Test av kedjerengöring!

Aktuell tråd nu inför anställningen 😀

I min manual står det att man ska smörja var 1000:e km med:
Rekommenderat smörjmedel: Smörjmedel särskilt avsett för O-ringskedjor, alternativt SAE 80 eller 90 växellådsolja.

Den här borde väl bli bra för både rengöring och smörja..
 
Last edited:
Aktuell tråd nu inför anställningen 😀

I min manual står det att man ska smörja var 1000:e km med:
Rekommenderat smörjmedel: Smörjmedel särskilt avsett för O-ringskedjor, alternativt SAE 80 eller 90 växellådsolja.

Den här borde väl bli bra för både rengöring och smörja..
Du kan lika gärna använda samma olja som i motorn om du vill hålla på och kladda.Vad hade du tänkt att en hypoidolja ska tillföra på en kedjetransmission av simplaste sort?
 
Aktuell tråd nu inför anställningen 😀

I min manual står det att man ska smörja var 1000:e km med:
Rekommenderat smörjmedel: Smörjmedel särskilt avsett för O-ringskedjor, alternativt SAE 80 eller 90 växellådsolja.

Den här borde väl bli bra för både rengöring och smörja..
Funkar såklart utmärkt !
När Biltema inte har hemma Motorolja SAE50 så blir det billigast möjliga olja för mig. Typ
Varför betala mer än 49:90 för en liter kombinerad kedjerengöring och kedjesmörjning ?
Wellpapp under bakhjulet, kedjan, hushållspapper ovanpå för fånga det som rinner av.
Bakhjulet på depåstöd och en oljekanna till "kedjerengöringsmörjningsoljan"
Anm.: SAE50 motorolja och växellådsolja SAE80 / 90 osv har ungefär samma viskositet
Beteckningarna för växellådsolja är valda för att växellådsolja inte ska förväxlas med motorolja och tvärtom. Växellådsolja är inte bra att använda som motorolja.....
 
Last edited:
Du kan lika gärna använda samma olja som i motorn om du vill hålla på och kladda.Vad hade du tänkt att en hypoidolja ska tillföra på en kedjetransmission av simplaste sort?
Nja, det var mest för det rekommenderades tidigare i tråden. Och även i min manual står det växellådsolja.
 
...men hur som helst. Nu är det gjort iaf. Har rengjort och smort (med samma olja). Samt ställt in hojen för vinterförvaring (i kallgarage). Det blev sådan "classic" GL3/4 olja som någon tipsade om ovan.

Det blir ju bra kladdigt. Förstår de som inte gillar detta. På cyklar är det en hel vetenskap att smörja kedjan "rätt". Jag brukar oftast använda "dry lube" för det kladdar inte och blir väldigt bra. Man får lägga på ofta om det är blött men det är väldigt lätt gjort så inga problem.

Hade funderingar på att köra samma princip på MC men det kanske är dumt. Jag tror jag preliminärt kör denna metod fast enligt serviceschema som är 100 mils intervall. Det borde duga, och inför vinterförvaring då. Man vill ju inte ta ut hojen sedan till våren och ha en rostig kedja :)
 

Bifogat

  • _DSC2363.jpg
    _DSC2363.jpg
    202.5 KB · Visningar: 6
...men hur som helst. Nu är det gjort iaf. Har rengjort och smort (med samma olja). Samt ställt in hojen för vinterförvaring (i kallgarage). Det blev sådan "classic" GL3/4 olja som någon tipsade om ovan.

Det blir ju bra kladdigt. Förstår de som inte gillar detta. På cyklar är det en hel vetenskap att smörja kedjan "rätt". Jag brukar oftast använda "dry lube" för det kladdar inte och blir väldigt bra. Man får lägga på ofta om det är blött men det är väldigt lätt gjort så inga problem.

Hade funderingar på att köra samma princip på MC men det kanske är dumt. Jag tror jag preliminärt kör denna metod fast enligt serviceschema som är 100 mils intervall. Det borde duga, och inför vinterförvaring då. Man vill ju inte ta ut hojen sedan till våren och ha en rostig kedja :)
Därför bra med svarta fälgar. Det som inte syns direkt finns inte ! :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top