Holy Rider
Med lem
Nyteknik skrev:Jag förstår faktiskt inte vad du skriver eller menar.![]()
Jag menar att det hade räckt med en 600 för dig!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nyteknik skrev:Jag förstår faktiskt inte vad du skriver eller menar.![]()
Holy Rider skrev:Jag menar att det hade räckt med en 600 för dig!![]()
Nyteknik skrev:GSX-R 750 har alltid varit en grymt kompetent hoj och det "test" du citerade ifrån behövs inte för att förstå att årets modell inte är ett undantag.
Den enkla poäng jag försöker belysa är att 750 cc är 250 cc mindre/sämre i de flestas medvetande. Och med viss rätt. De senaste årens utveckling (som MotoGP har påskyndat) har gett oss tusenkubikare som väger och beter sig som sexhundror.
De som "skräms" av en GSX-R 1000 lär knappast känna sig trygga med en 155 hk/15000 rpm GSX-R 750.
GSX-R 750 har ett visst berättigande som ikon. Men i sällskap med sina syskon och för att bära sitt arv med värdighet skulle den vara en exklusiv hoj för dem som söker en "riktig" racer för gata. Och då duger inte denna upplaga.
Nyteknik skrev:Den enkla poäng jag försöker belysa är att 750 cc är 250 cc mindre/sämre i de flestas medvetande. Och med viss rätt.
Mina citat visar ju på att det fortfarande inte är så...Nyteknik skrev:De senaste årens utveckling (som MotoGP har påskyndat) har gett oss tusenkubikare som väger och beter sig som sexhundror.
Chris Ash skrev:Sen kanske man ska ha råd med den också. Suzuki hade knappast satsat så hårt på sin GSXR750 år efter år om det inte funnits ett intresse bland folk att äga den.
Jag tycker faktiskt 750 är rätt nära det optimala för gata. Men själv vetifan om jag inte hade valt 600:an
Nyteknik skrev:Som jag har skrivit har GSX-R 750 varit och är säkert fortfarande en suverän hoj. Men nu finns ju GSX-R 1000 och GSX-R 600 och (jag börjar känna mig tjatig nu) jag ser inte vad en 750 kan tillföra som inte framställer R-600 som för klen och R-1000 som för mycket. Jag var från början mycket skeptisk när ryktena om en GSX-R 1000 började florera eftersom Suzuki hade investerat så mycket i sin 750 - som dessutom slog både CBR 900 RR och ZX-9R på fingrarna - och en GSX-R 1000 skulle självfallet göra en 750 överflödig. När man ändå behåller den i programmet framstår GSX-R 1000 som en motvillig eftergift för kubiktrenden där Suzuki styvnackat höll ut med sin 750 längre än någon annan. Eftersom allt tyder på att trenden med sexhundra- och tusenkubikare kommer hålla i sig framstår ju en 750 i modellprogrammet som en ganska konstig idé; om man inte behåller den av nostalgiska skäl och då som ett dräggelobjekt med potential att skapa hype och status runt "GSX-R".
CorbenDallas skrev:Så länge den har en marknad lär den ju finnas kvar. Och så länge den har det visar det ju på att motorcyklister fortfaranade inte är helt från vettet![]()
Sen är det ju inte alla marknader som är så kubikinriktade som den nordiska...
på den extremt stora svenska marknaden menar du eller?Nyteknik skrev:Att den finns kvar har sannolikt mer med japansk prestige och stolthet än efterfrågan att göra. Det vore intressant att vid årets slut se hur många som valde GSX-R 600, 750 respektive 1000. Mitt tips är:
600:25%
750:5%
1000: 70%
WASP skrev:på den extremt stora svenska marknaden menar du eller?
då vet jag inte om jag tror på din prognosNyteknik skrev:Nej, jag menar på alla marknader tillsammans.
Nyteknik skrev:Nej, jag menar på alla marknader tillsammans.
Alltså, litermaskinerna beter sig inte som 600Nyteknik skrev:Men nu finns ju GSX-R 1000 och GSX-R 600 och (jag börjar känna mig tjatig nu) jag ser inte vad en 750 kan tillföra som inte framställer R-600 som för klen och R-1000 som för mycket.
GSXR-1000 är densamma mellan -03 -04, så mycket kan jag säga. Sen i övrigt tror jag knappt ett ord längre av vad som skrivs i Bike. Siffror blandas hej vilt där.Wiseguy skrev:Uppdatering av våtvikterna
GSX-R600 -03 = 193,6 kg (enligt Bike)
GSX-R 1000 -03 = 199,4 kg (enligt Bike)
GSX-R 1000 -04 = 188.2 kg (enligt www.motorcycleusa.com)
CBR1000RR -04 = 196.4 kg (motorcycleusa)
YZF-R1 -04 = 189.6 kg (motorcycleusa)
ZX-10R -04 = 182.8 kg (motorcycleusa)
GSX-R1000 har bantat rejält sen förra året eller så har dom fel på vågen.
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |