The Distinguished Gentleman’s Ride

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ni som inte är kinkiga ;) :hej:kramaöver formatet eller anser att det bara är posörer som kör på söndag:

Gå in på sidan https://www.gentlemansride.com och klicka på "Donate". Eller gå rakt in här https://www.gentlemansride.com/donate och skänk en (stor eller nästan lika stor) slant.

Det kan var du som har glädje av forskningen om några år. *)


*) Fick du dåligt samvete nu för att du ännu inte donerat något? Tänkte väl det... ;)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Själv tycker jag det är lite märkligt att lägga ett event då man har sjukt olämpliga kläder på sig i svinkall svensk höst. (Blev lite gnällig och känslig av ryggskadorna tror jag..) skulle då inte köra många meter i finkläder (ens om jag hade haft några!) Oavsett eventuellt underställ. Måste vara nåt australiskt påfund.

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Själv tycker jag det är lite märkligt att lägga ett event då man har sjukt olämpliga kläder på sig i svinkall svensk höst. (Blev lite gnällig och känslig av ryggskadorna tror jag..) skulle då inte köra många meter i finkläder (ens om jag hade haft några!) Oavsett eventuellt underställ. Måste vara nåt australiskt påfund.

Skickat från min Pixel via Tapatalk

Går ju att låna lite större utstyrsel trä över stället men håller med om att det är lite sent lagt. I min klubb körs det "juldags-event" iklädda som tomtar. Ganska kallt det också :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag förstår arrangemangets koncept, men jag förstår inte riktigt hur arrangören gör associationer mellan en gammal Matchless och vissa av de specifika stilar som är välkomna vid detta arrangemang. Det känns som att de utvalda stilarna är lite väl spretiga och lite väl mycket i linje med huvudsponsorns modellprogram...? Dessutom, om syftet är att samla pengar för välgörande ändamål, varför stänga ute ett stort antal andra motorcyklar...?

I vilket fall som helst, ha så kul. Intressant att notera att Götet slår Hufvudstaden med hästlängder vad gäller insamlandet av pengar...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Går ju att låna lite större utstyrsel trä över stället men håller med om att det är lite sent lagt. I min klubb körs det "juldags-event" iklädda som tomtar. Ganska kallt det också :D
Tomtar ska ju vara tjocka, då kan man ha dubbla skinnställ, allväders och airbag på magen

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
...och jag är ledsen att hacka på arrangemanget igen:

Köra hoj på hösten är jättekul, köra tillsammans och träffa folk är trevligt för somliga - Tmax är en supertrevlig kille, så det smärtar mig att bråka på nytt.

Men, att skänka pengar till cancerforskning känns jävligt avigt - när det inte är där knuten ligger.
Vi kan cancer hyfsat bra, vi kan hitta & diagnostisera.
Det vi i Sverige inte kan är att behandla.
I tid. Så att folk inte dör, mellan det att läkaren säger: "Du har cancer. Tala med tjejerna i luckan så skall vi se om vi inte har tid att kolla på det någon gång innan midsommar nästa år. Du får ha det så bra fram till dess. Och du; don't call us. Du får säkert en kallelse i brevlådan när vi hittat en lucka. Hej påre'!"

Cancerpatienter går månadsvis, halvårsvis i ångest, medans döden växer sig allt starkare invärtes, utan behandling, utan stöd, utan coaching.

Det är ett så hänsynslöst svineri att det blixtrar för ögonen när man talar med människor som tvingats in i vårdens vinkelvolt och inte vet om dom skall ta sig ur den levande eller ej.

Hur smakar maten på kvällen, när man vet att man för varje tugga även när sin cancersvulst?

Hur glad bli man av vårsolens första strålar, när det är malignt melanom man sportar?

Hur förlamande är det att vänta in det klassiska "ont i ryggen" när man drar runt på sin konstaterade men obehandlade prostatacancer?

"Fuck cancer" heter det.

