Tester i Biketidningen

BMW R90s skrev:
... Enligt Bike så är en hoj med 2 tiondelar långsammare varvtid på bana ett blysänke. Om testerna mera gick ut på användarvänlighet istället för kissnödiga moppefuckosiffror så kunde man kanske börja köpa tidningen igen.
Och detta kanske är en starkt bidragande faktor till att så många av de yngre alltid MÅSTE ha det nyaste och värsta.

För övrigt tycker jag oerhört mycket om Jan Leeks kåserier i slutet av Bike. Mycket bra läsning.
Men så är jag ju gammal här på SH också. :D

Jag köper Bike av samma anledning varför vissa köper p-tidningar... det är ju de bra reportagen man vill åt :rolleyes:

Kan för övrigt också rekommendera Engelska PB tidningen, det är bra bilder i den också :tummenupp

Aaron skrev:
Att nån ids läsa Bike (eller ännu värre betala för den) förvånar mig.
Fantasilös redaktion som skriver om samma saker i varje nummer och hur de skriver..

Det är möjligt att de är bra på att köra hoj men några journalister är dom inte. Tråkigt skrivna reportage och dåligt stilistiskt.

Eftersom de skall vara journalister och skriver i en tidning så tycker i alla fall jag att man ska kunna skriva. Inte bara göra bra varvtider på bana. Det finns det många som kan göra.

Har ni inte läst Engelska hojtidningar (rekommenderar särskilt Performance Bikes) så gör det och jämför!

Instämmer helt. :3freak

Don Quixote skrev:
Efter att ha varit igenom en vaeldans massa test av dessa hojar i engelska och tyska tidningar verkar ungefaer haelften lovorda Hondan for att den aer sa perfekt och laetthanterlig, medan andra haelften tycker att den helt enkelt inte aer vild nog och vaeljer Kawa/Yamma. Tycker inte det aer natt konstigt att vissa anser att en 160hk/170kg hoj ska skraemmas lite och verkligen kaennas snabb!?

Säger som en (skrot) på bike.se

"Allmänt så tror/tycker jag att när man kommit upp i de effektsiffror som hi-sport har idag så är det den hoj som är mest lättkörd (t.ex. trygg, stabil, säker, etc.) som passar bäst till 98% av oss som enbart kör på väg."

Jag tillhör inte de resterande 2%...

nabru skrev:
Säger som en (skrot) på bike.se

"Allmänt så tror/tycker jag att när man kommit upp i de effektsiffror som hi-sport har idag så är det den hoj som är mest lättkörd (t.ex. trygg, stabil, säker, etc.) som passar bäst till 98% av oss som enbart kör på väg."

Jag tillhör inte de resterande 2%...

Snarare tror jag att det är en given modells utseende/utstrålning som får oss att välja det enda eller andra. Effekten är och har varit mer än tillräcklig sedan 1998.

Min förhoppning är att Bike blir uppköpt av Bonnier eller något annat större förlag och därmed bättre. Mer resurser behöver läggas på fotografering, idéutveckling och formgivning. Den extremt lilla organisation som drar runt tidningen nu har inte kapacitet att göra ett bättre jobb. Tråkigt eftersom varken krävande läsare eller ambitiösa redaktörer blir nöjda.

Nyteknik skrev:
Snarare tror jag att det är en given modells utseende/utstrålning som får oss att välja det enda eller andra. Effekten är och har varit mer än tillräcklig sedan 1998.

Min förhoppning är att Bike blir uppköpt av Bonnier eller något annat större förlag och därmed bättre. Mer resurser behöver läggas på fotografering, idéutveckling och formgivning. Den extremt lilla organisation som drar runt tidningen nu har inte kapacitet att göra ett bättre jobb. Tråkigt eftersom varken krävande läsare eller ambitiösa redaktörer blir nöjda.

sant...faktiskt...

