Terroristhoten tar ni dem på allvar?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tar ni senaste dagarnas terroristhot på allvar. Att något planeras i Europa? Vidtar ni några försiktighetsåtgärder som följd?

Nej inte mer än att jag håller ett extra vakande öga på alla jag tycker ser ut som muslimer :rolleyes:

BusAnna här på forumet har satt mig på ignore-listan så hon känner sig rätt säker för stunden.

Det har ju inträffat attentat tidigare, så att det finns ett hot kan man inte förneka. Är Sverige hotat? Vi är en krigförande nation i Afghanistan vilket borde göra oss till en intressant måltavla.

Ska man vandra runt och vara livrädd för eventuell bilbomb så blir ju inget gjort eller levt.

Är man rädd för det kan man ju inte åka bil, äta onyttigt, cykla, gå eller något annat, man kan ju dö :näsblod

Att man skulle råka stå just på den platsen vid just det tillfället måste ändå vara mindre chans än att vinna jackpot på lotto...

Ett varningstecken kan vara om du ser nån med tallibanskägg som knyter ett vitt band runt pannan... då är det dags att lägga benen på ryggen!

Last edited:
Klart man tar det på allvar, det kommer hända här någon gång i och med vårat engagemang för Afghaners rättigheter t.ex.
Att man själv skulle drabbas är förstås liten risk men det är väl egentligen inte det intressanta?

Muslimerna i Sverige och på andra håll i Europa kommer nog att känna sig extra utsatta en tid framöver så länge regeringarna och säkerhetspolisen vidhåller att terroristattentat är inom räckhåll någonstans i Europa, kanske på flera ställen samtidigt.

Det mest skrämmande är inte om det sker ett terroristattentat eller flera på Europeisk mark. Förr eller senare kommer det att ske. Det har ju hänt förr. Är det inte radikala muslimer är det någon annan oliktänkande folkgrupp som känner sig åsidosatt. Det som skrämmer mig mest är vad som kommer att bli följderna. Det har målats upp en bild av vi mot dem som inte är särskilt nyanserad för gemene man. Det kan bli smutsigt.

Jag tar dom pa allvar men det är ju egentligen inte sa mycket man kan göra. Jag spenderade helgen pa Oktoberfestivalen i München med jävligt stora folkmassor vilket väll borde ha varit ett utmärkt mal för en terrorist. Tänker ju inte ställa in nagot pa grund av dom jävlarna, da blir man väll tokig om man skall ga och tänka pa det hela dagarna.

Jag tar det på absolut högsta alvar.
Däremot tror jag inte det är Talibaner med skägg som lever i bergen som ligger bakom dom.

Jag är övertygad av att dom kommer från högt uppsatta personer runt om i värden, som får enorm makt och tjänar massor med pengar, på att folk blir rädda för terrorister.

Och eftersom det påverkar diverse terroristlagar, övervakning, kontanthantering och åsidosättande av rättssamhället. Så kan man inte låta bli att indirekt påverkas.

Är jag rädd för att det ska sprängas bomber eller höghus? Nej!

ca 3000 personer dog i 9/11.
ca 3000 personer dör varje år i Sverige pga slarv innom sjukvården.

Jag är mera rädd för att Sossarna ska komma tillbaka till makten.

Jag tar det på absolut högsta alvar.
Däremot tror jag inte det är Talibaner med skägg som lever i bergen som ligger bakom dom.

Jag är övertygad av att dom kommer från högt uppsatta personer runt om i värden, som får enorm makt och tjänar massor med pengar, på att folk blir rädda för terrorister.

Och eftersom det påverkar diverse terroristlagar, övervakning, kontanthantering och åsidosättande av rättssamhället. Så kan man inte låta bli att indirekt påverkas.

Är jag rädd för att det ska sprängas bomber eller höghus? Nej!

ca 3000 personer dog i 9/11.
ca 3000 personer dör varje år i Sverige pga slarv innom sjukvården.

Jag är mera rädd för att Sossarna ska komma tillbaka till makten.

Då kan du sova gott 4 år nu då :näsblod

Om man skall dra alla 'terrorister' över en kam så kan man inte kalla dem något annat än klåpare. Vad har t.ex. Al Qaida uträttat egentligen? 2001 sprängde de två skyskrapor, 200x tågbomber i Madrid, 200x tunnelbanebomb i London. Tre attentat i västvärlden på 10 år. Spektakulärt, visst, men knappast någon terrorkampanj.

Med tanke på att en normalbegåvad elektronikingenjör skulle kunna bygga kryssningsmissiler med prylar som man kan köpa i hobbybutiker så borde det hända betydligt mera skit än det gör.

Det verkar finnas ett tydligt motsatsförhållande mellan förstånd och terrorism. Är någon förståndig/skicklig nog att vara effektiv terrorist, så är vederbörande smart nog att inte vara terrorist.

Bader- Meinhof ligan i Tyskland på 70-talet var väl ett tydligt undantag där några vänsterakademiker lyckades mörda några industrimän, politiker, polischefer och domare. Trots dessa människors bildning så var deras terroristkalkyl så vrickad att deras rörelse var dömd till undergång.

IRA var hyggligt effektiva med sina bilbomber, IRA måste dock mera karaktäriseras som en gerillarörelse med lokal förankring, än terroristorganisation.

Gerillakrig med folkligt stöd är något helt annat än terrorism även om det kan se lika ut till det yttre. Det gäller att se skillnaden.

Nej, att vara rädd för terrorism i Sverige är lika meningsfullt som att vara rädd för meteoritnedslag.

Last edited:
Då kan du sova gott 4 år nu då :näsblod

4 år går fort.
Ett tu tre står vi där igen med tant Agda på första sidorna, som inte får pengar från försäkringskassan för att regeringen vill knuffa ut dom 200,000 personer som fuskar till sig pengar.

Var tog föresten alla dessa Agdor vägen nu efter valet?

Har du också läst State of fear av Michael Crichton? :gnissla

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...