Test av bandbredd, ser detta korrekt ut?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag körde en TP-test på min uppkoppling som från och med idag ska vara 24Mbit/s (Felia).
Hur ser detta ut, vad ska man kalla denna uppkoppling?

Bifogat

• tp-test.JPG
    tp-test.JPG
    46 KB · Visningar: 179
Dee_cati skrev:
2501244 Jag körde en TP-test på min uppkoppling som från och med idag ska vara 24Mbit/s (Felia).

Beror på om du testade mot Telia/skanova? Det som avgör hastigheten är kabellängden mellan din telestation och första jacket där ADSL-modemet ska sitta.

Jag vet inte vilken jag körde mot men nu när jag körde igång en tankning av en torrent så ligger det på sedvanliga 800kb/s så det är fortfarande min gamla usla 8Mbits-lina som är igång :(

Dee_cati skrev:
2501389 Jag vet inte vilken jag körde mot men nu när jag körde igång en tankning av en torrent så ligger det på sedvanliga 800kb/s så det är fortfarande min gamla usla 8Mbits-lina som är igång :(

Det ser helt tokskevt åt h*lvete ut!:näsblod
Jag har snabbare med min comhem 8/1 lina.
Testa stänga av din(a) brandväggar och kör den ett par gågner per dag(olika tidpunkter) mot olika servrar så du får ett medelvärde.

Det kan vara så att du inte kan få mer än 8mbit pga olika faktorer så som dina kablar, avstånd til telestation mm.

Om du inte har fått ett nytt modem, kolla så att ditt nuvarande klarar av mer än 8mbit. Ring även till Telia och kolla så att dom har gjort alla inställningar rätt. Det händer att dom syncar fel ibland, jag vet av egen erfarenhet.

Om allt stämmer och är riktigt, byt ner till 8mbit igen för det är ingen ide att betal för något du i så fall inte kan få...

Kalle_rs skrev:
2501670 Det ser helt tokskevt åt h*lvete ut!:näsblod
Jag har snabbare med min comhem 8/1 lina.
Testa stänga av din(a) brandväggar och kör den ett par gågner per dag(olika tidpunkter) mot olika servrar så du får ett medelvärde.

Brandväggar, varför ska jag köra med sånt :näsblod

CJ900RR, det visade sig att jag skulle få ett nytt modem då det gamla inte pallar med så mycket. Jag sitter väldigt nära stationen med friska trådar så jag om någon borde kunna få nästan 24Mbit. Men jag flyttar om två-tre veckor så på nya stället vet jag inte hur det ser ut riktigt...
Och det blev billigare med 24Mbit då jag förut betalade 439:-/mån för 8 och nu bara 339:- för 24...

Ingen aning, det lär visa sig inom kort då de skulle skicka ett nytt utan extra kostnad. Det är ju Telia vi snackar om så supporten kan ju inte ett skit om datorer och dess syfte.

testade igen och fick detta resultat men jag hänger inte riktigt med.
Det här med Sändhastighet och mottagnings-hastighet, är det min verkliga hastighet? För jag har ju inte kunnat tanka ned i nästan 7mbit/s tidigare iaf, som bäst har jag tankat i 1.1Mbit/s men i normala fall runt 900kbit/s.

Edit/ märkligt, när jag tog screenshotet så stod det även ifyllt i tcp och udp-fälten, 11mbit om jag inte misstar mig...

Bifogat

• tptest.JPG
    tptest.JPG
    46 KB · Visningar: 74
Dee_cati skrev:
2512895 testade igen och fick detta resultat men jag hänger inte riktigt med.
Det här med Sändhastighet och mottagnings-hastighet, är det min verkliga hastighet? För jag har ju inte kunnat tanka ned i nästan 7mbit/s tidigare iaf, som bäst har jag tankat i 1.1Mbit/s men i normala fall runt 900kbit/s.
Jag tror att du blandar ihop Kbit/s (Kbps), Mbit/s (Mbps) med KB/s och MB/s, alltså Kilobit/Megabit vs Kilobyte/Megabyte.

1 KBit (1 Kilobit) är i datakommunikationssammanhang 1000 databitar. 1 KB (1 Kilobyte) är 1000 bytes och varje byte består av 8 bitar.

Jag gissar att du tankar ned i 900 KB/s och inte 900 Kbit/s, korrekt? För i annat fall så har du världens långsammaste bredbandsuppkoppling, långsammare än mitt kabelmodem jag fick installerat 1997 :).

sgtpepper skrev:
2512909 Jag tror att du blandar ihop Kbit/s (Kbps), Mbit/s (Mbps) med KB/s och MB/s, alltså Kilobit/Megabit vs Kilobyte/Megabyte.

