The mars volta. Musiktips sökes!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
När man lyssnat på Pink Floyd i tolv år, Dream Theater i tio år och The Mars Volta i några månader. Vad blir nästa steg?!!

Tips på liknande musik emottages!

Mars volta är helt nytt för mig, men jäkligt bra! Dream Theaters "Imagine and words"-plattan är suverän, men dom sista lite tveksamma. Pink Floyd gör allt bra.
Så, då vet ni min smak.

dom två nissarna i Mars Volta kommer från tidigare gruppen At The Drive In!
"Relationship Of Command" är deras bästa album :tummenupp

Prova dessa

ANATHEMA
NIGHTWISH
QUEENSRYCHE
ROYAL HUNT
TEN

sen är smaken som baken men titellåten på senaste Dream Theater är suverän att somna i soffan till. Octavarium

Du måste köpa relationship of command skivan med at the drive-in. Det är det som var före mars volta. Enligt mig en av de bästa skivorna någonsin.

juha01 skrev:
När man lyssnat på Pink Floyd i tolv år, Dream Theater i tio år och The Mars Volta i några månader. Vad blir nästa steg?!!

Mars volta är helt nytt för mig, men jäkligt bra! Dream Theaters "Imagine and words"-plattan är suverän, men dom sista lite tveksamma. Pink Floyd gör allt bra.
Så, då vet ni min smak.

Japp, I & W är nog bästa plattan som någonsin gjorts. Musikaliskt mästerverk. Är själv frälst på DT och gillar man progmetal är gränsen hårfin till PowerMetal. Här finns t.ex. Edguy, Avantasia (sångaren i Edguy, Tobeas Sammet), självklart Helloween, svenska In Flames, finska Sonata Arctica. Även Nightwish går hem.

juha01 skrev:

Så, då vet ni min smak.

Som tidigare nämnts. Queensryche väntar på dig! "Operation: Mindcrime" är mästerverket framför andra, men hela diskografin förutom "Hear in the now frontier" är köpvärd eller bättre.

Shadow Gallery måste du också ge en chans. Lite mer melodiskt och poppigt än Dream Theater men de torde vara klockrena hos dig. "Tyranny" är en av 90-talets bästa plattor.

Pain of Salvation skulle också kunna funka, testa "One hour by the concrete lake" och se, svår och mörk musik.

Annars måste du ju gå tillbaka i släktträdet och upptäcka de tidigare progrockarna! Speciellt eftersom du gillar Pink Floyd! Kansas, Yes, Rush, Emerson Lake and Palmer, Marillion, 70-tals Genesis, Jethro Tull samt urproggarna själva, King Crimson. "In the court of the crimson king" från 1969 är så bra att man blir tårögd när man hör den, krossar allt vad Dream Theater heter flera gånger om. "Epitaph" skulle kunna vara världens vackraste musikstycke.

Och har du inte lyssnat in dig på Led Zeppelin, Uriah Heep och Deep Purple, alla tre enorma inspirationskällor till såväl DT som The Mars Volta, så gör det ögonaböj!

Tackar för alla tips!

Queensryche har jag en platta med, Promised land. Tycker att den är kass, men jag måste nog utforska mer av dom!

Problemet med många av dom gamla banden är att det låter så illa rent produktionsmässigt! (Där är ju DT och Pink F riktiga guldklipp!)

Jag gillar det här med sköna taktbyten, och rent allmänt svårspelad musik (antar jag att det är, eftersom jag själv inte lirar nåt).

Jag ska plöja igenom lite nu så får vi se! Hoppas att några finns som åtminstonde är remastrade så att det finns ett uns av kvalitet på den fronten.

juha01 skrev:
Tackar för alla tips!

Queensryche har jag en platta med, Promised land. Tycker att den är kass, men jag måste nog utforska mer av dom!

Promised Land är lite av en vågdelare vad gäller Queensryche, i princip alla fans gillar allt tom Empire, men sen är det många som anser att PL och allt efter den är skit. Jag själv tycker den är rent makalöst bra.

juha01 skrev:
Problemet med många av dom gamla banden är att det låter så illa rent produktionsmässigt! (Där är ju DT och Pink F riktiga guldklipp!)

Nu svor du i ChrisAsh-kyrkan...såhär ska det stå så blir det rätt...."Problemet med många av dom NYA banden är att det låter så illa rent produktionsmässigt!";)

juha01 skrev:
Jag ska plöja igenom lite nu så får vi se! Hoppas att några finns som åtminstonde är remastrade så att det finns ett uns av kvalitet på den fronten.

Nästan allt jag räknade upp finns som remastrat.

Chris Ash skrev:
Pain of Salvation skulle också kunna funka, testa "One hour by the concrete lake" och se, svår och mörk musik.

Tänk att jag förra året tog sånglektioner hos Daniel G. Har inte riktigt fattat att P & S har blivit "stora". De är ju trots allt bara ett E-tuna band.

juha01 skrev:

Som Crish Ash sa, 'Operation: Mindcrime' är mästerlig, I rest my case..! :)

juha01 skrev:
Jag gillar det här med sköna taktbyten, och rent allmänt svårspelad musik (antar jag att det är, eftersom jag själv inte lirar nåt).

Kan du tänka dig nåt hårdare så skulle jag rekommendera Opeth, de har fortfarande inte släppt en dålig platta och den senaste är ett mästerverk i toppklass. Pallar du inte trycket av de tyngre plattorna så kolla i alla fall in 'Damnation', ett akustiskt släpp med mycket 70-tals progrock influenser.

Ulvers platta 'Perdition City' kan också va nåt för dig, gamla norska blackmetalhjältarna har skolat om och påminner en del om gamla Pink Floyd, intressant skiva...

Annars kan jag bara rekommendera Threshold, Evergrey och Pain of Salvation (personligen tycker jag senaste plattan 'BE' är bäst, ganska flummig och så men genomtänkt och bra både textmässigt och musikaliskt).

Valen skrev:
svenska In Flames

Hur tusan får du In Flames till power metal? De saknar många grundläggande element, t.ex. falsettsång... :hihi

Diggar du lite tyngre musik så kan du testa lite slipknot...

Slipknots selftitled album = världens bästa album någonsin
Gammalt album från 99 men det rockar...

imaster skrev:
Kan du tänka dig nåt hårdare så skulle jag rekommendera Opeth

Jag också, men det är med den vanliga brasklappen om man står ut med kakmonstersång. Gör man det är det musik i absolut mästarklass. "Still Life" och "Blackwater Park" är nog mina favoriter.

Ladda ner en låt som "The Moor" eller "Godhead's lament" som smakprov.

Nya antologi skivan med at the drive-in är lite kul också för det är med en pink floyd cover. Där låter dom typ exakt som mars volta. Men annars så är relationship of command bättre än anthology skivan. Enda låtarna som saknas på relationship of command är hourglass och napoleon solo. Deras musik brukar förövrigt kallas för "punk floyd". Alla som inte lyssnat in sig på dem borde göra det ifall man gillar sån musik.

Hittils så tycker jag att Opeth,s Damnation är den som bäst värmde mitt PF hjärta.

Annars så kör evergrey en rätt skön stil! Inte för tungt, och med bra produktioner.

Till er som inte lyssnat på Pink Floyd, så kan jag rekomendera "Pulse"-plattan. Ruskigt bra!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg