Intressant att Masterbike väcker sådana känslor!
Man kan såga tester eller läsa dom som fan läser bibeln men testet
är det enda i sitt slag där ett flertal förare får köra samtliga hojar under (hyffsat) identiska förhållanden. Det är nog det mest rättvisa sättet att utvärdera sporthojars förmåga i standardskick för bankörning. Men, det enda testet visar är att en speciell hoj ÄR snabbast runt en viss bana. That´s it. Om det sedan är den bästa hojen för dig och mig är en helt annan sak.
Jag använder mina hojar 100% på (och bredvid) allmän väg. Sitter hemskt illa på både zx10án och GSXR1000, men R1 är som gjord för mig. Troligtvis hade jag köpt en sådan om jag skulle köpa en ny hoj idag. Men av den anledningen går jag inte ut och sågar Bike´s tester bara för att deras resultat inte stämmer överens med mina värderingar av hoj.
Så till alla märkesfanatiker, spänn av, ta testet för vad det är.
En bantest av den snabbaste sporthojen runt just den banan, den dagen, med den testpersonalen. Nästa gång är det andra förutsättningar och då vinner en annan hoj.
...och om Ni lusläser testet lite nogrannare så ser Ni att det är frågan om mycket små skillnader mellan hojarna. Inte ens 1000cc hänger av 600 med några större marginaler.