The best riders of 2006.

Om Kiyo o Shakey på Camel Honda. Javisst de presterade inte speciellt bra vid dessa tillfällen, men hur värderar man en förares insats efter ett race? Innebär Bayliss seger Valencia i MotoGP att hela MotoGP gänget suger fett nu eller.

Ursäkta , 10 av 16. Lavilla inledde med 6 av 8. Haslam är den som kvalat snabbast under säsongen. Hayden vann bara 2 av 17, men kvalade bäst. Vilket mått skall man använda för att avgöra hur stor konkurrens det är i en serie? Är det mindre hårt mellan Pappunen o Nilsson bara för att startfältet är litet?

Ja, BSB är en bra serie, konkurrensen är hård. Men som jag skrev inledningsvis är MR subjektiva och i min bok så får kanske 1 förare från BSB plats på en sådan här topp tio lista.

Strider skrev:
2657701 Om Kiyo o Shakey på Camel Honda. Javisst de presterade inte speciellt bra vid dessa tillfällen, men hur värderar man en förares insats efter ett race? Innebär Bayliss seger Valencia i MotoGP att hela MotoGP gänget suger fett nu eller.

Ursäkta , 10 av 16. Lavilla inledde med 6 av 8. Haslam är den som kvalat snabbast under säsongen. Hayden vann bara 2 av 17, men kvalade bäst. Vilket mått skall man använda för att avgöra hur stor konkurrens det är i en serie? Är det mindre hårt mellan Pappunen o Nilsson bara för att startfältet är litet?

Ja, BSB är en bra serie, konkurrensen är hård. Men som jag skrev inledningsvis är MR subjektiva och i min bok så får kanske 1 förare från BSB plats på en sådan här topp tio lista.
Nej hela MotoGp fältet suger inte men Bayliss är helt klart en förare för MotoGP. Sorry på 10 av 16.
Nej, man kan inte dömma en förare efter ett race men det kan ge en viss indikation, Kiyo har ju dessutom fler än ett race på sin meritlista där han inte gjorde vidare framsteg alls under säsongen.
Svårt att definitivt säga vilken serie som är tuffast konkurrens i men toppen, säg top-10, är det högst troligen hårdast konkurrens i GP-VM.
Alla listor är subjektiva.
Har svårt att få med någon från BSB eller AMA på min "lista".

Gustav O skrev:
2657723 Svårt att definitivt säga vilken serie som är tuffast konkurrens i men toppen, säg top-10, är det högst troligen hårdast konkurrens i GP-VM.

Absolut GP och i synnerhet MotoGP. Jag tror man får göra en viktning av kvaltider, racertider, längden på racen, storlek startfältet, ingående förares relativa erfrenhet osv för att på ett rättvist sätt bedöma nivån av konkurrens i en serie.

Gustav O skrev:
2657723
Alla listor är subjektiva.

Verkligen.

Gustav O skrev:
2657723
Har svårt att få med någon från BSB eller AMA på min "lista".

Jag tror på Spies inför framtiden och tycker det är synd att han vill vara kvar i AMA, vad skall han bevisa? Nä följ efter Nicky och utvecklas där konkurrensen finns. Haslam tro jag mer på än Kiyo inför framtiden. Alltså 2 av 10 dessa serier.

Vi tar up det här igen på hösten 2009!:tummenupp

Strider skrev:
2657749 Jag tror på Spies inför framtiden och tycker det är synd att han vill vara kvar i AMA, vad skall han bevisa? Nä följ efter Nicky och utvecklas där konkurrensen finns. Haslam tro jag mer på än Kiyo inför framtiden. Alltså 2 av 10 dessa serier.

Vi tar up det här igen på hösten 2009!:tummenupp
Tycker det var lite fegt av Spies att stanna men det var å andra sidan endast hans andra år i Superbike, dessutom tjänar de fett med flis i AMA så. det finns ju problem med MotoGP och det är dels politiken i utdelningen av Dornas pengar och att det finns så få platser i MotoGP. Det körde ju runt en del dökött förra säsongen tex.
Jag ser inte Haslam som något för Gp men för WSBK.

Nyteknik skrev:
2657340 Vem har påstått att förarna i BSB "inte kan köra"? Men att de är "grymma" och likvärdiga med VM-förare för att deras banor och väder är skit - det är din högst subjektiva/romantiserande värdering.

Såg du Walker köra NSR 500? :rofl
Crash, boom, bang! :D

Utdrag från intervju med Chris Walker av Motorcycle Online.com:

MO: Can you describe for our readers what that Honda Grand Prix NSR500 feels like compared to your superbike?
CW: Well, I wasn't ready for it. I had a shot a few years ago on one, but they must of come on in recent years so I never had a chance on a real one, and they don't get any more real than a 500 Honda! It's the way that they do things that are different, the furiousness of the power, also the lack of engine braking. I go into a corner, it feels like I hit a false neutral and I go right off the corner!

MO: One of our readers writes in, "can you tell us what it feels like going 190mph and approaching a corner?"
CW: That's easy, I just shut my eyes! Nah, really on the Suzuki I would set the bike and control the slide of the rear tire and set the bike at the apex and get the bike upright and get on the power. It took me awhile to perfect it, I just haven't managed to do it on a 500.