För svenska förhållanden borde det istället heta "Fuck Cancerforskning".

Fonderna är om inte sprängfyllda så åtminstone välmående. Det är för flera cancerformer inte medel till forskning som saknas, utan snarare forskningsuppslag!

Visst är det bra att ha stålars den dag man vet i vilken riktning man skall röra sig i, men det MÅSTE finnas en fungerande vård som klarar att processa den patientstock who is dying for care...

Det är så förbannat enkelt att köpa sig ett avlatsbrev genom att swisha till ett 90-konto och sedan tro att man köpt sig fri från den fruktade cancern.
"För att när jag blir gammal måste dom väl ändå ha forskat färdigt...?"

Problemet rent praktiskt ligger dock på mycket närmare håll. Vi accepterar, år efter år, att en konstruktion där ett antal La-la-landsting tillåts lalla bort de pengar och resurser som var avsedda för avsedda för sjuka människor.

Tänk tanken med ett (svenskt) moratorium för cancerforskning, där dessa pengar istället öronmärks för faktisk cancervård - med den kunskap och behandlingsmetoder vi faktiskt redan har. Bara tänk tanken!

Hur många liv skulle kunna räddas? Hur skulle livskvaliteten kunna höjas - hos både de behandlingsbara, och hos dem som redan är ute på det sluttande planet.

Nej, det är inte ett allvarligt menat förslag - men det är dags att börja ställa krav!
När världens högsta skatt inte ger oss ens närheten av världens bästa vård, så är inte lösningen att samla in pengar till cancerforskning.

Vi måste kräva bättre vård!
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
....Måste vara nåt australiskt påfund.....
Korrekt. Sydney 2012. Bättre väder där så här års, skulle jag tro.
Samma datum över hela klotet. Fastän det är småkallt i Sverige 30/9...

Jag förstår arrangemangets koncept, men jag förstår inte riktigt hur arrangören gör associationer mellan en gammal Matchless och vissa av de specifika stilar som är välkomna vid detta arrangemang. Det känns som att de utvalda stilarna är lite väl spretiga och lite väl mycket i linje med huvudsponsorns modellprogram...? Dessutom, om syftet är att samla pengar för välgörande ändamål, varför stänga ute ett stort antal andra motorcyklar...?
...och jag är ledsen att hacka på arrangemanget igen:

Åk till Australien, banka initiativtagarna i huvudet (med någon mjukt, helst) och förklara för dem hur de egentligen borde göra. :krama:hej

Sedan har du säkerligen inte fel om svensk vård, notrightrider, men det är en annan diskussion.
PS. Du är också en trevlig kille! :)
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Mitt råd... Ge upp nu tjöta och kör hoj istället, se mysiga platser, träffa andra trevliga hojåkare m.m INNAN förbenade vintern nalkas. Är väl det vi gillar och INTE sitta på ett forum tjöta??

Tips köra lördag 30 september

"Välkomna till den traditionsenliga frossarresan till kakor och bakverk!
Detta år tar vi den södra vägen till Taxinge via Södertälje, söder om sjöarna Måsnaren, Långsjön och genom Nykvarn och norrut mot Taxinge. Vädret skall bli sköna 14 gr C med övervägande sol.

Vi räknar att vi är vid Taxinge Slott ca 12.40 och kan börja frossa i goda mackor och bakverk. Vi gör en kortkort paus vid Hallundamotet/McDonalds/Shell och fångar upp de som vill starta/hänga på WB därifrån. Vi beräknar vara där ca 11.40. För de som bor runt Nacka/Orminge går det bra att ansluta vid någon av påfarterna. Vi passerar ca 11.15-11.20.

Vi hälsar ALLA hojåkare välkomna - såväl medlemmar som gäster till denna kanske sista helgturen för säsongen!
RC Bellman"
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Mitt råd... Ge upp nu tjöta och kör hoj istället, se mysiga platser, träffa andra trevliga hojåkare m.m INNAN förbenade vintern nalkas. Är väl det vi gillar och INTE sitta på ett forum tjöta??

