Testar du din oreggade RR hoj på gata ibland

estar du din oreggade RR hoj på gata ibland

• Antal röstningar
    0

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Eftersom det ibland inte är möjligt att provköra på bana så har det hänt att vissa testar hojen på gata för att se att allt funkar innan tävling, dock endast en kortare repa på småvägar, frågan är vad som händer om Harry Haffa ingriper, dryga böter och ev indraget KK/Licens.

Last edited:
Haffa lät bli att stoppa mig när jag var ute o "varmkörde" min honda SS förra året innan Brno. Mötte dom två gånger... sen rullade dom förbi mitt garage lite senare. Dom bara log och nickade mot mig o hojen som just då stod på sina depåstöd utanför garaget....

Om dom nu är sura, kan dom väl endast be dig kliva av hojjen och rulla den. Det enda du har gjort, är att du kört ett oregistrerat fordon. Vet inte vad det är för böter på detta. Jag har mött polisen flera gånger nere i hamnen, och dom har bara tittat och vinkat (jag vinkar dock alltid först).

Ja, såklart man måste provaköra den på allmän väg ibland. Men är länsman på onda humöret så kan det väl gå rätt illa? Oregistrerat och framför allt oförsäkrat är väl nog för indragning?

Detta har debaterats rätt hårt bland enduroåkare som falskskyltar crosshojar och kör med dem på endurotävlingar...
Du kommer inte att bli av med kortet även om polisen är gnällig då brottet att ha framfört oreggat fordon inte har straffvärde nog, det som däremot är trist är om man skulle lyckas köra på någon då saknar man trafikförsäkring och trafikförsäkringsföreningen får betala skadorna men du blir sedermera krävd på beloppet vilket kan vara en anselig summa om man invalidiserar någon.

Därför förespråkar jag att förutom stöldförsäkring på RR cykeln så tecknar man trafikförsäkring på ramnumret om detta är ekonomisk lösligt.
Dessutom smidigt att ha om man skulle råka köra på någon/något i depån.

Boris JR skrev:
Därför förespråkar jag att förutom stöldförsäkring på RR cykeln så tecknar man trafikförsäkring på ramnumret om detta är ekonomisk lösligt.
Dessutom smidigt att ha om man skulle råka köra på någon/något i depån.

Men är det ändå säkert att den gäller? För att försäkringen skall gälla måste ju hojen vara laglig......Moment 22?
Har läst om nån som inte fick ut en krona efter att skrotat sin bil för att inte däcken var lagliga!

ZoulFly skrev:
Ja, såklart man måste provaköra den på allmän väg ibland. Men är länsman på onda humöret så kan det väl gå rätt illa? Oregistrerat och framför allt oförsäkrat är väl nog för indragning?

Var det inte en dumskalle som provade att starta och köra sin race hoj på vägen utanför Gelleråsen nyligen, i år eller något liknande. Jag är osäker på om han fick behålla sin licens. Han fick säkert böter av domaren och inte blev det någon racing den helgen i alla fall.

Jamenvisst, så sent som förra lördagen var jag o syrran ute en bra sväng. -2 grader och lite isfläckar :)

Bifogat

• rr1.JPG
    rr1.JPG
    85.4 KB · Visningar: 517
  • rr2.jpg
    rr2.jpg
    76.5 KB · Visningar: 439
Don Quixote skrev:
Jamenvisst, så sent som förra lördagen var jag o syrran ute en bra sväng. -2 grader och lite isfläckar :)

Är du och din syster verkligen släkt :va

Till 6800pro:
Ja trafikförsäkringen gäller alltid även om fordonet inte är legalt att framföra på gata men du riskerar att behöva betala dubbel självrisk (2000kr istället för 1000)

Boris JR skrev:
Du kommer inte att bli av med kortet även om polisen är gnällig då brottet att ha framfört oreggat fordon inte har straffvärde nog, det som däremot är trist är om man skulle lyckas köra på någon då saknar man trafikförsäkring och trafikförsäkringsföreningen får betala skadorna men du blir sedermera krävd på beloppet vilket kan vara en anselig summa om man invalidiserar någon.
Kan väl bli ett par miljoner om man har "otur" :(

Don Quixote skrev:

Har du hälsat på i en grind igen lr efter som den är i Fighter mode :D

Fan henne har vi ju inte fått träffa men antar att du är rädd om henne...du vet ju att jag och krille är damernas favoriter :gnissla så håll i henne hårt

Ska jag ut och prova så slänger jag på skylten och ställer på den. Inte trafikduglig för fem öre, men försäkrad iallafall. :)

Webspy skrev:
Har redan försökt med den men fick - "Jag ska se till att hålla min syster så långt ifrån dig som möjligt"

"Porr anders" låter ju som något man skulle vilja skicka till sin syster :7peta
Dessutom tror jag hon var för gammal för mig, :D

Jag tar ut tävlingshojjen på "gata" (inte riktigt gata då, avskilda landsvägar, och bara där jag har god uppsyn av vad som händer) och tränar div saker, typ bromsning och starter. Skulle gjort samma sak om jag tävlade i RR.

Det som begränsar mig e mer hälsorisken än polisen. Man kan inte vinna några tävlingar om man är död eller kraftigt skadad, dock kan man det utan körkort ;)

Jag brukade provköra mina crossar på gatan efter meck...

Chii skrev:
"Porr anders" låter ju som något man skulle vilja skicka till sin syster :7peta
Dessutom tror jag hon var för gammal för mig, :D

Neh, Anders borde sitta i bur. För gammal? Hon är 21, vad har du för krav? ;)

Här har ni en till på systershjärtat där hon är sig lik. Från samma tur. Notera frosten i gräset :)

Bifogat

• syrran.jpg
    syrran.jpg
    63.2 KB · Visningar: 223
*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back