Testa hoj i regn?

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Ort
Norröver
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Jag hade planerat att testa någon hoj idag. Tyvärr har det regnat hela natten så gatorna är riktigt blöta. Det regnar inte just nu, men är fuktigt i luften.

Ska jag åka iväg och testa hoj eller är kombinationen okänd hoj + blött väglag lika dålig som den låter? :tungan
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Ta det som ett ypperligt tillfälle att öva gaskontroll:tummenupp

Det klart man kan prova en hoj i regn:) Men det är inte lika roligt anser jag.

Okänd hoj:confused:Då skall man ALLTID ta det varligt oavsett blött el torrt, en stor del av olycksstatestiken beror just på att föraren körde för denne en okänd hoj.
 

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Ort
Norröver
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Ta det som ett ypperligt tillfälle att öva gaskontroll:tummenupp

Det klart man kan prova en hoj i regn:) Men det är inte lika roligt anser jag.

Nä precis. Jag tänkte nypa åt mig en Transalp och en Hornet 600. Horneten vill jag kunna gasa lite med och Transalpen vill jag ha ut på nån grusväg. Regn gör båda momenten mindre kul. :(
 

Hudik

Guest
Köra hoj är alltid kul :tummenupp

Men ta det lite lugnare då blöt asfalt kan och är halare än torr.
Grusmoppen kan därimot vara roligare på blött grus.

Förbered dej på mycket tvättande när du kommer tillbaka bara :(
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Köra hoj är alltid kul :tummenupp

Men ta det lite lugnare då blöt asfalt kan och är halare än torr.
Grusmoppen kan därimot vara roligare på blött grus.

Förbered dej på mycket tvättande när du kommer tillbaka bara :(

Man behöver väl inte tvätta hojen hos en handlare? :va


Vet ni om det finns någon åldersgräns på provkörningar? Ska snart ta A1 kort och då hade det varit kul att kunna testa lite andra maskiner än den jag har :)
 

Hudik

Guest
Vet ni om det finns någon åldersgräns på provkörningar? Ska snart ta A1 kort och då hade det varit kul att kunna testa lite andra maskiner än den jag har :)

Ja, för det första så måste du ha körkort för den hojen du vill prova... :)
Så det blir nog att vänta tills det är fixat :tummenupp

:backontop
 

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Ort
Norröver
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Man behöver väl inte tvätta hojen hos en handlare? :va


Vet ni om det finns någon åldersgräns på provkörningar? Ska snart ta A1 kort och då hade det varit kul att kunna testa lite andra maskiner än den jag har :)

Näe jag tror inte att jag ska behöva tvätta den. :)

Finns ingen direkt åldersgräns. Men förbered dig på att handlare kan vara tveksamma mot att låna ut en hoj till någon med helt färskt kort. Jag förstår egentligen inte varför, då unga förare också är eller kommer bli kunder. Hojarna är ju ändå försäkrade och självrisken är inte direkt snäll. När jag har testat bilar nån gång har jag skrivit på papper där självrisken är specad upp till 15k. :rolleyes::näsblod
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Ja, för det första så måste du ha körkort för den hojen du vill prova... :)
Så det blir nog att vänta tills det är fixat :tummenupp

:backontop

Fel! Om du har en godkänd handledare kan du övningsköra hojen du provar hos handlaren :) Antingen skriver du eller din handledare under papprerna för provkörningen och sedan är firman täckt för alla skador.

För att få övningsköra ska du (taget från vägverkets hemsida):
•ha fyllt 16 år om du ska övningsköra med lätt motorcykel (A1).
•ha fyllt 17 år och 6 månader om du ska övningsköra med tung motorcykel med begränsad effekt (A).
•ha fyllt 20 år om du ska övningsköra med tung motorcykel med obegränsad effekt (A).
•ha ett giltigt körkortstillstånd.
•ha en godkänd handledare om du ska övningsköra privat.
 
Last edited:

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
thriss in da house:
Fel!


Fel! igen. Våran saluvagnsförsäkring täcker BARA provkörningar av behöriga förare, alltså inga övningskörningar på våra demo-hojar, tyvärr så är det ganska hårda regler från försäkringbolagen angående saluvagnsförsäkringar som tillhör "grönskylten", är hojen däremot påställd & försäkrad som hos en privatperson så är det fritt fram, om privatpersonen tillåter det....

DP says: Skillnad på handlare & privatsäljare i detta fallet...
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Om man nu provkör en hoj hos hadlare så inte fan drar man iväg och sprutar grus och brassar satan. Möjligen drar man hårt på 2:an för att kolla växellådan, men nån jäkla stuntuppvisning ska du nog hålla dig ifrån.
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
thriss in da house:
Fel!


Fel! igen. Våran saluvagnsförsäkring täcker BARA provkörningar av behöriga förare, alltså inga övningskörningar på våra demo-hojar, tyvärr så är det ganska hårda regler från försäkringbolagen angående saluvagnsförsäkringar som tillhör "grönskylten", är hojen däremot påställd & försäkrad som hos en privatperson så är det fritt fram, om privatpersonen tillåter det....

DP says: Skillnad på handlare & privatsäljare i detta fallet...

Det gick skitbra för mig första gången jag provade hoj hos handlare :) Handledaren skrev på papprerna och sen gick det kalas. Hos bröderna hörberg i löddeköpinge kan jag tillägga att det var.

Om det nu gäller behöriga förare så om man tittar på reglerna/lagen så ÄR man behörig sålänge handledaren är med och du kör med övningskörningsskylt.
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Fel! Om du har en godkänd handledare kan du övningsköra hojen du provar hos handlaren :) Antingen skriver du eller din handledare under papprerna för provkörningen och sedan är firman täckt för alla skador.
at.

Precis så sa handlarna här i götet till mig när jag höll på att ta kortet för några år sedan. :tummenupp
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top