Testa tändbox, Hur?

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Tjena!

Farsans hojj har startsvårigheter. Vi får oftast ingen eller ibland svag gnista. Först så trodde vi det var tändspolarna men dessa visade sig efter lite testning vara korrekta. (Resistanserna på in och utgången stämmer med Haynes).

Nu misstänker vi att det är något knas med tändboxen eller någon givare till tändboxen. I haynes står det att man ska lämna in den till kawasaki-dealer för kontroll men vi är nyfikna på att försöka testa själva. Vet någon hur vi kan göra en kontroll på tändboxen?

Är det normalt att bara ena tändspolen har 10 volt konstant på ingången när tändningen är på? Den andra spolen är alltid noll, och detta oavsett vinkel på veven (snurrar runt motorn). Vi har endast mätt då motorn stått still.

När den startmotorn går så varierar späninngen såklart. Vi har ännu inte analyserat de mätvärdena.

Hoppas ni har något tips!

Mvh
/a
 
Kan inte ge säkra svar på dina frågor men det där med spänningarna på spolarna låter skumt.

Kom med mer fakta om hojen (förutom att det är en Kaw) så kanske du får fler tips. :tummenupp
 
va jag vet så kan det ändå vara tändspolarna...
kan ändra sig när de blivit varma.. om jag inte har fel för mig..
 
Ni har båda bra synpunkter!!

Tändspolarna mättes i 5 grader yttertemp och då hade dem fel värde än vad som stod i haynes. Sen nu när vi mäter dem inomhus så är de helt korrekta. Vi vet inte riktigt vad vi ska tro.

Hojjen är en Kawasaki Zephyr 750 1997 (ZR750D1).
Rad-fyra, två tändspolar, ena till cyl 1+4, den andra till cyl 2+3

1+4 spolen har 10 volt på ingången hela tiden?! Kanske är något initialläge som tändboxen alltid är inställd på när motorn inte är igång.

Allt kablage har testats och är godkänt. Tändhattarna har hög resistans, är det normalt? (Flera kOhm).

Annat ni vill veta?

Mvh
/a
 
att tändspolarna inte alltid ger exakt samma värde beror på att resistansen ändras pga tempen men det ska inte skilja mycket, ligger dom mycket utanför gränsvärdena så skulle jag misstänka dom..

vad fick du för värden och vad ska det va enligt boken??

tror tändkablar ska ha rätt hög resistans, du har ju rätt hyfsad spänning där..

sen kan det ju även vara glapp på någon av dom dvs att när det är kallt = kontakt, lite varmare så utvidgas materialet = ej kontakt
 
Last edited:
Upp

Ingen som vet hur en tändbox fungerar mer detaljerat?

Mvh
/a
 
Finns inte så mycket info om såna detaljer. Man skulle behöva kolla m oscilloskop på en fräsch box, men vem gör det för säkerheys skull ?

Det jag kan tänka mig är att byta/koppla om tänd- och givarspolarna (antar det finns 2 st) för att se om felet flyttar sig. Men är det alltid alla cyllar o stift som trasslar så pekar det på boxen eller sladdarna till den.

Tänk på att stift o kablar är seriekopplade så att dom borde funka/trassla i par sas om felet ligger där nånstans. Koppla t.ex. 1ans kabel till jord o se om 4an tänder då kanske.

Bara spånar lite.
/u
 
Resistansen i spolarna borde inte ändra jättemycket från +5 till rumstemperatur.
Jag kan kolla med ett par friska spolar i kylen i helgen om du vill och se hur mycket resistansen ändras på dom så får du åtminstone nåt att gå på.
 
Nu har jag värden på spolarna:

1. Primary (ingångsresistansen):

Haynes: 2,61 - 3,19 ohm

Uppmätt (5 grader): 2,8 ohm
Uppmätt (22 grader): 3.2 ohm


2. Secondary (utgångsresistansen inkl kablar fast utan tändhattar):

Haynes: 13,5 - 16,5 kohm

Uppmätt (5 grader): 13,4 kohm
Uppmätt (22 grader): 14,6 kohm

/a
 
Verkar ju inte vara något fel på spolen?! Det är därför vi misstänker tändboxen.

Farsan ska försöka få tag på nya tändstift innan vi går vidare. Dem som sitter i är lite gamla men dem ser bra ut, dem har inte gått långt. Har inte varit tappade eller ngt sånt, inga tecken på förslitning, rensade.

