och då kan man ju lika gärna köpa en 675/750/800/1000.

För att om man kör på gata så gör skillnaden i effekt mellan en 600 och en 1000 ingen jätteskillnad, så om det i övrigt hade varit samma tekniska nivå (vilket det ju iofs inte är längre) så hade man kunnat skaffa en några tiotusen billigare 600 istället för en literhoj. försäkringarna är ju typ samma, så där spelar det ju ingen roll direkt.
 
675 är 3cyl, så den klassar in som 600, precis som 2cyl 750. Men som du säger, superstock 600 och rookie 600 är väl sammanlagt 50 pers...
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top