Tips köra lördag 30 september

"Välkomna till den traditionsenliga frossarresan till kakor och bakverk!
Detta år tar vi den södra vägen till Taxinge via Södertälje, söder om sjöarna Måsnaren, Långsjön och genom Nykvarn och norrut mot Taxinge. Vädret skall bli sköna 14 gr C med övervägande sol.

Vi räknar att vi är vid Taxinge Slott ca 12.40 och kan börja frossa i goda mackor och bakverk. Vi gör en kortkort paus vid Hallundamotet/McDonalds/Shell och fångar upp de som vill starta/hänga på WB därifrån. Vi beräknar vara där ca 11.40. För de som bor runt Nacka/Orminge går det bra att ansluta vid någon av påfarterna. Vi passerar ca 11.15-11.20.

Vi hälsar ALLA hojåkare välkomna - såväl medlemmar som gäster till denna kanske sista helgturen för säsongen!
RC Bellman"

En trevlig liten utflykt på en SportHoj till Taxinge Slott idag. Men så många hojar var det inte där. :(
Men om man läser och dubbelkollar så är det inte lördag utan 30 september som utflykten sker...
Men det finns många trevliga vägar så efter att synat Porscheklubbens bilar bar det iväg mot Läggesta och söderut mot Laxne och sedan mot Gnesta. Mellan Heby och Vängsö kan man svänga av mot Dillnäs kyrka. Dit har jag aldrig kört så nu har jag sett Dillnäs kyrka https://sv.wikipedia.org/wiki/Dillnäs_kyrka
Anledningen var lite att en fd arbetskamrat gick omkull på grus i "femtiokronerskurvan" och ett olyckligt möte med en husbil gjorde att det inte bara blev en "vurpa" utan det som vi alla i sinom tid skall uppleva... :(
Enligt ett vittne blev denne omkörd i 150 km/h av tre hojåkare innan det hände. Lite att tänka på när vi är ute på vägen...

Nu tar prostatacancer i genomsnitt 3 liv varje dag så dödligheten för oss som kör SportHoj är liten i jämförelse. Av mina motorcykelkamrater som dött har de flesta inte dött i sadeln...

Ämnesflykt är SportHoj! :)
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
En trevlig liten utflykt på en SportHoj till Taxinge Slott idag. Men så många hojar var det inte där. :(
Men om man läser och dubbelkollar så är det inte lördag utan 30 september som utflykten sker...
Men det finns många trevliga vägar så efter att synat Porscheklubbens bilar bar det iväg mot Läggesta och söderut mot Laxne och sedan mot Gnesta. Mellan Heby och Vängsö kan man svänga av mot Dillnäs kyrka. Dit har jag aldrig kört så nu har jag sett Dillnäs kyrka https://sv.wikipedia.org/wiki/Dillnäs_kyrka
Anledningen var lite att en fd arbetskamrat gick omkull på grus i "femtiokronerskurvan" och ett olyckligt möte med en husbil gjorde att det inte bara blev en "vurpa" utan det som vi alla i sinom tid skall uppleva... :(
Enligt ett vittne blev denne omkörd i 150 km/h av tre hojåkare innan det hände. Lite att tänka på när vi är ute på vägen...

Nu tar prostatacancer i genomsnitt 3 liv varje dag så dödligheten för oss som kör SportHoj är liten i jämförelse. Av mina motorcykelkamrater som dött har de flesta inte dött i sadeln...

Ämnesflykt är SportHoj! :)

Du "klant", garvade gott nu. Fel datum.... Hoppsan. Hoppas vi höres/störes på rätt datum imorgon 30 september om vädret tillåter. Jag tar med eget i vanlig ordning som syns på bilden. Lovar att bjussa på en macka till dig som inte kan almanackan ;.) Macka.jpg
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top