Test av Ducati 1098

Macke skrev:
2666759 Pirelli Dragon Supercorsa stog det väl?
Pirelli's Dragon Supercorsa Pros till och med. Inte direkt vad jag vill kalla för "gatdäck". Det är ju ett av de vanligaste racedäcken, ivf här i Sverige och i de klasser som inte tillåter slicks. Så här skriver Pirelli om dem: " - Racing Tyre, homologated for public roads use, derived from top race winning pirelli product"

Bingo skrev:
2666821 Pirelli's Dragon Supercorsa Pros till och med. Inte direkt vad jag vill kalla för "gatdäck". Det är ju ett av de vanligaste racedäcken, ivf här i Sverige och i de klasser som inte tillåter slicks. Så här skriver Pirelli om dem: " - Racing Tyre, homologated for public roads use, derived from top race winning pirelli product"
Men de är DOT-märkta och får köras på gata. Riktiga racedäck, som mina Dunlop ;) , står det "Not for highway use" på. :)

Fast visst är det fånigt att skriva så när det är däck som är utvecklade för bankörning världen runt och inte för gatkörning även om de är tillåtna på gata.

Gustav O skrev:
2666822 Men de är DOT-märkta och får köras på gata.
Visst är det så. Men det känns likväl som att någon försöker narras här. Gör han om det där tricket med ett set Michelin Macadam blir jag imponerad. Men att sätta en bra tid med racedäck om sen hojta om att man gjort det med gatdäck känns kefft.

Fast vid korvmojjen och i ducatikretsar smäller sånt snack säkert högt.
- Han jorde'att me gatdäck!
- Nä, va säjjeru! Äre sant?
- Ja fan.
- Har ni hört grabbar, han jorde'att me gatdäck!
- Ojoj, snabb den hojen måste va!

Nu har jag inte läst testet men så länge de inte testar 1098:an mot en japansk literhoj på samma bana med likadana däck finns det väl inget läger som kan slå sig för bröstet.

Man kanske skulle beställa en 1098 och sedan hyra ut den på bandagar :D

Bingo skrev:
2666844 Nänä, nu får du allt förklara dig. Är det dessa racedäck: http://www.raceshop.se/product_info.php?manufacturers_id=14&products_id=40 eller är det några andra däck?

Nu ska sanningen fram :D

sc däcken ja, men han körde inte på sc.

En lång jävla länk nedan,, hoppas den funkar för Er.

Det finns SuperCorsa Pro, Och sedan SuperCorsa Pro Sc
Första sportdäck = jävligt bra iof..
Andra SC = race däck

http://www.pirellityre.com/web/cata...l/catalog/moto/MOTO_MV_SUPERCORSA_PRO_HIP.xml

Sanningen är framme :D

EDIT.. Annars håller jag med Sandström

Edit 2.. tyck vad Ni vill, Innerst inne tror jag att Ni är fina o snälla killar..

Såe.. annars tror jag att det är en fin hoj..

Last edited:
emullo skrev:
2666850 sc däcken ja, men han körde inte på sc.

En lång jävla länk nedan,, hoppas den funkar för Er.

Det finns SuperCorsa Pro, Och sedan SuperCorsa Pro Sc
Första sportdäck = jävligt bra iof..
Andra SC = race däck

http://www.pirellityre.com/web/cata...l/catalog/moto/MOTO_MV_SUPERCORSA_PRO_HIP.xml

Sanningen är framme :D

Edit 2.. tyck vad Ni vill, Innerst inne tror jag att Ni är fina o snälla killar..

Såe.. annars tror jag att det är en fin hoj..
Den där sidan kollade jag redan innan. Där skiljer de inte på Pro och Pro SC. Faktum är att de inte ens nämner några Pro SC där... Du försöker inte dölja någon del av sanningen :va :D

Du tror fel, vi japskillar är onda :mad:

emullo skrev:
Kan inte tala för de andra (att Bingo är ond vet vi) men själv är jag en svärmorsdröm och det är kul att du håller med mig (det lär du inte göra om den aktuella testen jag förespråkar blir av och Ducatin "vinner", då kommer jag att lägga ned tid och framförallt själ i att hitta brister i testen :D ) :tummenupp

Last edited:
Bingo skrev:
2666884 Den där sidan kollade jag redan innan. Där skiljer de inte på Pro och Pro SC. Faktum är att de inte ens nämner några Pro SC där... Du försöker inte dölja någon del av sanningen :va :D

Du tror fel, vi japskillar är onda :mad:

Vilken sida skiljer inte på Pro o Pro SC ?

Den sida du länkade till visar SC däcken.. står ju SC1 2 eller 3 som val.

Den sida jag länkade till är pirellis egna och där skiljer de oxå på dem.

Annars är Ni japskillar snälla snälla.. :tummenupp

Bingo skrev:
2666832Men att sätta en bra tid med racedäck om sen hojta om att man gjort det med gatdäck känns kefft.

Men sanningen är att Pirelli Supercorsa Pro däcket som satte på är ett OEM däck som ÄR gatgodkänt och som levereras med alla nya 1098 hojar.

Alltså så har man INTE slagit på slicks eller supermjuka Supercorsa Pro SC0 eller SC1 däck för testet.

Troy säger själv i intervjun att "With a proper suspension setup and some real racetyres, I´d shave a few seconds off that time".
Jag antar att när Troy pratar om racedäck så pratar han riktiga slicks..

Men jag håller med dig.. Det skall bli väldigt intressant att se hur 1098 går jämfört med en ny japansk 1000cc med jämförbara/likadana däck.

Last edited:
The blade skrev:
2666927 J-vlar vad snygg den är. Har alltid tyckt att ducati haft en grymt tråkig design men denna är bland det snyggaste jag sett bortsett från nya MV agustan.

Ny MV ?.. Länkar tack.. Vem har designat nya MVn?

Opps, fel tråd, blev bara lite nyfiken.

DR-Zätare skrev:
2667387 Fast den där ser väl ut precis som "vanliga" F4 fast med extra mycket lullull och grejer?

Har ingen aning om prestanda på MV´n men mycket lull lull är det. Fast kan bara det göra att den kostar 600 000 mer än den "vanliga":va
Som sagt ingen aning men jävligt grym är den
kolfiber:kär

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back