Testa ADSL hastighet?

Peanutboy

Kawaski
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
ZX-10R 2006
Vilken sida är bra o kolla sin uppload och download hastighet?
Vad är normala värden?
Jag har Telia 24Mbit vad kan man förvänta sig?

Tack... Jag fick följande:

Upp 2.2Mbit/s
Ner 8.48Mbit/s

Tycker det verkar vara i minsta laget eller?

Har du ett vanligt ADSL2 modem är det normalt, för att få 24 MBit/sek krävs ett ADSL2+ modem. Har du samtidigt IP-TV från Telia lär du aldrig komma över 16 MBit/sek trots ADSL2+.

Mitt eget 15 Mbit/sek bredband från gavlegardarna.se - dvs de har ännu inte "justerat" down-hastigheten. Glad är jag för det! :yoparty

Bifogat

• tptest-gavlegardarna.jpg
    tptest-gavlegardarna.jpg
    33.4 KB · Visningar: 168
Last edited:
Har du ett vanligt ADSL2 modem är det normalt, för att få 24 MBit/sek krävs ett ADSL2+ modem. Har du samtidigt IP-TV från Telia lär du aldrig komma över 16 MBit/sek trots ADSL2+.

Mitt eget 15 Mbit/sek bredband från gavlegardarna.se - dvs de har ännu inte "justerat" down-hastigheten. Glad är jag för det! :yoparty

Ingen Digital TV via Telia!
Mitt modem/trådlösa router är en Zyxel 660HW -61 ADSL2+ 802.11 Wireless.
Vad skulle ni rekomendera för grejor till mitt trådlösa nätverk för att få upp hastigheten och pålitligheten?

Har en laptopp o en stationär dator inkopplade på det trådlösa!
Inbyggt trådlöst i laptoppen och ett Belkin USB trådlös i den andra!

Trådlöst 802.11g som enligt spec fixar 54 MBit/sek ger i bästa fall 10-15 MBit/sek på UDP och 2-10 MBit/sek på TCP. Kan du undvika trådlöst, gör det, iaf på den maskin som tankar musik/film/whatever via torrents. Snabbast är 802.11n som dock tyvärr inte är en spikad standard utan bara ett utkast.

Ingen Digital TV via Telia!
Mitt modem/trådlösa router är en Zyxel 660HW -61 ADSL2+ 802.11 Wireless.
Vad skulle ni rekomendera för grejor till mitt trådlösa nätverk för att få upp hastigheten och pålitligheten?

Har en laptopp o en stationär dator inkopplade på det trådlösa!
Inbyggt trådlöst i laptoppen och ett Belkin USB trådlös i den andra!

Hade med problem med hastigheten innan, tills jag kom på att jag hade en telefon inkopplad med i 1:a jacket så jag tog bort telefonen o kom upp i 18 mbit/s.

Kolla så att det inte är nåt som stör 1:a jacket ex paralellkoppling.

Du kan vänta dej en hastighet på upp till 24, beroende på hur lång ledningen är hem till dej, samt kvaliteten på ledningen.

Ska du ha 24mbit?
Har du ringt in till supporten och felsökt med dem?
Är din ledning god för Annex-M?
Om inte så försöker modemet synka upp i så högt som möjligt, sen går den neråt i lägena och landar nödvändig hastighet för att få en stabil uppkoppling.

Zyxels 660H-D1 kan inte lyckas med o synka högre än 14.x om man har iptv. Däremot kan man ha flyt om man har ett annat, samt utrustningen på station.
Thomson ST 780WL som skickas ut i samband med "Smart" paketet är riktigt bra skit.
Bara en grej som att man själv kan se vad man har för synkvärden är väl guld för intresserade?

Hur resonerar du då?

Kolla med TPTEST. Sök på Google
Finns även på bredbandskollen.se
bredbandskollen.se

det är det gamla tptest som numer är webbaserat och heter bredbandskollen
Jättesmidigt, dock inte helt 100. http://www.idg.se/2.1085/1.131123

Last edited:
Upptäckte nu att jag har väldig låg anslutning till det trådlösa och hastigheten är bara 12Mbit/s.

Har ett Belkin USB trådlös i datorn och Zyxel 660 modem/router. Bara en vägg imellan hur kan det komma sig att det är väldig låg anslutning då?

Upptäckte nu att jag har väldig låg anslutning till det trådlösa och hastigheten är bara 12Mbit/s.

Har ett Belkin USB trådlös i datorn och Zyxel 660 modem/router. Bara en vägg imellan hur kan det komma sig att det är väldig låg anslutning då?

Zyxel 660HW?

Släng usb stickan & köp ett riktigt nätverkskort.
Innan du ringer in till supporten, testa med en vanlig kabel mellan modem & dator.

Hur resonerar du då?

Enligt mina erfaranheter från polare och annat löst folk är att det brukar landa någonstans omkring halva hstigheten med adsl 24Mbit
Men visst kan det variera mycket beroende på var man bor o modem osv..
Men hamnar han i närheten av halva så är det troligtvis inget fel..

eller resonerar jag fel? berätta gärna, jag är inte så insatt i datorer nu för tiden

Enligt mina erfaranheter från polare och annat löst folk är att det brukar landa någonstans omkring halva hstigheten med adsl 24Mbit
Men visst kan det variera mycket beroende på var man bor o modem osv..
Men hamnar han i närheten av halva så är det troligtvis inget fel..

eller resonerar jag fel? berätta gärna, jag är inte så insatt i datorer nu för tiden

Det har främst o göra med längden & kvaliteten på kabeln, hela vägen från plinten på station till modemet. Allt vad det innebär.

måste du kunna allt?:)

Låter väl ganska normalt.

Mätserver: Sthlm
Usch:gnissla

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!