Testa ADSL hastighet?

Vadå normalt? Alla hastigheter är normala under sina förutsättningar. Jag har en tjänst som ger mig upp till 8mbit via adsl. Mitt modem synkar i 8.14mbit.
Det är precis lika normalt som 5mbit är på en upp till 8mbits tjänst.

Jag vill kalla normalt att man inte får det man betalar för. Är alltid under. Har inte hört någon som har 10/10 fiber som FÅR 10/10..

Är det sen så LITE som möjligt under det man egentligen betalar för så är det desto bättre.

Jag som dagdrivare/bum har ju lixom inte så mycket annat för mig än att leka om dagarna efter det jag tog omställningserbjudandet från Ericsson med 1-1/2 år lön i klump. Trimma saker är kul - och bildande.

Nördstämpeln får du på köpet :tummenupp

:hihi

Last edited:
Jag vill kalla normalt att man inte får det man betalar för. Är alltid under. Har inte hört någon som har 10/10 fiber som FÅR 10/10..
:hihi

Suck denna eviga debatt med kunder som ringer in och säger att dem inte får vad dem betalar för..

Topic hette ADSL hastighet va?
Förstår inte folk, när det gäller ADSL, så står det i papprena - Upp till Xmbit.

Har man upp till 8 & får 5, då får man precis vad man betalar för. Däremot är det fel om man har 8 & får 2mbit högst, då skall man inte betala för upp till 8, utan upp till 2.

Enkelt.

Suck denna eviga debatt med kunder som ringer in och säger att dem inte får vad dem betalar för..

Förstår inte folk, när det gäller ADSL, så står det i papprena - Upp till Xmbit.

Har man upp till 8 & får 5, då får man precis vad man betalar för. Däremot är det fel om man har 8 & får 2mbit högst, då skall man inte betala för upp till 8, utan upp till 2.

Enkelt.

Du har ju givetvis rätt.

Kruxet är väl hur man har valt att definiera hastigheten. Säg att man betalar för 8 men får 3, tycker du fortfarande -Det är ju UPP till 8mbit..?

Jag ifrågasätter inte dina kunskaper utan möjligtvis hur man valt att "sälja hastigheter" till kunder eftersom skillnaderna oftast är mycket stora vad folk får kontra vad de betalar för.
:)

Du har ju givetvis rätt.

Kruxet är väl hur man har valt att definiera hastigheten. Säg att man betalar för 8 men får 3, tycker du fortfarande -Det är ju UPP till 8mbit..?

Jag ifrågasätter inte dina kunskaper utan möjligtvis hur man valt att "sälja hastigheter" till kunder eftersom skillnaderna oftast är mycket stora vad folk får kontra vad de betalar för.

Du e dryg nu o jag med så länge man får hem 3 porrfilmer på en timme så kan ju det inte vara annat än bra:D

Jag är helnöjd med mitt Comhem 8mbit

:tummenupp

Last edited:
Du har ju givetvis rätt.
Ja, enl. avtalet. Däremot kan jag tycka att det inte är mer än rätt från supportens sida att informera kunden om att just 2mbit kanske hade varit mer intressant.

Har inget direkt svar på tanken, men om du tar betalt för upp till 8 säger vi, och behöver endast belasta ditt system med 3mbit. Bra pengar, liten belastning jämfört med vad tjänstens tak ligger på :va

Kan väl tänka mig att det blir en hel del mer jobb om man hade ett system som gick ut på att man betala för den exakta hastigheten man fick.

En sak som jag personligen inte förstår logiken i riktigt är hur Telia kan sälja "Upp till 24" om man beställer iptv på det. Dvs IPTV+24, har man detta kan man högst få 14-iptv(om den är igång) eller rena 14 om iptv inte är igång.
Iptv+24 finns lixom inte. IPTV + upp till 14 vore det rätta.

Ok, allt det här med signal styrka o bitfel. Varför kan BBB köra samma grej utan ett tak på 14? Kanske är det för att BBB kan bolla med synkprofiler direkt i supporten o inte telia. Mao, mer jobb för telia som det ser ut just nu.

Last edited:
Helnöjd med skolans uppkoppling.. räcker för SH..

Ta emot: 53,56 mbit
Skicka: 78,88 mbit

Sitter det visserligen 30 pers och surfar youtube omkring mig. :tummenupp

Upptäckte nu att jag har väldig låg anslutning till det trådlösa och hastigheten är bara 12Mbit/s.

Har ett Belkin USB trådlös i datorn och Zyxel 660 modem/router. Bara en vägg imellan hur kan det komma sig att det är väldig låg anslutning då?

Du ska inte kolla på vilken hastighet datorn vissar för min vissar 100 men igentligen har den kanske 15.

Har du ett vanligt ADSL2 modem är det normalt, för att få 24 MBit/sek krävs ett ADSL2+ modem. Har du samtidigt IP-TV från Telia lär du aldrig komma över 16 MBit/sek trots ADSL2+.

Mitt eget 15 Mbit/sek bredband från gavlegardarna.se - dvs de har ännu inte "justerat" down-hastigheten. Glad är jag för det! :yoparty

Jag har adsl2+ hos TDC.

Men ligger på 16. Och min dator ligger över sladd medans den andra är trådlös.

Ja, enl. avtalet. Däremot kan jag tycka att det inte är mer än rätt från supportens sida att informera kunden om att just 2mbit kanske hade varit mer intressant.