Jag tycker rätt å slät att BIKE skriver för jävla tråkiga reportage. Ingen inlevelse överhuvudtaget. Samma monotoma skit i varenda blaska. Tackar vet jag de engelska tidningarna, där man kan skratta åt deras kanon jämförelser!!! :banana

freding skrev:
Jag tycker rätt å slät att BIKE skriver för jävla tråkiga reportage. Ingen inlevelse överhuvudtaget. Samma monotoma skit i varenda blaska. Tackar vet jag de engelska tidningarna, där man kan skratta åt deras kanon jämförelser!!! :banana

Visst är Performance Bikes både rolig och intressant. Men man ska veta att de förfogar över helt andra resurser än svenska Bike. Samtidigt kan man jämföra dagens Bike med de nummer som utkom i mitten och slutet av 80-talet som nästan utan undantag var suveräna. Då var betydligt fler engagerade och duktiga människor inblandade i produktionen av tidningen än nu. Nu är tidningen inte ett dugg bättre än den behöver vara och dess eventuellt låga kvalitet är faktiskt läsarnas/köparnas ansvar.

Hur orkar man skicka ett mail och klaga! Alla har väl rätt att tycka vad dom vill :kocko

ninja-mannen(c) skrev:
Kan noen av dere vennligst fortelle hvordan rundetidene på Calafat ble i den siste Bike-testen?
Det blåste för mycket på Calafat dagen de skulle mäta tid så de gjorde det på Almeria-banan istället.

Cralle Lindholms tider:
ZX10R : 1.45,20
CBR 1000 : 1.46,41
R1 : 1.47,18
GSXR 1000 : 1.47,68

Står även att "Relationen mellan hojarna stämmer bra med de inofficiella tider som togs med Cralle på Calafat under testkörningarna innan den blåsiga varvtidsdagen."

wima skrev:
Det blåste för mycket på Calafat dagen de skulle mäta tid så de gjorde det på Almeria-banan istället.

Cralle Lindholms tider:
ZX10R : 1.45,20
CBR 1000 : 1.46,41
R1 : 1.47,18
GSXR 1000 : 1.47,68

Står även att "Relationen mellan hojarna stämmer bra med de inofficiella tider som togs med Cralle på Calafat under testkörningarna innan den blåsiga varvtidsdagen."
Tack! Hadde ikke forventet så store differanser, 1,2sek. høres mye ut. Kan det bero på at "Cralle" er Pro-Kawa siden han konkurrerer med ZX6-R?

ninja-mannen(c) skrev:
Tack! Hadde ikke forventet så store differanser, 1,2sek. høres mye ut. Kan det bero på at "Cralle" er Pro-Kawa siden han konkurrerer med ZX6-R?
Såg nu att tiderna står på 2 ställen i artikeln och nu vet jag inte vilken tid som stämmer på YZFR1. 1.45,41 resp 1.46,41 finns angivet...typiskt Bike :va

Man ska lyssna på sig själv, provkör så många hojar man är intresserad av. Så man får sin egna uppfattning om varje hoj.
Alla har ju olika smak och det som de i bike tycker är "råast" kanske du tycker är en fjärt :3freak .

Det går ju inte alltid att beskriva känslan på ett korrekt sätt med bläck och papper för vi är ju alla olika som sagt, så ta deras test med en nypa salt.

(BTW och vad jag önskar de hade en normal tjej som provkörde de där också) :rolleyes:

Kawa Tina

Ravetrancer skrev:
kan inte nån va snäll o scanna in reportaget????:)

Det verkar lite dumt med tanke på att någon på Bike säkert är här och läser lite då och då...

Men är det någon som har svar på hur det kan skilja 7 hästar på två lika modeller på samma bänk?
Är de handbuggda allihop eller? :va

(Edit; stavfel, men det var ju rätt roligt kom jag på, så jag skiter i att ändra. :D )

Gustav1 skrev:
Men är det någon som har svar på hur det kan skilja 7 hästar på två lika modeller på samma bänk?
Är de handbuggda allihop eller?

Det har klagats i tidigare tester att vissa tillverkare har levererat "blueprintade" hojar till de första testerna. Antagligen därför man kollade fler än en hoj. Honda brukar alltid ange högre effekt än vad som uppmäts av oberoende tester. Kawa, Suzuki och Yamaha brukar stämma bättre överens Uppgiven/uppmätt.

Att Kawasaski byggt den råaste sporthojen 2004 kom inte som någon överaskning. Däremot att Hondan var så bra överaskade åtmindstone mig.

Sen får man väll läsa Bike som man läser andra tidningar (och forum !) "tro inte på allt ni läser".

/Bike reader

En del snack om Performance Bike här... värt att kolla är åsså "Fast Bikes" en tidning i samma anda, alltså riktigt kul med BRA jämförelsetester och dylikt. Finns att skaffa hos www.press-stop.se

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT