The birth of a HPD

Här kommer bilder på bakluckan.
Den andra bilden ger kanske en ledtråd, jag har aldrig sett rent japanska varningstexter på annat än direktimporterade hojar

k48isk.jpg

8y6yxc.jpg
 
Luckan ser välgjord ut (läses Honda), eventuellt något dom hade på F2 modellerna. Angående den blå linjen i v:et så är skillnaden till det röda fältet för stor för att det ska se bra ut tycker jag. Ett alternativ är att lämna tanken orörd, skruva dit en framskärm och måla den i datorn så att du ser hur hojen ser ut när den är färdig.

En kontroll på Google visade att ankstjärten med luckan tillhör en F2 modell ( kåpversionen för den som gillar mc semester)
 
Last edited:
Då har vi löst det mysteriet.

Jag ska göra lite bättre designförslag och lägga ut så småningom, nu är drevhållaren på svarvning och jag tänkte ägna mig åt elen ett tag.

Jag tror att jag kanske har gjort ett misstag med styrstoppen, på CBR-kronan stack det upp två tappar som kolliderade med de skivor som sticker ut från styrhuvudet för styrstopp så de sågas raskt bort i tanken att de skulle ersättas med en central tapp som på CB.

Nu kom jag på att undre styrkronan är gjutjärn, hur 17 blir det att svetsa i det?
Styrstammen är ju fäst med en TIG-sträng, men det är ju mest en låsning och bär ingen last men styrstoppen måste ju stå pall.
 
Nu kom jag på att undre styrkronan är gjutjärn, hur 17 blir det att svetsa i det?
Styrstammen är ju fäst med en TIG-sträng, men det är ju mest en låsning och bär ingen last men styrstoppen måste ju stå pall.

Borra, gänga och sätt in en kort 12/9 insexskruv eller löd fast ett stift i det borrade ogängade hålet.
(japp, löda i gjutjärn går med speciella lod)
 
Bra tanke, och löda elektronik kan jag ju i alla fall.
Hur svårt kan det va?
Famous last words...
 
Bra tanke, och löda elektronik kan jag ju i alla fall.
Hur svårt kan det va?
Famous last words...
Kör man hårdlödning på elektronik så kommer svartröken fram innan man har sett hur fel man har konstruerat grejerna. :)
 
Jag börjar ju sakta bli vän med TIGen så jag tänkte testa den nästa gång jag löder IC-kretsar :lol
 
I kväll blev det inget meckat, vi körde lite camping i stället med fjorton ungar.
Det snöar och blåser men här är varmt och gott.

24l4l1c.jpg
 
Idag blev det el.
Bol d'Oren har en säkringsbox som täcker styrmuttern, där ska nu styrdämparen sitta så någonting annat måste finnas upp.
När jag raidade källaren hos hovleverantören av delar så plockade jag på mig några olika boxar och en verkar synnerligen lämplig.


2vc9t3k.jpg


Sju moderna flatstiftssäkringar och lock men helt andra kontakter.

Fram med avbitare och lödstation, och tillbaka med alltihopa igen.
Hondas kontakter är så fiffiga att det är samma flatstift i alla.
En liten skruvmejsel trycker undan hullingen och sedan är det bara att flytta sladden.

20gkwt4.jpg


xao03s.jpg


Alltihop tog en kvart inklusive att bära tillbaka lödgrejorna, föra anteckningar och ta bilder.

nq8nqa.jpg


Jag passade även på att flytta en sladd i dosan, nu har jag en 15A extra i botten med samma matning som de fyra originalsäkringarna och överst två säkringar med egna matningar.


155322p.jpg


Jag vet inte vad jag gör med de tre extra säkringarna men det blir väl några andra kontakter när jag funderat ut vad de ska användas till.

Kanske ett par Marchal tuttljus för endurance eller nåt.

Upptäckte att den förbannade klacken som krockar med depåstödet blir alldeles utmärkt att fästa säkringarna i. Alltid något
 
Last edited:
Varför försvinner inlägg som görs mobilt?

Jag skrev att jag kunde få rätt sladdfärger på allt utom 12V-matningen som fick bli röd/svart istället för svart för att slippa löda om så mycket.

Av någon anledning försvann inlägget plötsligt efter ett tag
 
Varför försvinner inlägg som görs mobilt?

Jag skrev att jag kunde få rätt sladdfärger på allt utom 12V-matningen som fick bli röd/svart istället för svart för att slippa löda om så mycket.

Av någon anledning försvann inlägget plötsligt efter ett tag

Feta fingrar förmodligen............. Mina mobilinlägg funkar även om de blir svårförstådda pga den pissiga inmatningen på fånen. :7peta :hej
 
Troligen...
Det verkar som om de raderas om jag försöker redigera dem från mobilen
 
Drevhållaren svarvas ned 7 mm i kväll,
så förhoppningsvis kan jag hämta den i morgon.
Någon som vet var man kan få tag i drevbultar M12X1,25?
Gärna borrade för låstråd.

Pinnbultarna blev ganska illa tilltygade vid borttagningen så jag tänkte köra vanlig bult i stället
 
Jag med!:tummenupp

Det är sjukt vad stor originalblinkersen är, jag måste vinna flera hästkrafter på minskat luftmotstånd genom att byta.

Miniblinkers såg bra ut utan kåpor och sadel, sedan såg det bara fånigt ut.
 
Såg just att den röda linjen slutar på sidokåpan, den bör förlängas upp på tanken.
Väntar otåligt på dina förslag,:gnissla gillar vad du gjort så här långt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top