Testamente

Testamente, färdigt eller ej?

• Antal röstningar
    0

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
Inledning:

Hej!

Inget kul ämne att ta upp jag vet, men denna säsong har fått mig, trots min blygsamma ålder (23 år), att fundera på ett testamente. Har två vänner som gått omkull i år, dock utan större fysiska skador som tur är. Men man har ju kunnat läsa om en dödsolycka i stort sett varje dag! :(

Jag kör lastbil till vardags också så jag spenderar en hel del av min vakna tid ute på/vid vägarna. Och det är väl bara att inse, vägarna är ju inte direkt den tryggaste delen i världen!

Frågor:

Jag vill som sagt uprätta ett testamente.

*Hur går jag tillväga för att göra det juridiskt korrekt?
*Är det vittnen och vittnessignaturer som gäller?

Man har ju lägenheten, bilen, bågarna, sparpengar, lite fonder och aktier och möbler (inkl. hifi saker). Vad jag skulle vilja är att allt säljs och att pengarna går till mina eventuella barn med deras mamma som förmyndare eller till mina två yngre bröder med vår mamma/pappa som förmyndare.

*Hur gör man med försäljning?
*Kan jag be förälder sköta?
*Hur går man tillväga för att utse en förmyndare?

Det är viktigt att pengarna bara ska kunnas användas till studier eller bostadsköp.

*Hur går jag tillväga för att säkerhetsställa detta?

Summering:

Jag lägger även upp en poll av ren nyfikenhet, vill gärna veta hur vanligt det är med förberedelser inför det (tids nog i alla fall) oundvikliga.
Skriv gärna eventuella kommentarer också, gärna ålder om ni känner för det!

Ledsen att ta upp ett så tråkigt ämne, men att gå till en jurist kostar närmare 1500:- per påbörjad timme och med alla mina frågor så blir det inte mycket studietid för mina nära och kära :tungan

Last edited:
På tex www.juridikfokus.se kan man ladda hem mallar för bl.a testamente. Kostar 49 kr. Går kanske att få tag på gratis nånannanstans eller så författar man sig ett själv helt enkelt.
Man kan också hitta denna info:

Arv genom testamente
Genom ett testamente kan en person (så länge det inte inskränker bröstarvingarnas s k arvslott) bestämma till vem viss egendom, summa pengar eller del av hela dödsboet tillfaller efter testamentsgivarens död.
För att ett testamente skall bli giltigt måste det vara:
• utfäst skriftligen av en person som fyllt 18 år
• undertecknat av testamentsgivaren
• bevittnat av två personer
Vittnena skall intyga att de båda samtidigt sett testamentsgivaren på egen hand skriva under testamentet eller intygat att det är han/hon som skrivit under. Vittnena måste ha fyllt 15 år och får inte vara nära anhöriga till testamentsgivaren eller testamentstagaren. Vittnena behöver inte veta vad som står i testamentet. Det enklaste sättet att återkalla ett testamente är att förstöra det eller genom att teckna ett nytt testamente. Det är alltid det senaste testamentet som gäller om det finns flera. Naturligtvis måste ett testamente förvaras på en mycket säker plats för att undvika att testamentet försvinner eller förstörs.

Jag är helt säker på att det kommer innebära otur att rösta i den här pollen.

/V.Idskeplig

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...