Thaideg eller kompressor

Vad ska man göra med pengarna?!

• Antal röstningar
    0

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Tjololo!

Jag ska hänga runt i Thailand över jul/nyår och har inte sparat ihop sådär väldigt mycket pengar.
Ska hänga med familj och kärring i 15 dgr med betalt hus och sen i 10 dgr luffa runt helt på egen hand. Jag vet bara att allt ska vara billigt men det är ändå svårt att uppskatta vilken storlek man behöver ha på sin reskassa. jag har inte tänkt att leva lyxliv, snarare tvärtom. En sketen bungalo med säng är vad jag behöver. Finns det minikyl är det ett plus. Öl är oxå gott.
Dom här tio dagarna är tanken att jag ska resa runt och se på saker, uppleva och sånt som man nu gör.

DOCK

Jag behöver ha en kompressor till garaget. Hojen är gått på lufttorsk på baksulan och då vore det ju supernajs med luft på burk som fyller på sig själv. Att motivera en kompressor i garaget ska väl knappast behövas för er, så det går jag inte ens in på. Har hittat kompressor för 700 bagis på Jula och jag tror den kan både pumpa däck och blåsa bort skit.

Nu till saken, hur mycket deg kommer jag behöva när jag reser. När jag vet det är det lättare att räkna in en kompressor i budgeten.

(Till er som tycker att jag ska vänta med att köpa kompressor - jag ska ut o åka lucia tåg den 13e och då måste jag såklart ha vinterluft i bakisen. Sen vill man såklart inte vänta med att köpa nåt man kanske kan köpa direkt.)

Marky - tacksam för all typ av batkunskap

Last edited:
om 700 spänn hotar din ekonomi i thailand då har du garanterat för lite pengar... :D

om 700 spänn hotar din ekonomi i thailand då har du garanterat för lite pengar... :D

Haha - vaffan.

Ge hit lite bra kostnadsförslag på Thailand istället för att gnälla.

Jag har väl tänkt ha med mig runt 10 000 (400 kr/dag) i reskassa. Hur vilset kan det vara?

400 per dag klarar du mat och boende på, sen är ju frågan hur ditt resande under luffandet är tänkt att det ska gå till men tåg och båt är ju rätt billigt...
Taxi kan ju springa iväg någorlunda snabbt om man åker långt...
Men det är fan inte dyrt där... Jag och tanten hade med oss 35k för 3 veckor och vi hade 12 kvar när vi kom hem och då hade vi shoppat som faen... :D

thailand är billigt redan från början, och sen kan du alltid pruta bort minst hälften på precis allt! eller rättare sagt, prutar du inte bort minst hälften på precis allt så blir du extremt lurad, vilket du troligen blir ändå:D
men menar du verkligen att 700 kr bara sådär är ett utlägg som du måste ta med i beräkningen inför resan?:va jag menar, till och med jag (fattig student, månadsinkomst på runt 3500 kr) kan ju slänga ut en 700 spänn utan att tänka efter lite då och då...:D

Beror mkt på vad du äter. Thaimat kan du äta billigt på stånd för 10kr, men är du kräsen som jag, och vill ha redig mat kostar de snarare 40kr + dricka för enklare restaurangmat

De går åt mer än vad man tror där ändå.. En utekväll kostade mig 300-500 sek

Priser på rum i thailand är ofta närmare dubbla avgiften runt jul o nyår... En extra buffert på några tusen som säkerhet är att rekomendera...
Men är du riktigt snål och kan ta vilket skyffe som hellst så lyckas du säkert..

men menar du verkligen att 700 kr bara sådär är ett utlägg som du måste ta med i beräkningen inför resan?:va jag menar, till och med jag (fattig student, månadsinkomst på runt 3500 kr) kan ju slänga ut en 700 spänn utan att tänka efter lite då och då...:D

Njäe, eller jo. Om det skulle visa sig att jag borde ha med mig 20 papp så skulle det ju känns puckat att köpa dyra grejjer som man kan köpa efteråt.eller näe, det kunde jag ju inte :va

Faen, näe, eller...jag ville nog allra mest veta vilken budget man ska räkna på. Har ju ingen aning om vad saker kostar där. Hänger du med?

Som referens kan jag säga att jag överlevde 2v på 7000kr om jag inte minns fel. 2/3 av tiden bodde jag på skitboende och sista 1/3 på ganska dugligt hotell med ac/tv/internet. Festade hårt några kvällar men shoppade inte särskilt mycket.
Åt alltid på ganska billig restaurang, men inga thairätter (som är snoppbilligt)

Ryktet säger annars att biltema har en handdriven kompressor som duger att fylla baksulan med för 39.90.-. :p

Ska du ta med familjen till Thailand för att sedan skicka hem dom och luffa runt i 10 dagar?
Eller är det dina föräldrar du pratar om? Isf kan du väl be dom om ett litet lån om det ser knapert ut innan de sticker hem?

Nu är saken biff.

Jag har fått ett tecken.

Trodde jag skulle få till baka 3000 på skatten, men det var visst 3700:-. Saken är nu jävligt mkt biff. Om nån behöver luft imorrn så är det bara att höra av sig :hojbusa

Ryktet säger annars att biltema har en handdriven kompressor som duger att fylla baksulan med för 39.90.-. :p

Bah, ser det ut som att jag behöver träna eller?

