2115448 Att inte glömma är att som Johan skriver är detta dokument helt nytt och har inte ännu fått fullt genomslag, naturligtvis är det säkert bara en tidsfråga.
Men, jag har under hela våren talat med en skadereglerare och insatt person hos LF för mc-försäkringar och senast i måndags ringde han mig om just detta dokument.
Han påtalade att ännu finns inget prejudikat för denna tillämpning men att det välkomnas!
Angående indelningen av grupper så ser jag åtminstone ännu ingen skillnad eller förändring.
Trygghansa och IF har i sina villkor tydligt angivet att deras försäkring inte gäller på inhängnat tävlingsområde.
Övriga bolag har inte detta definierat i villkorstexten vilket gör att dom hamnar i en slags gråzon om den gäller eller inte. Tidigare har f-bolag låtit sin försäkring gälla i dom fall vi vet om och blivit tillfrågade om upplägget av f-bolaget i fråga. Detta kan ev. alltså förändras i år men ännu vet ingen resultatet.
Tills att det finns tydliga prejudikat hur lagen kommer tolkas vid ett skadetillfälle så bör det vara alldeles utomordentligt att fortsättningsvis INTE blanda ihop förare med dessa f-bolag.
En uppmaning även är att kör man på motorbana så ska man aldrig förlita sig på att sin mc-försäkring gäller för att någon arrangör eller kundtjänstmedarbetare sagt så. En personlig olycksfallsförsäkring är ett måste för att skydda sig mot olyckor.
/Nitrous