Testar nybyggda kamerafästet..

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Yamaha XSR900
Snickrade ihop ett tankfäste till filmkameran igår men är lite tveksam till kamerans vinkel.
Man ser varvräknaren men bara toppen på hastighetsmätaren, så frågan är om jag vinklar ner kameran lite så blir över 50% av bilden instrumenteringen och det är inte så kul att kolla på, men det blir kanske lite trist utan hastighetsmätare också..?

Kolla så får ni se..
http://www.youtube.com/watch?v=So-VRO0Lb7U

Det går inte att zooma ut lite? Eller flytta kameran lite bakåt?

-

Man ser varvräknaren men bara toppen på hastighetsmätaren, så frågan är om jag vinklar ner kameran lite så blir över 50% av bilden instrumenteringen och det är inte så kul att kolla på, men det blir kanske lite trist utan hastighetsmätare också..?

Jag tycker du ska vinkla upp kameran så man ser mer av vägen. Skippa det där med att instrumenten ska synas.

På min hoj syns inte instrumenten (se bild), ok visst hade det varit kul att se dem men det är en prioriterings fråga & i mitt fall så är det vägen jag vill få med på film.

//Budde

Bifogat

• 070608 01.JPG
    070608 01.JPG
    92.7 KB · Visningar: 107
Personligen gillar jag när man ser hastigheten på en sån här film. Kan ibland vara svårt att få fartkänslan när man sitter framför dataskärmen och då kan det vara gött med hastighetsmätaren.

Mitt tips skulle vara att du köper en vidvinkel och skruvar på. Finns till i princip alla kameror och kostar under 1000 lappen.

Personligen gillar jag när man ser hastigheten på en sån här film. Kan ibland vara svårt att få fartkänslan när man sitter framför dataskärmen och då kan det vara gött med hastighetsmätaren.

Mitt tips skulle vara att du köper en vidvinkel och skruvar på. Finns till i princip alla kameror och kostar under 1000 lappen.

sen finns de riktiga ful lösningar "Fisheye" som du knäpper på utanpå den vanliga linsen, den kostar betydligt mindre än 1000:-

Går det inte att höja fästet och vinkla ner lite? Eller så får du sätta en billig cykelhastighets mätare så den kommer med i bilden om du vill ha med hastigheten. :tummenupp

Det ska kikas lite närmare på...
Brukar man kunna justera brädden på vidvinkeln på dom?

sen finns de riktiga ful lösningar "Fisheye" som du knäpper på utanpå den vanliga linsen, den kostar betydligt mindre än 1000:-

Har sökt på "Ficheye" men hittar ingenting som inte är "internetsnusk", du har ingen länk..?

Går det inte att höja fästet och vinkla ner lite? Eller så får du sätta en billig cykelhastighets mätare så den kommer med i bilden om du vill ha med hastigheten. :tummenupp

Höjer jag kameran så tar hjälmen i när jag stoppar ner huvet bakom kåpglaset tyvär..

Det där med cyckeldatorn var inte så dumt faktiskt, den har ju desutom fördelen att man kan fuska till sej grymma hastigheter..:gnissla

Jävligt bra bild och stabil var den också. Bra jobbat där !

Det jag möjligtvis irriterar mig över är den där svarta biten av kåpan framtil precis ovanför varvmätaren. Den täcker vägbanan så man lixom sträcker sig för att försöka se över.

Gör ett filmklipp utan musik så man får höra hur pass mycket vindbruset låter. Motorljudet är ju ändå så coolt att man vill höra lite mer av det, även fast det är schysst med lite svag bakgrundsmusik.

testa fisheye i kombination med modellen/märket på din kamera så ska det nog funka :)

-@

Antingen så finns det inte eller så är jag "dummihuvet" (satsar på det sista)..
Kameran jag har är en Canon MV950. .....HJÄLP....!!

en vanlig vidvinkellins, kanske x0.5 är det bästa. Finns till alla kameror och skall passas ihop med kamerans gänga (typ 30mm). Finns på Expert, Giganten osv. Ta med dig kameran när du kollar.

Hama är ett bra och billigt märke för detta.

Du kan hitta linsen på www.turascandinavia.com fast de säljer bara till butik, inte till privat person.

Lycka till.

Stunta i hastighetsmätaren.
Om det är för din skull du filmar torde inte hastighetan ha betydelse, det är ju minnet av själva körningen som betyder någonting.(Så känner jag)
Ska du göra GR filmer så verkar det ha en avgörande betydelse.
Putsa glaset...hehehe

/Dimman

en vanlig vidvinkellins, kanske x0.5 är det bästa. Finns till alla kameror och skall passas ihop med kamerans gänga (typ 30mm). Finns på Expert, Giganten osv. Ta med dig kameran när du kollar.

Hama är ett bra och billigt märke för detta.

Du kan hitta linsen på www.turascandinavia.com fast de säljer bara till butik, inte till privat person.

Lycka till.
Någon som testat med vidvinkel filmat från tanken?

Antingen så finns det inte eller så är jag "dummihuvet" (satsar på det sista)..
Kameran jag har är en Canon MV950. .....HJÄLP....!!

Varför inte investera i en liten extra digital hastighetsmätare, typ cykeldator och peta upp framför kameran?
Då får du både mer väg och mer hastighet.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back