The birth of a HPD

Tack, men en vattenkyld motor blir för krångligt.

Dagens bild
358c8pg.jpg

dyngfränt ju! ett par grusdäck på och sen kan du nog ha sjukt kul :D
 
Ja, kanske det...
Jag hade tänkt klassiska TT, men varför inte!

Dagens bilder

Flyttat motorfäste (jag svetsar som en :arsele) :rodnar
2q8zi9z.jpg


Donatorn skulle vara komplett, men jag orkar inte leta efter alla delar som fattas på förgasarna så 324:- satsades på två sproilans nya kina-fuggar kompletta med luftfilter
Jag älskar bolt-on!
b4894n.jpg
 
Finns det någon hoj-byggare i Växjö som skulle kunna vara mentor och stöd och kanske till och med har en svarv då jag måste svarva ned bakfälgen så att kedjan linjerar och sedan bredda bakramen för att få in fälgen.

Jag känner att projektet bara växer i svårighetsgrad, men det är ju kul att lära sig nått nytt...
 
Håll ut - du har idéerna och du verkar lagom galen!
Faktiskt fanns det, under 50-talet, folk som körde RR på HVA 118 med gummisnoddsfjädring och allt. Det vore nog allra mest anti att göra en sporthoj av den, precis som du tänkt. Jag vill gärna se dig vobbla omkring på den där manicken på Gelleråsen...
 
:D
Min fanclub har åtminstone en medlem!
Dåså, då är det bara att sätta fart med bygget.
 
Har ett par eker fälgar som ligger. Trummor fram bak. 800kr för bägge? 21/18"
Från någon gammal 125a.
 
Här har du, bromsskölden finns fast inte på bilden. :)
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    87.2 KB · Visningar: 285
Framgaffeln är för smal för det nya hjulet och det går inte att svarva ned framhjulet utan att det blir assymetriskt. Jag skaffade den äldre typen av gaffel för att den borde vara lättare att bredda än den "moderna" gummbandsfjädrande. Dessutom blir det automatiskt 1949 års modell om man skulle regga den:)

Först hade jag tänkt att behålla sidorna och bredda mekanismen men det blir för svårt för mig, det är gjort i gjutjärn oc går inte att svetsa nåt vidare, så jag tänkte kapa sidorna och flytta ut underdelen 25mm på var sida.

Kommer det att fungera tror ni?

2ih050l.jpg

5oawxc.jpg
 
Mjae, möjligen med förstärkningar, du får ju tänka på att kraften som blir upp och ner blir förskjuten så din skarv måste tåla mycket mer kraft än vad hela benet tål.
 
Svetsa i 2 trekanter uppe och nere då blir det nog ok
 
@Broberg
Jag glömde förtydliga att jag avsåg förstärka med en rörram fastsvetsad på insidan (de blåa delarna på ritningen nedan) Tror ni det räcker i så fall?
@lotus-jonas
Ja, triangulering är ju aldrig fel

Ny ritning
hx0uu0.jpg
 
Last edited:
Alternativet är jag borrar ur gjutgärnsdelarna till parallelarmsmekanismen och sleevar med rör i lämplig storlek och ny längd och sedan svarvar nya axlar, med olika håll på gängorna i ändan och allt.

Det vet jag inte om jag rer ut...
 
Nu gissar jag bara hejvilt då jag inte vet hur mekanismen ser ut men ..

spänns benen fast runt själva mekanismen?
Vad tror du om att svarva ett par distanser och längre bultar igenom det hela?
 
Bara ursprunget skiner igenom rejält - det är ju däri vansinnet ligger.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top