Har ni några tips så berätta! :(

/a
 
1. Spolar kan vara åt helvete trots goda mätvärden men vi utgår tills vidare från att de är ok.

2. Håll stiften 2-4 mm från jord och kör startmotor. Om felet är att gnistan kortsluts i stiftet så ska du åtminstone få gnista i luftgapet 2-4 mm till jord. Får du det så är tändsystemet med 99% säkerhet ok, då är det rengöring av, eller nya, stift som gäller.

Har du hållit på och garagegasat under vintern? Sånt ska man INTE göra och det har varit femtioelva trådar om eländet de två sista månaderna.
Sånt slaggar ovillkorligen igen stiften förr eller senare.
 
Det där med att den ena spolen har 10 på ingången o den andra 0 verkar skumt.

Förra året råkade jag ut för att en spole exploderade för mig. Jaja tänkte jag o köpte en ny.. Monterade o startade men motorn gick i alla fall bara på 3 cyl. Hmm fram med multimeter o börja mäta.. Efter någon timmas mätande, ett par öl och tuffa diskutioner med bror om hur det skall fungera så kom vi fram till att signalen till spolen på ettan låg med konstant spänning medan dom tre andra signalerna låg på noll. Konstigt :va . Plockade av tändboxen o vände på den..Hittade ett stort bränn hål i den..

Slutsatsen som drogs var att. Ettans krets i boxen har brunnit upp, vilket har gjort att ettans spole har fått konstant spänninig och aldrig fått ladda ur. Vilket har medfört att spolen tillslut exploderat. Rätt eller fel men med en ny box o en ny spole så funka motorn igen

Jag tror att tändboxen skall ladda upp spolen under någon millisekund. Sedan kortsluts spolen när gnistan skall komma
 
Last edited:
Packalén skrev:
... Jag tror att tändboxen skall ladda upp spolen under någon millisekund. Sedan kortsluts spolen när gnistan skall komma
Vad var det för hoj? Låter som en hoj med en spole per cylinder?

Det citerade ovan är jag 99% säker på är korrekt, så fungerar ju alla "gamla" tändningar (brytarspetsar etc) så varför skulle det skilja här? Låter alltså rimligt.
 
Packalén skrev:
Jag tror att tändboxen skall ladda upp spolen under någon millisekund. Sedan kortsluts spolen när gnistan skall komma

spolar används för att transformera upp spänningen, tror man har iallafall ett par tusen volt i tändsystem.. kondensatorer används däremot som mellan lagringsplats för ström och laddas ur väldigt snabbt...
 
Några tiotusentals volt spänning på sekundärsidan i tändsystemet.
Och i dessa sammanhang används kondensatorn parallellt med det som bryter strömmen genom spolens primärlindning (exvis kondensator parallellt med brytarspetsar).
 
Tjena igen gott folk! Mycket goda synpunkter ni gett... vi har allt lärt oss något om spolar. :)

Det är alltid jobbigt när saker funkar ibland, och man inte riktigt vet orsaken.

Detta är precis vad som händer. Hojjen startades idag och den funkar felfritt.

Lagen om "allts" djävlighet... hehe :)

Ha det gott och tack för allt

/a
 
Det finns olika sorts tändning, den ena bryter strömmen genom primärspolen plötsligt och det ger gnistan (kan vara brytartändning eller elektronisk), den andra laddar upp en konding till 4-500 V och låter den ladda ur genom primärspolen och då ger det gnista. Kallas kondensator- eller (förr) tyristortändning, måste vara elektronisk.
Vet faktiskt inte vilket som är vanligast, inte tänkt på det.
/u
 
Spänningen på tändspolens röda ledning skall vara samma som batterispänningen minus förluster genom kablarna(någon tiondels volt) obelastad, kopplad på tändspolen kan det mycket väl vara 10V. Båda spolarna skall ha denna spänningen. Grön ledning(svart på vissa modeller) går till CDI-boxen som har en slutande och öppnande funktion vars tider styrs av tändtidpunkten.

Kolla efter glappkontakt vid t-lås och dödare, kolla t-spolarna efter avbrott vid olika temperaturer(frysen -lägg i plastpåse annars kan onsalakorven smaka kymigt efteråt..).

Fel som försvinner av sig själv kommer tillbaks en regnig dag två mil hemifrån en kvart innan hockeyn börjar. -Ge dig inte förrän du hittar det!

pilsner
 
Ulf:
Jag tror att kondensator/tyristortändning är mycket ovanlig idag.
Men jag är inte säker.
Kan möjligen vara så att MSD använder detta i sina tändsystem. Hur skulle de annars kunna ge feta gnistor från standardtändspolar? (hög primärspänning ger ju hög sekundärspänning)
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top