Hela intervjun finns att läsa här

Och på plats 19 respektiver 20 hittar vi....
Resultat GP500 VM 2001

Det är alltid likadant, så fort en VM-förare som visat endast mediokra resultat på VM-nivå hamnar i BSB och vinner allting så har han "utvecklats något enormt". Som sagt det finns hur många exempel som helst, Shakey, Chris Walker, Neil Hodgson osv, Bayliss är väl den BSB förare på senare år som klarat sig bäst med en sjätteplats i totalen i MotoGP och 2 WSBK-titlar men han är snarare undantaget som bekräftar regeln. Det har kommit en miljard stora förare från Italienska och Spanska 125 under samma tid men det flimrar förbi folks ögon eftersom de inte har några feta britter som kör gatrace och gillar att gapa och skrika i tidningar.

Det måste vara enkelt att bevisa. Ryuchi Kiyonari, Gregorio Lavilla och Leon Haslam växte inte upp och drömde om BSB. De har säkert större ambitioner. De vill säkert köra VM.

Om listan skulle vara korrekt skulle de alltså vara sin nations bäste förare och det i RR-heta länder som Japan, Spanien och GB. Dorna eller Flammini-gruppen skulle säkert backa dem i försök att få bra VM-styrningar. De skulle säkert få köra VM.

Ergo: om de vore som bra som listan antydde hade de helt enkelt INTE kört BSB.

Till skillnad från dig, m fl, så påstår jag endast att grabbarna i BSB KAN GASA! Säger inget om att AMA, WSB eller GP inte kan köra hoj, bättre eller spektakulärare... Grabbarna i MotoGP är ju inte ens mänksliga, dom har "Gud" status i mina ögon. Sen att du refererar till Walker som körde en NSR 500 utan framgång :rolleyes: rör mg inte, för det var väl ändå inte 06? Eller? För listan är väl ändå för i år? Åter igen, jag skiter i listan (mer eller mindre), kan bara inte sitta å se på när grabbarna i BSB får piss i ögat :pannkyss

Nyteknik skrev:
2656944 Och det gör inte grabbarna i MotoGP, GP 250, GP 125 eller AMA-Superbike?

På en lista över de 10 bästa är det såklart helt orimligt att ha med flera (om ens någon) från BSB. Om de är så grymma, varför kör de då en nationell serie och inte VM?

:fakta

Heh, lustigt jag som trodde att Hayden vann MotoGp och vart världsmåstare:va
Hur kan man ifrågasätta vem som är bäst när man redan har en vinnare.:rolleyes: resten är bara subjektiva åsikter och ogrundade spekulationer.:D
för mig är Rossi världens bästa RR-förare...:yoparty

Men var verkligen listan angående årets bästa förare alla kategorier? Den borde väl vara viktad mot hur bra det har gått i respektive serie. Dvs att Charpentier dominerade SS600, och Bayliss likaså i WSB. Att han sen även vann ett MotoGP tycker jag placerar honom där uppe.

Jag saknar Kallio i listan, Bautista är en given kandidat. Tycker också att Andrea Dovisiozo tillhör top 10, men nu är ju mina åsikter färgade av personliga åsikter och till enbart GP-förare (iom att det är det enda jag följer (dvs det enda som är intressant :rolleyes: )) .

bean305 skrev:
2659100 Jag saknar Kallio i listan, Bautista är en given kandidat. Tycker också att Andrea Dovisiozo tillhör top 10, men nu är ju mina åsikter färgade av personliga åsikter och till enbart GP-förare (iom att det är det enda jag följer (dvs det enda som är intressant :rolleyes: )) .
Är det som DonQ skriver, så bör kanske listan se annorlunda ut än tabellen i motogp, (som ändå är världens bästa förare som tävlar)
Bayliss inhopp i GP var ju sagolikt, och det är inte så illa pinkat att vinna WSB heller.:)
hehe annars hör jag också hemma på listan, jag kör pocketbike med halvplatt bakhjul bäst runt stallagen på lagret..

Mrlind skrev:
2658375 Till skillnad från dig, m fl, så påstår jag endast att grabbarna i BSB KAN GASA! Säger inget om att AMA, WSB eller GP inte kan köra hoj, bättre eller spektakulärare... Grabbarna i MotoGP är ju inte ens mänksliga, dom har "Gud" status i mina ögon. Sen att du refererar till Walker som körde en NSR 500 utan framgång :rolleyes: rör mg inte, för det var väl ändå inte 06? Eller? För listan är väl ändå för i år? Åter igen, jag skiter i listan (mer eller mindre), kan bara inte sitta å se på när grabbarna i BSB får piss i ögat :pannkyss
"Kan gasa" - vad betyder det? :va

Den här tråden handlar om vilka som är bäst i världen och inte vilka som "kan gasa".

Du minns rätt, Walker körde inte NSR 500 i år. Han gjorde det samma år som han stod som högst i kurs och lyckades få en chans som ytterst få förare någonsin får. Han fick hemläxa och har inte synts till i GP igen.

Kalla mig en idiot, men jag har svårt att ta en sån här lista på allvar när inte Valentino ligger högst upp....

Macke skrev:
2660093 Kalla mig en idiot, men jag har svårt att ta en sån här lista på allvar när inte Valentino ligger högst upp....

Idiot!!

I övrigt håller jag med om att Vale borde vara i topp trots att han inte är årets världsmästare!

Don Quixote skrev:
2658555 Men var verkligen listan angående årets bästa förare alla kategorier? Den borde väl vara viktad mot hur bra det har gått i respektive serie. Dvs att Charpentier dominerade SS600, och Bayliss likaså i WSB. Att han sen även vann ett MotoGP tycker jag placerar honom där uppe.
Visst är det så men det motiverar inte Haslam och Lavilla på listan för inte har de gjort bättre ifrån sig i BSB än vad tex Capirossi, Melandri, Pedrosa, Bautista har gjort i GP-VM.

Back