testa tändningen??

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag hade tänkt att jag skulle testa tändningen på min hoj. alltså låta ett tändstift sitta i tändkabeln och lägga det på motorblocket och vrida på tändningen och kolla om det gnistrar om det.
nu till några nybörjar frågor. känns som att det är bättre att fråga här istället för att man har sönder någonting.

1. just nu har jag förgasarna bortmonterade. det ska väl inte göra något?

2. måste de andra tre stiften vara iskruvade och ha tändkablar på sig när man testar det fjärde?

3. kan man lägga alla fyra stiften på blocket på en gång och testa?

tacksam för snabba svar då jag är påväg till garaget :hej

1) ok
2) nej
3) ja, rek
A) ingen tändkabel ska hänga i luften sägs det. risk att cdi pajar påstås det. Isf dåligt gjord, men vad hjälper det. är dyr iaf.
B) ofta är 1-4 o 2-3 kopplade till samma spole, elektriskt seriekopplade. Om kabel 1 är i luften blir det ingen gnista på stift 4 eftersom kretsen är bruten.
/u

nu har jag testat. jag fick det inte riktigt att funka med alla stift lösa på en gång, så jag körde ett stift itaget. det gnistrade i alla fall om alla stiften. två lite för mig skumma saker dock.

1. det tog någon varv på startmotorn innan det började gnistra om stiften. ska det va så?

2. mina tändstift har två elektroder. på ett av stiften så hoppade det gnistor från båda elektroderna. inte på samma gång utan en itaget. ungefär varannan gång. på de andra tre stiften så hoppade det bara gnistor från den ena av två elektroder. betyder detta att stiften börjar bli lite dåliga? jag har kollat elektrodavstånden så att det stämmer på alla elektroder och alla stift.

bmwjohan skrev:
1. det tog någon varv på startmotorn innan det började gnistra om stiften. ska det va så?
2. mina tändstift har två elektroder. på ett av stiften så hoppade det gnistor från båda elektroderna. inte på samma gång utan en itaget. ungefär varannan gång. på de andra tre stiften så hoppade det bara gnistor från den ena av två elektroder. betyder detta att stiften börjar bli lite dåliga? jag har kollat elektrodavstånden så att det stämmer på alla elektroder och alla stift.
1. Tja säg det? Det gnistrade ju åtminstone. En förklaring kan vara att stiften knittrar ju faktiskt bara en gång/varv, om motorn står strax efter den positionen så tar det ju nästan ett varv till nästa knitter.
2. Uppenbarligen har 1 av stiften samma elektrodavstånd på båda sidoelektroderna medan de andra skiljer något lite. Det gör att det krävs högre spänning för gnistan att hoppa till den elektrod som har längre avstånd, gnistan hoppas därför givetvis till den elektrod som har det kortare avståndet.

Mecka mindre och åk mer, det är inte så långt kvar av säsongen! :-)

jo jag meckar ju så fort jag kan och hinner.
nu har jag gjort rent förgasarna förgasarna i minsta detalj, gjort rent luftfiltret, köpt nya bränsleslangar, fyllt på dest.vatten i batterit, gjort rent stiften, kollat tändningen, m.m

det enda jag har kvar nu är att jag ska skaffa en ny slang till vevhusventilationen och att jag måste synka förgasarna. sen blir det till att åka ut och smiska satan med gixxern :rock

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!