The Beatles bästa skiva

Bästa skivan


  • Antal röstningar
    0

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Iron Maiden och Pink Floyd är avklarade, då kör vi giganternas giganter!

Vilken skiva är The Beatles bästa? OBS! Poll kommer.....
 
Tveklöst revolver. Tidernas första progressiva platta. Sista spåret är spooky :)
 
Lite intressant det här med albumlistor när det gäller just beatles. Sgt pepper brukar ju ofta vara med på listor över världens bästa platta någonsin, alla kategorier. När det däremot snackas om beatles bästa skiva så brukar abbey road eller revolver komma på tal :hihi
 
Jag är nästan sjukligt kluven här, visserligen är "Abbey Road" helt sanslös. Men det är "The white album" också, visserligen extremt spretig, men det är där en stor del av charmen ligger. Från nästan barnvisenynnande popdängor (Obla di obla da) och hjärtskärande typiska ballader (Dear Prudence) till proto-metal (Helter Skelter). Det får nog bli "The white album".
 
Chris Ash skrev:
Jag är nästan sjukligt kluven här, visserligen är "Abbey Road" helt sanslös. Men det är "The white album" också, visserligen extremt spretig, men det är där en stor del av charmen ligger. Från nästan barnvisenynnande popdängor (Obla di obla da) och hjärtskärande typiska ballader (Dear Prudence) till proto-metal (Helter Skelter). Det får nog bli "The white album".
Den är ruskigt bra i stort, men jag har lite svårt för revolution 9. Hade det inte varit för det spåret så hade jag nog placerat vita skivan tillsammans med abbey road på delad andraplats. Fjärdeplatsen går till sgt peppers. Sen kommer rubber soul och help, som markerar en slags övergång från den trallvänliga svärmorsdrömsgruppen i dandsbandsutstyrsel till det mer tuffa, progressiva beatles.
 
Men vad i självaste?? Var är magical mystery tour? Tänkte väl att det var nåt som inte stämde. Den ska naturligtvis klämmas in före rubber soul och help.
 
har aldrig förstått beatles så jag ska inte rösta, har alltid föredragit the who
 
Hmm...måste nog säga "The White Album"
Blev totalt Beatles-förgiftad när jag var öhmm ... mindre.
Tror morsan har varenda skiva med Lennon/McCartney/Harrison/Beatles :rolleyes: sen har hon dessutom ÄKTA autografer på några bljetter.
 
Magical Mystery Tour
Varför? För att Strawberry Fields Forever fäller det slutliga avgörandet.
Skulle inte den låten ha funnits med hade jag valt Help! eller Let it be.
 
Mikael Cagiva skrev:
Magical Mystery Tour
Varför? För att Strawberry Fields Forever fäller det slutliga avgörandet.
Skulle inte den låten ha funnits med hade jag valt Help! eller Let it be.
Strawberry fields är beatlarnas bästa låt enligt mig :yoparty

Fast jag är väldigt kräsen när det gäller album, de måste vara bra rakt igenom och byggas upp på ett snyggt sätt. Dock är det så att låtar som i sig inte är märkvärdiga kan vara underbara i rätt sammanhang.

Synd att inte magical mystery finns med i pollen...
 
Har varit lat och satsat kulorna på the Red and Blue album, 4 CD:s med deras bästa låtar. När man var liten hade ändå farsan originalvinylen man kunde lyssna på. Måste man ändå välja album från listan, vilket var syftet, röstar jag på Sgt Pepper´s lonely hearts club band.
 
mb skrev:
Strawberry fields är beatlarnas bästa låt enligt mig :yoparty

Fast jag är väldigt kräsen när det gäller album, de måste vara bra rakt igenom och byggas upp på ett snyggt sätt. Dock är det så att låtar som i sig inte är märkvärdiga kan vara underbara i rätt sammanhang.

Synd att inte magical mystery finns med i pollen...

Bästa låten tycker jag är "A day in the life", fast det är ju inte direkt lätt där heller. "Abbey Road" är en skiva där låtarna inte riktigt står på egna ben men tillsammans är de nästan oslagbara, lite som "Operation Mindcrime".
 
Öhhh...... Bara jag som röstat på Abbey Road? För mig stod det eg mellan The White Album eller Abbey Road. Men alla ovanstående plattor skall finnas i varje skivsamling. Alla e helt klart köpvärda. Deras senare alster e de bästa dock.

Men hörrni..... Den där Pink Floyd pollen vill jag se. Jag e Mr Pink Floyd. Va ere för länk dit?
 
Nä, jag e med roller. Men svårt vl det där. Som med kvinnor ungefär, alla har något tilltalande, men ingen är perfekt på alla punkter...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top