Behöver du fråga så har du inte råd till något utav det!
Du ska stanna hemma och pumpa dina däck på macken istället.

Nu tycker jag att du har en väldigt negativ syn på saken!

Ska du ta med familjen till Thailand för att sedan skicka hem dom och luffa runt i 10 dagar?
Eller är det dina föräldrar du pratar om? Isf kan du väl be dom om ett litet lån om det ser knapert ut innan de sticker hem?

Njäe, nästan fast ändå inte. Farsan fyller 60 o står för resan. Dom åker dock hem lite före mig. Jag tar min "sommar"semester nu kan man säga. Har dock inte koll på hur man bränner där. antar att det är ganska mkt upp till var och en oxå.

Fredrik säger att vi ska spendera julklappspengarna vi får av honom i Sverige.
Du ska stanna hemma och köpa en svindyr svenskbygd kompressor!

Njäe, eller jo. Om det skulle visa sig att jag borde ha med mig 20 papp så skulle det ju känns puckat att köpa dyra grejjer som man kan köpa efteråt.eller näe, det kunde jag ju inte :va

Faen, näe, eller...jag ville nog allra mest veta vilken budget man ska räkna på. Har ju ingen aning om vad saker kostar där. Hänger du med?

jag tror att jag hänger med, jag menar bara att 700 av 20 000 inte är en så stor del liksom. hängerume?:) jag menar, om du har en fast reskassa och vill köpa dig en leksak för 700 kr innan du åker så kan du lika gott göra det, de där 700 kan du ganska lätt spara in under resans gång. exempelvis genom att leva lite småsnålt eller bara inte unna dig riktigt lika mycket som du hade gjort annars. sen så tror jag inte att det blir några problem ändå, du lär klara dig lika gott på de 19 300 som på de 20 000 när det kommer till kritan. thailand är ett billigt land, 20 000 på den tiden du har tänkt dig bör räcka till att leva med ganska hög standard och dessutom shoppa loss en hel del :)

Vi drar på söndag och jag har en budget på 25 000:- exklusive biljetter, då är det ca 20 dagar det rör sig om. Det är en uttalad budget iaf, men förra gången spräcktes budgeten och det gör den väl den här gången med :mad:
Du klarar dig på hälften av det men då bor du halvtaskigt och åker buss istället för att flyga, eller färja istället för privatbåt.

Egentligen, om man inte räknar med transporter så kan du ju leva på en hundring om dagen om du vill. Käka= 20-30:-/dag om du äter inhemskt och mycket. Boende= Allt från 40:- och uppåt per natt, men då får du räkna med att sova med råttorna...

Varför ska man leva som ett djur när man åker utomlands för semester och klara sig på småpengar när man varje dag spenderar mer på lunch...

Backpacking är en sak, men semester då ska man inte behöva vända på varje krona (därmed inte sagt att man ska äta lyx varje dag eller undvika lokalställena bara för principens skull).

Varför ska man leva som ett djur när man åker utomlands för semester och klara sig på småpengar när man varje dag spenderar mer på lunch...

Backpacking är en sak, men semester då ska man inte behöva vända på varje krona (därmed inte sagt att man ska äta lyx varje dag eller undvika lokalställena bara för principens skull).

Samtidigt tror jag det kan vara jävligt schysst att bo/umgås med likasinnade och se en annan del av länderna än bara turistattraktionerna.
Hade jag inte varit så förbannat jävla bekväm av mig så skulle jag göra en backpacking jorden runt med en hyffsat stram budget bara för att pröva på det.
Nu är ju dock 400:-/dag i Thailand ganska så ok om man inte vill bo på hotell där man betalar i dollar istället för bath och om man kan tänka sig käka risrätter istället för filé mignon :näsblod

Jag drar också ner på söndag, skall i och för sig flänga runt lite i thailand och vietnam men jag räknar med ca 30000 på 30 dar. Det var det jag brände sist jag var där. Jag e dock gravt oekonomisk och vägrar snåla när jag har semester, så halva kostnaden typ 500 om dan borde inte vara några som helst problem.

Vi drar på söndag och jag har en budget på 25 000:- exklusive biljetter, då är det ca 20 dagar det rör sig om. Det är en uttalad budget iaf, men förra gången spräcktes budgeten och det gör den väl den här gången med :mad:
Du klarar dig på hälften av det men då bor du halvtaskigt och åker buss istället för att flyga, eller färja istället för privatbåt.

Egentligen, om man inte räknar med transporter så kan du ju leva på en hundring om dagen om du vill. Käka= 20-30:-/dag om du äter inhemskt och mycket. Boende= Allt från 40:- och uppåt per natt, men då får du räkna med att sova med råttorna...

Jag drar också ner på söndag, skall i och för sig flänga runt lite i thailand och vietnam men jag räknar med ca 30000 på 30 dar. Det var det jag brände sist jag var där. Jag e dock gravt oekonomisk och vägrar snåla när jag har semester, så halva kostnaden typ 500 om dan borde inte vara några som helst problem.

Vad är det i Thailand som ni har tänkt att köpa?

Är det inte mest bara skit som är billig och har därför rätt dålig kvalitet?

M

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...