TFT skärm.

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
Är på gång att köpa en ny skärm.

Morsan har en LG L1910B
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010055244

Fungerar bra till de som jag har kört från hennes dator film, grafik och lite sånt..

Men klarar de även spel? Svarstiden är på 25ms
Ska man välja en på 12ms istället? Blir bra mycket dyrare bara om man ska ha dvi på den...

Vad ska man ha?`
Ska ha en 19" så mycket är klart. och maxpris är 4500:- (ska ha råd att byta dator oxå)

Det finns bättre. En 19 tummare kan var sämre än en 17 tummare vad gäller själva bildkvaliten beroende på större pixlar. Den skärmen du tittar på har en pixelstorlek på 0.294 medan en 17 har 0.264. I mitt tycke blir det kornigare bild. Sedan spelar snabb uppdateringsfrekvens stor roll för sk eftersläpning i bilden det är viktigt vid film och spel. Kontrast och betraktningsvinkel är också sämre på billiga skärmar. DVI ger helt klart bättre bild än vanlig analog ingång men kräver att du har grafikkort för det.

Jag handlade en samtron 19" med 25ms, och på CS är det tydlig eftersläpning. Jag är så kass, så mig stör det inte, men för en hardcorespelare kan det säkert vara jobbigt.

Jag köpte nyligen en Samsung SyncMaster 710T (17") och enligt många med mig funkar den kanon att spela med. Sök och läs lite på sweclockers.

Finns bl.a. på komplett.se

//@

Använde en sån här under DH: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010070624
Dock hann jag inte spela så mycket pga iordningställande för rekordförsök och annat men jag körde lite HL2 samt lite CS. (var ju tvungen att testa de servrar jag satte upp :)

Jag blev i alla fall såpass nöjd att den fick följa med hem. Duger finfint till spelande.

EDIT: oj, blev fel länk. Nu är det rätt :)

Last edited:
Jag har en LG FLATRON L1710B. Spelar mycket BF och har inte märkt några som helst släpningar. Funkar strålande.

Blir ingen skärm :(

Bildröret i tv:n sa upp sig när jag kom hem från jobbet i morse. får bli ny tv först....

Varför köpa en TFT när du får en 10gr bättre CRT för halva pengen?
Jag har alldrig fattat vad det är som gör att folk köper TFT skärmar när dom är så mycket sämre?

1. De tar mycket mindre plats
2. De är snyggare
3. De är inte alls så mycket sämre. Utveckla varför de är sämre!

edit. 4 - För halva priset får du VERKLIGEN ingen bättre CRT skärm förresten... :3freak

McFille skrev:
1. De tar mycket mindre plats
2. De är snyggare

Dom första 2 kan jag hålla med om kanske men det är bara att glömma att dom är i närheten av en CRT.
Om du inte har sett skillnaden så testa att koppla in en CRT i din burk så får du se (då jag antar att du använder en TFT).

Jag har sålt och testat skärmar som har legat på priser upp till runt 20.000:-
Dock har jag inte ännu sett en plasma eller lcd som äns är i närheten av lika skapra och vassa i uppdateringsfrekvens som en vanlig trinitronskärm för runt 2.500:-
Det är bara att inse att det inte är lika bra och man betalar för dom 2 första alternativen som du nämner.

Ser du inte den skillnaden så är det dags att skaffa glasögon.

Edit: Jopp det får du visst det!
Du kan köpa en riktigt bra CRT för runt 1500-2000:-
För att få en TFT som inte är bara sopor så får du betala 3500-5000:- och då slår fortfarande CRT skärmen TFT´n utan problem.

Last edited:
Jag kan hålla med att för samma slant får du en "bättre" crt än en TFT, men inte för halva priset.
Men "bättre" är ju också relativt...alla tycker kanske inte att den bästa skärmen är den med den bästa färgåtergivningen eller uppdateringsfrekvens, utan sätter design, storlek och elkonsumption före...

Nä, när det gäller "vanliga" hemanvändare så funkar en TFT alldeles utmärkt. Tror inte att de flesta märker någon skillnad på bildkvalitén...endast responstiden i sådana fall...

Och ja, använder en TFT skärm nu, hade CRT innan. Dock inge fancy CRT, utan en vanlig billig Hansol skärm. Tycker TFT:n som jag använder nu ger en skarpare och färgstarkare bild! :)

McFille skrev:

Nu svamlar du. Vad gäller uppdateringshastighet och att visa färger på bästa sätt så är TFT fortfarande långt efter CRT, även om det går åt rätt håll.

Visst, de är inte lika bra, men MYCKET sämre är att ta i.
Skulle kanske ha betonat mycket...
De duger ju trots allt åt de flesta användare...

En "vanlig" CRT ligger på 1-4 ms i svarstid och har en Dot Pitch på runt 0.20
en Riktigt bra TFT ligger på 12 ms som nån skrev i svarstid och runt 0.25 i dotpitch.

Där har du dom största skillnaderna mellan skärmarna.

En riktigt bra TFT kostar över 3000:-
En CRT med dom prestandan som jag nämner ovan får du för under 2000:-
Med andra ord så är en CRT nästan 4 gr bättre i uppdateringsfrekvens för 2/3 delar av priset.

Det ÄR så att CRT är bättre hur mycket än du lägger på en TFT!!!
Har du en bättre färgåtergivnig på en TFT så kör du helt enkelt med fel färgprofil för den skärmen som du har.

Jag kan hålla med om att en TFT kanske i vissa avsenden är bättre med design och framförallt utrymmen men att påstå att dom är lika bra eller bättre som jag har hört många den sista tiden är bara rent bs.

Det som är det sjuka är att många är lurade så dom tror att TFT är bättre ( i det avsendet med bilden med) och skall köpa en sådan för samma peng som dom skulle få en riktigt vass CRT för.

McFille skrev:
Visst, de är inte lika bra, men MYCKET sämre är att ta i.
Skulle kanske ha betonat mycket...
De duger ju trots allt åt de flesta användare...

Det beror på vad man har för krav , men åter igen dom kostar minst dubbelt så mycket för nått som är sämre!!!

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back