The Aristocrats, vad är det roliga?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Jag brukar inte ha problem med att se humorn med skämt, men här ser jag inte riktigt det skitroliga. Råkade se att filmen om själva skämtet går ikväll med. Fattar ändå inte. Är jag ensam om detta? Polarna garvar satan.


The Aristocrats, amerikansk dokumentärfilm från 2005, regisserad av Paul Provenza och Penn Jillette. Hela filmen kretsar kring ett skämt, ett mycket obscent skämt som många komiker har berättat för varandra sen vaudeville men sällan offentligt. Skämtet handlar om en man som kommer till en teateragent och vill berätta om ett nummer han skulle vilja framföra tillsammans med sin familj. Teateragenten låter honom berätta och mannen börjar genast att berätta massor av obscena, vulgära och snuskiga saker han gör med sin familj. Efter att ha berättat allt frågar teateragenten:

- Thats a hell of an act, but what do you call yourselves?
Varpå mannen svarar:

- The Aristocrats.
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Det är andra gången jag ser den, och jag ligger dubbelvikt.

Antingen gillar man det, eller så gör man det inte.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Håller med TS, I dont get it.
I min värld krävs det både lite IQ att hitta på ett bra skämt samt förstå det, hjärndöda skämt som "the aristocrats" faller minst sagt pladask i försök att få mig att garva, får mig inte ens att småle med ena mungipan.
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Håller med TS, I dont get it.
I min värld krävs det både lite IQ att hitta på ett bra skämt samt förstå det, hjärndöda skämt som "the aristocrats" faller minst sagt pladask i försök att få mig att garva, får mig inte ens att småle med ena mungipan.

Jag förstår inte riktigt vad IQ har med det hela att göra? Kan det inte bara vara så att humor är subjektivt?

Här kommer ett skämt:

Werzion står i ett rum där alla skrattar utom han, och han utbrister: "Ni har alla låg IQ, för jag förstår inte vad ni skrattar åt!"

Ta-da! :)
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Nä det är ju i klass med vad är det som går och går och aldrig kommer till dörren :rolleyes:
 

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
örebro
Hoj
kx 250, sporthoj till nästa år får man hoppas
Håller med TS, I dont get it.
I min värld krävs det både lite IQ att hitta på ett bra skämt samt förstå det, hjärndöda skämt som "the aristocrats" faller minst sagt pladask i försök att få mig att garva, får mig inte ens att småle med ena mungipan.

eller så saknar du och ts den iq som behövs för att förstå aristocrats
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Nej men så fungerar jag (och Jörgen och flöjt!?) - inte sagt eller menat att man är eller måste vara korkad för att tycka det är ett roligt skämt.

Det jag menade var att för att jag ska finna ett skämt roligt krävs det att det ligger lite mer "skicklighet bakom" det än att bara ordbajsa fram olika obscena situationer - det är inget svårt, kan vem som helst göra.
Däremot att dra ett skämt om en aktuell, låt säga politiskt, situation och i samma veva vara ironisk eller sarkastisk - det kräver mer hjärnkapacitet än att bara ordbajsa.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
skämtet börjar kanske bli lite outdated med tanke på att det är sisådär 100 år gammalt.

sen kan man tolka det lite olika, antingen tycker man det är roligt, eller inte.
 

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
Det är ju inte själva skämtet man skrattar åt, utan hur det utförs. Håller med, Bob Saget ökar ett par snäpp i denna film :)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det är ju bara att kolla vad det är för så kallade "komiker" som var med i filmen. Drew Carey tex är ju bara tjock. Visst, tjockisar kan vara roliga. När de gör sig illa.
De andra är ju ungefär lika roliga som Jerry Seinfeld, som är ungefär lika rolig som ett "alla barnen"-skämt.

Helt enkelt, man har jävligt dålig humor när man tycker detta är roligt. Subjektivt my ass, inse att ni har dålig humor. Det är inget att skämmas för, så länge ni håller tyst om det.
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Det är ju bara att kolla vad det är för så kallade "komiker" som var med i filmen. Drew Carey tex är ju bara tjock. Visst, tjockisar kan vara roliga. När de gör sig illa.
De andra är ju ungefär lika roliga som Jerry Seinfeld, som är ungefär lika rolig som ett "alla barnen"-skämt.

Helt enkelt, man har jävligt dålig humor när man tycker detta är roligt. Subjektivt my ass, inse att ni har dålig humor. Det är inget att skämmas för, så länge ni håller tyst om det.

Själv tycker jag att Chris Rock, Sarah Silverman, Bob Saget, Eddie Izzard, Robin Williams, Bill Maher, Gillbert Gottfried med flera är roliga. Berätta nu vilka du tycker är skojiga? Stefan & Krister?
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Såg hela filmen utan att ens fnissa, men jag har å andra sidan aldrig tyckt att incesthumor har varit särskilt roande.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Själv tycker jag att Chris Rock, Sarah Silverman, Bob Saget, Eddie Izzard, Robin Williams, Bill Maher, Gillbert Gottfried med flera är roliga. Berätta nu vilka du tycker är skojiga? Stefan & Krister?

Silverman kan jag hålla med om att hon är rolig, mest för att hon inte har några gränser. De andra är ju bara patetiska så när som på Williams, men han är bra som skådis och inte komiker.
Stefan & Krister måste jag ha missat, låter inte speciellt skoj :confused:

SNL tycker jag är skoj, även om de tjatar ut sig ibland...
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Klart att det är ett gammalt skämt, men likväl låg jag stundtals gråtande i soffan av skratt. Antingen fattar man eller så gör man det inte.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Vad man tycker är roligt är väl individuellt. En del hävdar på fullt allvar att Björn Gustafsson är rolig, exempelvis.
 

Jussi

Nu med mindre hår
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Esbo, FIN
Hoj
Gixxer 750, Husqvarna TE510
Nej men så fungerar jag (och Jörgen och flöjt!?) - inte sagt eller menat att man är eller måste vara korkad för att tycka det är ett roligt skämt.

Det jag menade var att för att jag ska finna ett skämt roligt krävs det att det ligger lite mer "skicklighet bakom" det än att bara ordbajsa fram olika obscena situationer - det är inget svårt, kan vem som helst göra.
Däremot att dra ett skämt om en aktuell, låt säga politiskt, situation och i samma veva vara ironisk eller sarkastisk - det kräver mer hjärnkapacitet än att bara ordbajsa.

Men hela ideen med just Aristocrats historien är ju att du kan baka in såna saker i den. Många versioner, i filmen iallafall, var ju ganska bajsorienterade och fula ord för att det är ju jättetabu i USA. Men om en svensk komiker skulle göra en version kan den ju handla om andra saker.

South Park versionen i filmen hade ju med terroristattackerna mot WTC tex. Det är väl lite politiskt och aktuellt, eller hur?

Edit. I slutet av filmen försökte dom ju förklara skämtet åt en typ som inte fattade. Det gick väl sådär.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top