The Clash -Rock the Casbah

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
NU får det vara nog.
Varför hör jag en Mobiltelefon ringa i bakgrunden ingefär 1.54 in på den låten?
Tror inte Nokia hade tilllverkat en mobiltelefon när den låten spelades in utan hölls sig till däck och gummistövlar?:va

[YOUTUBE-ID]Qy3l3JXroeY[/YOUTUBE-ID]

Du hör nog i syne. Jag hör dock en keyboard strax efter 2 min.

Lista istället ut vad som händer 2:59 in i Armagideon Times, och varför? ;)

Edit: Men jag vet precis vilket plippeploppljud trådstartaren menar. Hm, finns visst flera versioner för nu hittar jag ingen där det hörs... men jag har den på skiva nagerst med plippeploppljud.

Last edited:
Jag hör det också. Skönt att man inte är ensam!

Det är ett sånt där dolt budskap! De säger "ha en märklig frisyr och drick Kir" väldigt snabbt och baklänges.

Det förklarar hela min uppväxt... :hihi

Den versionen som spelas på Rockklassiker hör man det väldigt tydligt. Måste mejla o fråga om dom vet.

Lista istället ut vad som händer 2:59 in i Armagideon Times, och varför? ;)

Edit: Men jag vet precis vilket plippeploppljud trådstartaren menar. Hm, finns visst flera versioner för nu hittar jag ingen där det hörs... men jag har den på skiva nagerst med plippeploppljud.

Spotify-versionen är bara 2:55 så jag kommer aldrig få veta....

Jag hör det också. Skönt att man inte är ensam!
På tiden när det begav sig så hade farsan en sån där cool digitalklocka som kunde spela olika låtar som alarm, bl.a. just den som spelas i bakgrunden. Alltså ingen Nokia, snarare en Casio.

[edit] Närmare bestämt en H-104. Det går att lyssna på melodierna på länken. Låt nr 6. Klockan kom '80, skivan '82. Case closed?
h1042-400x500.jpg

Last edited:
Tycker mig hör "tjutet" i denna version (c:a 1:54 som TS sa):

[YOUTUBE-ID]P0Hdt_zWIPI&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Tror dock det ska låta som någon slags arabisk flöjt, främst då hela låten har ett arabiskt tema. Kanske något liknande denna, fast ändå inte riktigt:

[YOUTUBE-ID]0EJ1hXpa-hI&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Ok, då får du berätta vad det är också!!
Pliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiz!

De hade (eller en av dem, om det var Topper eller Mick) fått en idé om att den perfekta låten alltid var 2:59. Återkommer i texten till Hitsville U.K.:

Hitsville U.K. skrev:
the band went in, and knocked 'em dead, in two minutes fifty-nine

De bad alltså producenten att helt enkelt gå in och stoppa dem där, halvt på skoj och halvt på allvar. Och så träffade de den perfekta inspelningen, där allt bara flöt och det skulle gå att lägga över direkt på skivan, så den stackars producenten satt ute i mixerrummet och våndades... och gick till sist in över mastern och sa att det var slut tid. Vilket alltså kom med på skivan, tillsammans med bandets svar.

(Med reservation för att terminologin kan halta då ingen släppt mig i närheten av en studio - förmodligen klokt.)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park