1 KBit (1 Kilobit) är i datakommunikationssammanhang 1000 databitar. 1 KB (1 Kilobyte) är 1000 bytes och varje byte består av 8 bitar.

Jag gissar att du tankar ned i 900 KB/s och inte 900 Kbit/s, korrekt? För i annat fall så har du världens långsammaste bredbandsuppkoppling, långsammare än mitt kabelmodem jag fick installerat 1997 :).

Nja...1kB = 1024 bytes, inte 1000 :mattias I dataminnesvärlden är prefixen inte baserade på 1000-tal (10^3) utan på 1024-tal (2^10)

Skalman skrev:
2512931 Nja...1kB = 1024 bytes, inte 1000 :mattias I dataminnesvärlden är prefixen inte baserade på 1000-tal (10^3) utan på 1024-tal (2^10)
edit... tog bort dryg kommentar, för du har ju rätt, självklart är 1 kB 1024 bitar, 1 kbit är däremot 1000 bitar som jag skrev.

Last edited:
Dee_cati skrev:
2501244 Jag körde en TP-test på min uppkoppling som från och med idag ska vara 24Mbit/s (Felia).

Kort svar:
Det ser ut som en helt frisk 8/1 uppkoppling

Och dina tanknigshastigheter stöder också denna åsikt, om man översätter mellan bit och byte.

Pinsamt, här har man en "masters degree" i nätverksteknik/pc-programmering och har "läst" åtskilliga timmar av detta ämne. Kanske skulle ha just läst istället för att spelat CS på lektionerna :D
Givetvis är det ju så, mitt minne är inte mycket bättre än en ärtas minne...
Men skitsamma, ni förstår vart jag vill komma?
Nu vet jag att det är en normal 8/1-uppkoppling och ytterligare ett samtal till Telia påvisade just detta. Även att en stängning var planerad till morgondagen, något som tjejen från i fredags lovade dyrt och heligt att den skulle tas bort :mad:
Nu var det en vettig gotlänning som fixade allt och erbjöd mig dessutom en mobiltelefon om jag låste mig till dem i 18 månader istället för 12 men det visade sig ju att den var operatörslåst så då sket jag i det :) Telia är inget man vill beblanda sig med i onödan...

sgtpepper skrev:
2513245 edit... tog bort dryg kommentar, för du har ju rätt, självklart är 1 kB 1024 bitar, 1 kbit är däremot 1000 bitar som jag skrev.

Sorry, menade inte att själv vara dryg eller för att briljera. Piece out bro :pannkyss

jag har oxo problem, jag har 24.mebgit bredband från Telia men dom sa innan vi beställde att det skulle ligga runt 18 pga att stationen ligger 1,3km bort.. men ibland är Internet helt sjukt segt, och att tanka nått i 900 kb/s kan jag ju bara drömma om.. jag får nöja mig med 95/120kb som mest.. har väll hänt någon gång att det har legat på 1 meg... :gnissla

nån som vet vad som kan vara fel?
är är ett tp test.. just nu äre normalt men så fort ja ska tanka nått så gåre segt som den..

Bifogat

• TP test.JPG
    TP test.JPG
    54.6 KB · Visningar: 37
Last edited:
Mr EmCom skrev:
2519136 jag har oxo problem, jag har 24.mebgit bredband från Telia men dom sa innan vi beställde att det skulle ligga runt 18 pga att stationen ligger 1,3km bort.. men ibland är Internet helt sjukt segt, och att tanka nått i 900 kb/s kan jag ju bara drömma om.. jag får nöja mig med 95/120kb som mest.. har väll hänt någon gång att det har legat på 1 meg... :gnissla

nån som vet vad som kan vara fel?
är är ett tp test.. just nu äre normalt men så fort ja ska tanka nått så gåre segt som den..

Vart tankar du från? Torrents kan vara lite kinkigt, såtillvida att downspeed är till viss del beroende av upspeed. Har man kass upspeed är man inte lika intressant för "svärmen" och man riskerar att få lägre prioritet. Dessutom kan anslutningen mättas så att man inte kan ladda ner så fort som man borde eftersom alla anslutningar är "upptagna" och paketen därför måste köas. Eventuellt måste du ställa in din torrentklient på ett visst sätt.
Prova att dra ner nån stor fil från Sunet ftp och se hur fort det går där. Där blir det ju bara en anslutning och påverkas inte av upspeed.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg