Thailand och dess malaria och gulsot

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Min jävla polare till researrangör hade ju bestämt att vi skulle till staterna, 5 dagar innan avresa så ändrar han sig och bestämmer att vi ska till thailand istället. Löser in våra biljetter och tog ut biljetter i torsdags. Vart jag åker kvittar bara jag slipper detta jävla snöande 2 veckor.Men nu på måndag åker vi.

Men en tanke som slog mig idag, vi ska till malaysia och sen till thailand (phuket,patong beach) jag har ju ingen jävla vaccin mot gulsot eller dyligt. Hur lång tid innan måste man vaccinera sig ? Nån kompis påpekade att det var folk som åkt dit utan att vaccinera sig. Bla exet som var där 3 månader hade inte vaccinerat sig mot malaria. Hur är det med gulsot ? Vad får man det av ? Vad bör jag undvika ? Att tatuera mig där skulle aldrig falla mig in, inte heller fippla med några sprutor och knarka, sånt är inte min grej men vad får man gulsot av ?

Twosaint skrev:
2052053 Min jävla polare till researrangör hade ju bestämt att vi skulle till staterna, 5 dagar innan avresa så ändrar han sig och bestämmer att vi ska till thailand istället. Löser in våra biljetter och tog ut biljetter i torsdags. Vart jag åker kvittar bara jag slipper detta jävla snöande 2 veckor.Men nu på måndag åker vi.

Men en tanke som slog mig idag, vi ska till malaysia och sen till thailand (phuket,patong beach) jag har ju ingen jävla vaccin mot gulsot eller dyligt. Hur lång tid innan måste man vaccinera sig ? Nån kompis påpekade att det var folk som åkt dit utan att vaccinera sig. Bla exet som var där 3 månader hade inte vaccinerat sig mot malaria. Hur är det med gulsot ? Vad får man det av ? Vad bör jag undvika ? Att tatuera mig där skulle aldrig falla mig in, inte heller fippla med några sprutor och knarka, sånt är inte min grej men vad får man gulsot av ?
Malaria kan man väl inte vaccinera sig mot? Man käkar väl bara tabletter (typ Lariam) lite innan man åker och sen när man är borta? Hur som helst så spelar det nog ingen roll (när det gäller malarian) när du bara ska vara borta i två veckor. Blev rekommenderad av vaccinationsläkare att inte käka tabletterna när jag var där i tre veckor eftersom inkubationstiden är så pass lång att jag skulle hinna hem innan det brutit ut och här skulle det finnas vård mot det.

Gulsot har jag för mig smittar genom kroppsvätskor, men jag är inte helt säker.
Kolla här:
Vaccinationsguiden

Edit: Köp ett myggmedel på plats. Även om du inte blir smittad så är det skönt att slippa myggbetten. Myggen är tamejfan helt ljudlösa där oxå så man märker inte ens att dom finns förrän det är för sent. :huvet

Last edited:
newstead skrev:
2052083 Malaria kan man väl inte vaccinera sig mot? Man käkar väl bara tabletter (typ Lariam) lite innan man åker och sen när man är borta? Hur som helst så spelar det nog ingen roll (när det gäller malarian) när du bara ska vara borta i två veckor. Blev rekommenderad av vaccinationsläkare att inte käka tabletterna när jag var där i tre veckor eftersom inkubationstiden är så pass lång att jag skulle hinna hem innan det brutit ut och här skulle det finnas vård mot det.

Gulsot har jag för mig smittar genom kroppsvätskor, men jag är inte helt säker.
Kolla här:
Vaccinationsguiden

Edit: Köp ett myggmedel på plats. Även om du inte blir smittad så är det skönt att slippa myggbetten. Myggen är tamejfan helt ljudlösa där oxå så man märker inte ens att dom finns förrän det är för sent. :huvet

Jo sen har jag hört att man kan bli rätt konstig av dom där malariatabletterna.

Malaria är vad ajg vet mest vanligt i norra thailand...
Det sa dom till mig när jag tog några nålar förra året.
Men det finns tabletter att köpa överallt där nere, billigare än .se också!
Har du tid mellan bersen så kan jag rekomendera att ta ett litet
skönt dykcert, jag pyntade ca 1900kr för resa från bangkok till
Koh-tao, 5 dagars boende inkl dykcert med en iof dansk instruktör :)

Twosaint skrev:
2052053 Min jävla polare till researrangör hade ju bestämt att vi skulle till staterna, 5 dagar innan avresa så ändrar han sig och bestämmer att vi ska till thailand istället. Löser in våra biljetter och tog ut biljetter i torsdags. Vart jag åker kvittar bara jag slipper detta jävla snöande 2 veckor.Men nu på måndag åker vi.

Ring till husläkaren direkt så fixar dom ett dukat kanylpaket åt dig. Säg att resan är uppkommen. Vaccination är dyrt som faen men en billig livförsäkring.

Ge tusan i stolptjejerna också. Har hört att de bär på en del, och sedan kan man ju låta bli inte minst ur ett humant perspektiv. Finns ju många läckra Australiensiskor och andra gratis... :tuttar

Malaria kan du dock inte vaccinera dig mot utan du får tabletter. Jag rekommenderar INTE Lariam då det finns risk för konstiga biverkningar som hallucinationer (inge roliga alls) och depressioner, utan ta då istället Malarone.

Glöm inte ta med nåt för magen. Dimor är receptfria och är bra om du får räserbajs. Kolla om du hinner ta Dukoral också. Bra mot bl a Kolera, men även också vanliga magåkommor.

Sawadee!!!

NoicE skrev:
2052100 Malaria är vad ajg vet mest vanligt i norra thailand...
Det sa dom till mig när jag tog några nålar förra året.
Men det finns tabletter att köpa överallt där nere, billigare än .se också!
Har du tid mellan bersen så kan jag rekomendera att ta ett litet
skönt dykcert, jag pyntade ca 1900kr för resa från bangkok till
Koh-tao, 5 dagars boende inkl dykcert med en iof dansk instruktör :)

Djuphavsfiske och en resa till hmm osäker på stavning men phi-phi (där dom spelade in beach) öarna är inbokad .

bullerobban skrev:
2052106
Glöm inte ta med nåt för magen. Dimor är receptfria och är bra om du får räserbajs. Kolla om du hinner ta Dukoral också. Bra mot bl a Kolera, men även också vanliga magåkommor.

Sawadee!!!

Dimor och resorb är inhandlade.

Twosaint skrev:
2052096 Jo sen har jag hört att man kan bli rätt konstig av dom där malariatabletterna.
Ja, det var anledningen till att man skulle skita i dom enligt läkaren. Inte så kul att åka ner dit och ligga på ett hotellrum och må piss för att man käkar tabletter. :död

Twosaint skrev:
2052096 Jo sen har jag hört att man kan bli rätt konstig av dom där malariatabletterna.

Jag körde Lariam och klarade mig helt fint men har hört rätt många historier om det. Jag provade de på hemmaplan först men det verkar ju inte finnas tid till. En annan sak som är dåligt med dem är att man måste ta dem omkring 3v innan man ska in i ett malariaområda. Malarona kan man ta betydligt tajtare och slippa biverkningarna. Men de är bra mkt dyrare.

Du klarar dig utmärkt utan vaccinering i Thailand om du inte skall bo där permanent.

Hepatit A (Gulsot) kan man få men ser man till att dricka flaskvatten och inte äter icke tillagad mat behöver man inte oroa sig. Dessutom är det lätt att behandla och blir i princip aldrig kronsiskt.

Malaria är trist som sjukdom men skall du ligga på playan är det lugnt dessutom är det inte malariasäsong så skall du inte till myggrika platser kan då skippa det. Ett alternativ är att ta Maleron i förebyggande syfte, dyrt som fan men skall man inte vara borta så länge kan man stå ut med kostnaden...

NoicE skrev:
2052100 Malaria är vad ajg vet mest vanligt i norra thailand...
Särskilt direkt efter regnperioden då äggen kläcks. Har det varit torrt och varmt tag så hinner dom flesta myggen kola :)

Twosaint skrev:
2052111 Djuphavsfiske och en resa till hmm osäker på stavning men phi-phi (där dom spelade in beach) öarna är inbokad .

Jaaaja, men alltså det är typ lika billigt vart du än tar det.
brorsan tog sitt på Phi-phi, det var schysst där med :)

Glömde....

Skitbra sak att hålla rent händerna på knasiga platser såsom lokala skithus: ALCOGEL. Dödar allt i bakterieväg. 1 flaska räcker ett år och kostar 56 spänn på apoteket.

Jag har för mig att jag fick min spruta samma dag vi åkte då jag bokade biljetterna 2 eller 3 dagar innan vi åkte, så det blev lite tajt med sådant.

Hiv kan du inte vaccinera dig mot, så håll k*ken i styr och kör med dubbla gummin om du ska betala för mer än pingpong-show :3freak

Dee_cati skrev:
2052351 håll k*ken i styr och kör med dubbla gummin om du ska betala för mer än pingpong-show :3freak

Japp! O tigerbalsam mellan gummina så märks det när ett av dom spricker..... :hihi

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg