The Edge Yamaha TR1, goes Turbo

Håller med föregående, schysst & mycket bättre i svart än gult! :tummenupp

(Sidokåporna... inte mina favoriter, tror det skulle se renare ut utan men det har jag redan tjatat om i denna tråd :))
 
Schyst bygge men en borde inte stuket på hojen egentligen kanske höra hemma på customhoj.com eller dylikt? :p

Kanske vi övriga med byggen också skulle flytta våra till andra forum? Min ser ut som en gammelräser. Panzaa:s ser ut som en blandning mellan custom och bobber. Finns inga forumdelar här på SH som passar dessa kategorier av hojar och därför hör dom hemma här. Samma sak gäller jk-racing:s bygge.

On topic: Härligt med en liten stressfläkt. Kommer bli fränt. :)
 
Till Lengan, det borde den kanske. Va bra med sånna killar som du som vet vad som är rätt eller fel, så du kanske kan hjälpa dom på forumet att plocka bort de byggen som inte hör hemma här.

Hoppas det går bra och även du hittar ett forum där du hör hemma.

Mvh Ola

Haha ursäkta var inte speciellt seriös i det jag skrev, missförstå mig rätt att det inte illa menat. Bygget fick mig att tänka lite på Orange County Choppers därav mitt inlägg angående typ av hoj och forum. Det är kul med byggtrådar etc där folk går mot strömmen i både val och hoj och utseende. Fortsätt bygget med samma nöje och passion som nu så ska det bli skoj att se hur hojen ser ut senare i vinter/vår!

För min egen del så har jag hittat både mig själv, mina intressen och vilka hemsidor som har det utbud som jag eftersöker :)

Edit: kanske ett helt annat namn på hemsidan egentligen vore på sin plats med tanke på den breda delen av olika användare och motorcyklar. Även fast jag själv gillar namnet sporthoj men en fundering bara...
 
Last edited:
Idag har jag gjort en mock up var turbon kommer att sitta. Får nog vinkla ut Förgarsaren så man inte får in byxorna i den.
 

Bifogat

  • PICT00342.JPG
    PICT00342.JPG
    106.9 KB · Visningar: 157
  • PICT00342 (2).JPG
    PICT00342 (2).JPG
    111.6 KB · Visningar: 182
Hej alla SH läsare. Är det nån som vet om det går att ändra namnet på sin tråd?

GOD JUL alla önskar JK-Racing
 
Först vill jag säga: God Jul och Gott nytt till alla här på SH.

Skönt att va jul ledig så man kan va i garaget. Nu har Turbon fått sin slutgiltiga plats och grenröret på börjat. Jag kör med vanliga svarta svetsböjar, 48mm. Första böjen efter cyl på plats och sen kom jag på att grenröret måste vara två delat för att kunna montera det.Sen behövs ju en skarv som kan röra sig lite, en V-Tvwin växer med värmen.
I stället för en ful bälg mitt på röret så svarvade jag en hylsa och en rörbit med 2 kolvringar på, skall nog funka.

Ha det Mvh JK-Racing
 

Bifogat

  • PICT00471 (3).JPG
    PICT00471 (3).JPG
    109.9 KB · Visningar: 119
  • PICT00471.JPG
    PICT00471.JPG
    104.2 KB · Visningar: 108
Hej så skönt med jul helg, garage timmar. Nu är grenröret punktat och klart, bara montera wastegaten sen. En kompis skar ut lite flänsar (Tack Mats) Köpt en " Turbomössa" för att slippa elda upp förgen på tanken. Han även svarva 2 rörbitar till insuget.

Mvh Ola
 

Bifogat

  • PICT0055.JPG
    PICT0055.JPG
    88 KB · Visningar: 99
  • PICT0052.JPG
    PICT0052.JPG
    98.8 KB · Visningar: 122
  • PICT0054.JPG
    PICT0054.JPG
    111.8 KB · Visningar: 214
Hej så skönt med jul helg, garage timmar. Nu är grenröret punktat och klart, bara montera wastegaten sen. En kompis skar ut lite flänsar (Tack Mats) Köpt en " Turbomössa" för att slippa elda upp förgen på tanken. Han även svarva 2 rörbitar till insuget.

Mvh Ola

Inte för att vara negativ (och dessutom kommer säkert andersson turbo eller nån annan anmärka på det snart också ;) men blir det inte rätt kasst med avgaspulserna som möter varandra rakt på i t-korsningen på väg in i turbon?
borde dom inte gå in i Y-korsning istället så dom riktas in i turbon?
 
Tack för din åsikt ang mitt t-rör. Jag har kanske tänkt helt fel, hade röret liggande. Men är det nån som vet till 100% att det inte funkar så säg bara till, tacksam för all hjälp. Detta är första gången jag överladdar en hoj.

Mvh Ola
 
Tack för din åsikt ang mitt t-rör. Jag har kanske tänkt helt fel, hade röret liggande. Men är det nån som vet till 100% att det inte funkar så säg bara till, tacksam för all hjälp. Detta är första gången jag överladdar en hoj.