Har inget direkt svar på tanken, men om du tar betalt för upp till 8 säger vi, och behöver endast belasta ditt system med 3mbit. Bra pengar, liten belastning jämfört med vad tjänstens tak ligger på :va

Kan väl tänka mig att det blir en hel del mer jobb om man hade ett system som gick ut på att man betala för den exakta hastigheten man fick.

En sak som jag personligen inte förstår logiken i riktigt är hur Telia kan sälja "Upp till 24" om man beställer iptv på det. Dvs IPTV+24, har man detta kan man högst få 14-iptv(om den är igång) eller rena 14 om iptv inte är igång.
Iptv+24 finns lixom inte. IPTV + upp till 14 vore det rätta.

Ok, allt det här med signal styrka o bitfel. Varför kan BBB köra samma grej utan ett tak på 14? Kanske är det för att BBB kan bolla med synkprofiler direkt i supporten o inte telia. Mao, mer jobb för telia som det ser ut just nu.

Alltså undrar en grej säkert en dum fråga men men here it goes.

Tex Telia går dem i vinst på att inte ge ut tex20-24 om man betalar för det?
Tjännar dem några pengar på att sänka hastigheten som ligger under än det du betalar för? För om dem inte gör det vad är det som är att jag aldrig kommer upp till 24? Jag bor inte ens 1 km från stationen, och sen spelar sträckan väll inge roll, är det inte själva antalet datorer som är igång när jag är det?

Datorn och allt är nytt, vi byggde om huset föra sommaren så det ligger inge
gammal ledningar (om det nu påverkar något som dem påstår)

För varför säljer man något som inte finns?

Last edited:
Tex Telia går dem i vinst på att inte ge ut tex20-24 om man betalar för det?
Tjännar dem några pengar på att sänka hastigheten som ligger under än det du betalar för? För om dem inte gör det vad är det som är att jag aldrig kommer upp till 24? Jag bor inte ens 1 km från stationen, och sen spelar sträckan väll inge roll, är det inte själva antalet datorer som är igång när jag är det?

Datorn och allt är nytt, vi byggde om huset föra sommaren så det ligger inge
gammal ledningar (om det nu påverkar något som dem påstår)

För varför säljer man något som inte finns?

Sträckan spelar all roll, även kvaliteten på linjen. Hade du haft fiber hem så hade sträckan spelat betydligt mindre roll.

Här är en fingervisning om vad man skulle kunna få med, verkligen helt 100% iga trådar hem.
http://www.internode.on.net/adsl2/graph/index.htm

24mbit finns, det är dock inte många som har turen att bo inom kraven för att kunna få 24mbit. Sen säljer telia inget annat än "upp till 24mbit".
Väldigt väldigt många verkar inte få ihop det i huvudet att det är UPP TILL, inte 24mbit eller respektive hastighet.

Antalet datorer spelar ingen roll för vilken hastighet du har på uppkopplingen. Däremot delar alla datorer på 1 uppkoppling och tar sin bit av kakan..

Last edited:

Enkelt.

Har skaffat ett antal olika ADSL abbonemang hos olika ISP. Varje gång när man ringer och hör vad man kan få så har svaret varit ca 15-20% under maxhastighet. Ingen av gångerna har jag ens kommit upp i mer än hälften. Senast skaffade jag 20/3 hos BBB. Innan leverans fick jag besked på att hastigheten borde ligga på 15-16MBit ner och 2,5MBit upp. Har gjort ett antal olika mätningar med bredbandskollen och har aldrig varit över 9/1. Däremot ofta under.

Leverantörerna kanske inte ska vara så optimistiska i sina uttalande innen leverans. Då hade kanske inte besvikelsen hos kunden varit så stor när man inser att man inte får den utlovade hastigheten. Och då menar jag inte den teoretiska hastigheten utan den som kundtjänst nämner för en innan man beställer.

Har skaffat ett antal olika ADSL abbonemang hos olika ISP. Varje gång när man ringer och hör vad man kan få så har svaret varit ca 15-20% under maxhastighet. Ingen av gångerna har jag ens kommit upp i mer än hälften. Senast skaffade jag 20/3 hos BBB. Innan leverans fick jag besked på att hastigheten borde ligga på 15-16MBit ner och 2,5MBit upp. Har gjort ett antal olika mätningar med bredbandskollen och har aldrig varit över 9/1. Däremot ofta under.

Leverantörerna kanske inte ska vara så optimistiska i sina uttalande innen leverans. Då hade kanske inte besvikelsen hos kunden varit så stor när man inser att man inte får den utlovade hastigheten. Och då menar jag inte den teoretiska hastigheten utan den som kundtjänst nämner för en innan man beställer.

Kan inte svara för andra isp's än telia. Hos telia så checkar ktj hur långt avstånd du har med ett verktyg som inte är särskilt exakt många gånger.
För att få ett så precist svar som möjligt rekommenderar jag att ringa till supporten först och be dem göra en såkallad fjärranalys på ledningen.
Beroende på vem som sitter på supporten och dennes kunskaper får du ett rättvisare resultat.

Tänk på att kundtjänster vill sälja, kanske med provision. En support vill inget annat än ha nöjda kunder.

Den hastighet som sagt vara möjlig att nå, grundar sig förhoppningsvis bara på att du skall ha 100%-iga trådar hem. Inte något pålägg från någon säljare..

Kanske kan vara intressant, http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_liu_diva-1202-1__fulltext.pdf

Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back