Test av batteriladdare?

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Honda VFR800 -01
Är det någon som här läst tester av batteriladdare? Jag läste (har totalt glömt var) ett test där Ctek-laddaren hamnade bland de sämsta laddarna. Det var någon relativt billig laddare som vann testet.

Hmmm... kan det ha varit i SMC:s medlemstidning jag läste testet?

Om någon har läst ett test kan ni ju lägga ut en snabb sammanfattning av testresultatet.

Kolla i allt om Mc nr 2 2005, jag kollade där sen köpte jag en smart laddare på biltema för 249 kr som är kanon bra

LameViffer skrev:
Är det någon som här läst tester av batteriladdare? Jag läste (har totalt glömt var) ett test där Ctek-laddaren hamnade bland de sämsta laddarna. Det var någon relativt billig laddare som vann testet.

Om någon har läst ett test kan ni ju lägga ut en snabb sammanfattning av testresultatet.

Har för mig att det va ett test i smc´s tidning !

hm, harald nyborg har en bra laddare för 149 tror jag det var... eller var det 199 ?? :va
Fungerar alldeles utmärkt...

Trots alla lovord om ctek så tycker jag inte att den är bra. Fick min optimate3 stulen och jag borde köpt en sån igen...

LameViffer skrev:

Anledningen var att redaktionen som enda(!) kriterium för rangordningen hade tittat på hur mycket ström laddaren drar ur batteriet när den inte är nätansluten. CTEK-laddaren, som hade högst urladdningsström, drog 0,7 mA ur batteriet, vilket innebär att den tömmer ett 14 Ah hojbatteri på ungefär ett år om den får sitta kopplad till batteriet utan nätspänning. :rolleyes:

Det var ett rejält bottennapp av redaktionen på MC-folket, och det är svårt att veta om man skall skratta eller gråta åt eländet.

CTEK-laddaren är bra. Jag har flera olika laddare, men använder en CTEK för det mesta.

Har en XS3600 själv och är riktigt nöjd. Kommer ihåg det där testet som inte var vetenskapligt på något vis (nu är jag ju jävig men den är bra på riktigt).

69:an skrev:
Det var ett rejält bottennapp av redaktionen på MC-folket, och det är svårt att veta om man skall skratta eller gråta åt eländet.

LameViffer skrev:

Det var som sagt i SMC-tidningen som de skrev om laddare.
Hur de kan kalla det ett test vet i f-n?! De hade inga omdömmen eller några slutbetyg på laddarna, i.o.f. så hade de lyckas göra en tabell med en del värden i. Hade dock knappt med varken storheter eller enheter. De kunde lika gärna bara visat upp bilderna på laddarna och sagt vilken de tyckte var snyggast.

LÄNGE LEVE SVERKER OCH PLUS!

//\//\

Instämmer om att Ctec är en kanonladdare, den sparkade igång ett gammalt bilbatteri som ingen annan laddare fick liv i, samt att husvagnsbatteriet på något konstigt vis räcker längre sedan det är laddat med Ctec (istället för laddaren som sitter i husvagnen, min gissning är att Ctec "toppar" batteriet, medans den inbyggda bara laddar till spänningstopp)

Familjen har tre Ctec, och alla är nöjda med sina, T.O.M dom som kör HD med gel batterier, och ett larm som effektivt dödar ett nytt batteri på en vinter!

Jag kör också med en Ctek (XS 3600) och är inne på andra säsongen med samma batteri (underhållsladdar hela vintersäsongen). Har inte haft några som helst problem med den, däremot har jag en arbetspolare vars Optimate la av.

Min CTEK XS 3600 funkar utmärkt både till bil-, MC-batteriet och ett 46Ah Gelbatteri avsett för reservkraftsystem (~30 kg)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park