Mvh Ola

vassego, om du kollar på dom andra turbobyggtrådarna så brukar andersson turbo påminna om att pulserna ska gå in i turbon, inte förbi eller krocka med andra pulser för maximal effekt, det är iofs radfyror, men man borde väl inte vilja att pulserna går förbi turbon hur som helst.

Sen kanske du skulle dubbelkolla hur bra det funkar med att köra soppablanda luft genom turbon (antar att du tänker det iom att förgasaren sitter på turboinsuget) i vanliga fall trycksätter man ju förgasaren och har den efter turbon.
V8or brukar väl iofs kunna ha kompressor sitta mellan förgasarna och toppen, så det funkar säkert, men kan vara bra o höra om det är några uppenbara nackdelar kanske...
 
Last edited:
Såna där aggregat där man suger genom förgasaren går av naturen tungt, eller på turbospråk, har dåligt spoolup. Det blir inte bättre av rördesignen där avgaspulserna kommer "missa" turbon och möta varann istället. Det gör också att motorn kommer gå sämre när den fungerar som sugmotor.

Kolla gärna i min TRÅD i Turboforumet där jag fick en liten bakläxa av magister andersson gällande grenrörsdesign. Sen känns 48mm lite stort, du behöver egentligen inte ha större rör än än vad som motsvarar arean av avgasventilerna/cylinder. Gashastigheten vill man ju inte tappa:tummenupp
 
Last edited:
Hej alla. Nu är det höst så jag tänkte summera lite från sommaren om nån nu är intresserad.

Det har hunnit bli ca 140 mil iaf med diverse små problem. I början fick jag bestycka om ett antal gånger, tror det blev 5. Av med tank insug och förgasare. Har gått upp rätt mycket i både lågfart och huvud för att få det att funka, pga eget avgas och dubbla filter arean. Så nu funkar den nästan och startar utan choke.

Hade lite strul med bromsarna fram, ville hae en liten cyl för utseendets skull men det funkade inte så efter provat 3 olika och justerat bromshandtaget (tack Peter) så funkar dom bra.

Efter några mil så började framgafflen att läcka såklart så den är renoverad nu.

Sadeln blev i hårdaste laget så den får göras om i vinter.

Har även haft problem med markfrigången, tar i avgaset på ena sidan och stödet på andra.

Men dom sista 100 milen har det funkat bra.

Så nu är det dax att besiktiga den.
Flytta baklampa och skylt, fixa mer ljuddämpning, montera framskärm, parkeringsljus och lite smått så skall det nog gå.

Som jag ser det har jag 3 problem, ljud, markfrigång och att den inte går som jag vill.

Men jag har hittan en perfekt lösning som löser all mina 3 problem på en gång.

En roterande ljuddämpre med en förgasare på :)

Så det blir vinterns projekt.

Mvh Ola

Hej Ola lite ny på din tråd,har skummat lite,koolt o kul bygge.
MEN om ja har fattat rätt så har/hadde du bara fixat tre fel,så ja undrar hur löser din turbo konventering ditt STÖD problem ....he he he:)
ös på:tummenupp
 
Tack för din åsikt ang mitt t-rör. Jag har kanske tänkt helt fel, hade röret liggande. Men är det nån som vet till 100% att det inte funkar så säg bara till, tacksam för all hjälp. Detta är första gången jag överladdar en hoj.

Mvh Ola
Ditt grenrör behöver du nog inte oroa dig för om inte du har tänkt ha TUSEN kusar:):).turbon kommer nog att snurra endå.
 

Bifogat

  • grenrör2.jpg
    grenrör2.jpg
    57.9 KB · Visningar: 102
  • gernrör.jpg
    gernrör.jpg
    183 KB · Visningar: 124
Ditt grenrör behöver du nog inte oroa dig för om inte du har tänkt ha TUSEN kusar:):).turbon kommer nog att snurra endå.

Men snälla nu skämtar du hoppas jag.
Bilden du bifogar har gjutna kanaler som inte heller är optimala men bra mycket bättre än ts.
Som sagt, TS ta en titt på byggena i turboforumet kanske flytta tråden dit.
Där kommer du kunna få suverän hjälp i ditt bygge och på så sätt slippa att göra om en del pga. att man kan inte veta allt själv !:tummenupp
 
  • Gilla
Reaktioner: pw
Fick lite tid över så det fick bli ett nytt inlopp till Turbon.hoppas det funkar. Jag tar gärna på mig dumstruten och testar en sugannläggnig. Har gjort några på bilar med gott resultat. När hojen väl är startad och provad skall jag va ärlig och säga hur det funkar så fler slipper göra mina tabbar. Ha nu ett Gott Nytt alla.

Mvh Ola
 

Bifogat

  • PICT00521.JPG
    PICT00521.JPG
    107.2 KB · Visningar: 172
Fick lite tid över så det fick bli ett nytt inlopp till Turbon.hoppas det funkar. Jag tar gärna på mig dumstruten och testar en sugannläggnig. Har gjort några på bilar med gott resultat. När hojen väl är startad och provad skall jag va ärlig och säga hur det funkar så fler slipper göra mina tabbar. Ha nu ett Gott Nytt alla.

Mvh Ola

Så ska det se ut ja.
Gott nytt!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top