The GSX-S1000GT is Suzuki's best bike in years

Jag gillar att sport-tourers är på väg tillbaka. De är så klart inte lika bra på bana som en kompetent sporthoj, och inte lika bekväma att åka på långresa med som en Goldwing, men de är skapligt bra på båda sakerna. Och däremellan är de riktigt trevliga att lattja runt på favoritvägarna med.
Ett garage med flera hojar så man kan använda det som passar bra för dagen vore nice. Men jag har i alla fall inte möjlighet att husera mer än en hoj i det garage jag har tillgång till.

"Äventyrs"-hojar som GS eller multistrada lockar mig noll och intet. Säkert bra hojar men... Näääe!
Men Suzuki, Kawasaki, Ducati, BMW och nu Moto Guzzi har fina modeller nu så det finns lite att välja på i alla fall.
 
Jag gillar att sport-tourers är på väg tillbaka. De är så klart inte lika bra på bana som en kompetent sporthoj, och inte lika bekväma att åka på långresa med som en Goldwing, men de är skapligt bra på båda sakerna. Och däremellan är de riktigt trevliga att lattja runt på favoritvägarna med.
Ett garage med flera hojar så man kan använda det som passar bra för dagen vore nice. Men jag har i alla fall inte möjlighet att husera mer än en hoj i det garage jag har tillgång till.

"Äventyrs"-hojar som GS eller multistrada lockar mig noll och intet. Säkert bra hojar men... Näääe!
Men Suzuki, Kawasaki, Ducati, BMW och nu Moto Guzzi har fina modeller nu så det finns lite att välja på i alla fall.
Jag ville ha en R1250GS ett tag, på pappret verkade den ju närmast perfekt. Sen provkörde jag en, och då tvärdog intresset. Det kanske lever lite på hypen, men det är ju bevisligen en potent hoj, verkar robust, kan ta massor med packning, och tar sig fram lite överallt. Men den var bara så aptråkig att köra. Och i ärlighetens namn, hur ofta behöver man den typen av hoj? Och när man väl behöver den, i Sverige, så är den för stor och klumpig ändå. Då är en sporttourer den perfekta medelvägen.
 
Jag funderar faktiskt på att köpa ett par tidstypiska Krauserväskor till min GSX1100EF och använda den för den relativt begränsade touring jag gör.
Det är som att köra en turbin eller elmotorhoj, enda smolket är att sjätte växeln saknas.
Jag tänker mig att nya S1000GT är av samma typ, fast fancy.
 
Mina Banditer har gått från 15/45 drevning till 17/43. Nu är fyran och femman överväxlar. Gör 139 km/h på ettan mot 117 och trots drevningen - res med enbart gaspådrag.
Jo, jag har funderat på at ta upp den något kugg fram eller ner några kugg bak, kanske inte både och, men den stackars hojen är ju lite på undantag så vi får se.
 
Den verkar fin, älskar den motorn. Att folk verkar föredra tvåcylindriga "äventyrshojar" för asfalttouring är helt obegripligt.
 
Äventyrshojar.... I motsats till Hoztics inlägg var jag helt säker på att jag inte ville ha en Multistrada, hur kan en 250 kg hoj vara skoj på de roslagsvägar jag bombar i synnerhet när man pilotat Hypermotard de senaste 4000 milen....? Men för mig vart det helt perfekt med relativt lång fjädringsväg, en grym semiaktiv fjädring, kraft hela tiden samt förvånansvärt smidig när det svänger. Med det sagt vill jag säga att för min del fyller adv hojarna absolut en funktion, men man kanske mer skall klassa Multin som en sportourer jmf med tex GS?

Men, jag är bra sugen på nya Sukkan, snygg och prismässigt tilltalande, samt att det skulle inte skada att tappa 30 kg. Ser fram emot provkörning!
 
Internet verkar gilla den så tror på en välbehövlig försäljningssuccé för Suzuki. Fast egentligen finns ju som vanligt ingen större skillnad mot utgående modell om man bortser från utseendet (spelar nog större roll än vad många vill erkänna), samt en möjlighet att numera få fabriksmonterade väskor. Att det senare varit omöjligt, t om på den kåpförsedda F-versionen, är helt obegripligt.
 
Internet verkar gilla den så tror på en välbehövlig försäljningssuccé för Suzuki. Fast egentligen finns ju som vanligt ingen större skillnad mot utgående modell om man bortser från utseendet (spelar nog större roll än vad många vill erkänna), samt en möjlighet att numera få fabriksmonterade väskor. Att det senare varit omöjligt, t om på den kåpförsedda F-versionen, är helt obegripligt.
Vägde mellan gsxs1000f och z1000sx. Det blev en sx. Den kändes vassare och suzukin fanns det inga väskor till. Tror Suzuki behöver sticka ut lite mer om de ska knipa marknadsandelar. 180-200hk och vassare elektronik behövs, enligt mig.
 
Vägde mellan gsxs1000f och z1000sx. Det blev en sx. Den kändes vassare och suzukin fanns det inga väskor till. Tror Suzuki behöver sticka ut lite mer om de ska knipa marknadsandelar. 180-200hk och vassare elektronik behövs, enligt mig.

Jag håller med. Läste någonstans att Suzuki inte ansåg Z1000SX vara en konkurrent då nämnda hoj var en sport tourer medan GSX-S1000F tydligen mer utav en kåpförsedd street-hoj. Naturligtvis ett jättemisstag då just dessa två hojar redan från början jämfördes sida vid sida i diverse recensioner.

Jag förstår inte varför de japanska märkena överlag verkar så rädda för effekt och prestanda numera. De blir ju fullständigt ifrånkörda av Europa. Något av ombytta roller....

Honda har sedan länge lämnat matchen och kör sitt eget race med i princip bara förnuftiga pendlarfordon. Suzuki försöker, men missar ofta målet när de verkligen har chansen. Varför ökade de inte toppeffekten denna gång heller? Precis samma problem som för den nya Katanan och Hayabusan. Kawasaki har visserligen ett vettigt modellprogram, men även de skulle kunna våga släppa sargen lite mer emellanåt. Yamaha är undantaget som i stort gör allting rätt och säljer hojar därefter också. (Åtminstone i Europa i allmänhet och Sverige i synnerhet).
 
Jag gillar att sport-tourers är på väg tillbaka. De är så klart inte lika bra på bana som en kompetent sporthoj, och inte lika bekväma att åka på långresa med som en Goldwing, men de är skapligt bra på båda sakerna. Och däremellan är de riktigt trevliga att lattja runt på favoritvägarna med.
Ett garage med flera hojar så man kan använda det som passar bra för dagen vore nice. Men jag har i alla fall inte möjlighet att husera mer än en hoj i det garage jag har tillgång till.

"Äventyrs"-hojar som GS eller multistrada lockar mig noll och intet. Säkert bra hojar men... Näääe!
Men Suzuki, Kawasaki, Ducati, BMW och nu Moto Guzzi har fina modeller nu så det finns lite att välja på i alla fall.
Japps! Så använder jag min R1200RS, och har samma problem som du, har plats för en hoj. Jag är också glad att segmentet är på väg tillbaka igen!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top