Terrordåd i Oslo?

Att det är galet att besinningslöst skjuta folk oavsett varför kan vi vara ense om men jag är inte så säker på att han är galen i den bemärkelsen att han är sjuk / inte vid sina sinnens fulla bruk.

Det verkar vara samma fanatism / övertygelse som andra "galningar" har som drivit honom även om hans motiv och sakfrågor är lite annorlunda än norm-galningen.

Jag vill inte ha sharialagar här och ser det definitivt som ett hot att ta på allvar. Ej heller vill jag ha annat leverne som hör hemma tusen år tillbaks i tiden och knappt det. Tex hederskultur, gängvåldtäkter, tvångsgiften etc. Precis så som jag skrev(men det förutsätter att man också läser). Tyvärr har vi redan så det räcker till och blir över av de sistnämnda sakerna. Men du kanske tycker jag nojar över det också? Vill du ha ett par tusen exempel så går det att ordna.

Jag har också skrivit att jag inte tror det är nära förestående med sharia für alle men att tydliga tendenser finns. Vet du förresten om att vi har en moderat riksdagsman som vurmar för sharialagstiftning? Känns bra eller?
Hur kopplar du gängvåldtäkter till sharialagar? Eller försöker du koppla det till något annat? Vad isåfall?

Angående en shariakramande riksdagsman så är det inget som förvånar. Finns gott om folk i riksdagen som har åsikter man kan ha åsiker om...
Däremot kommer den shariakramande riksdagsmannen inte få igenom några sharialagar i Sverige eftersom här finns en stabil demokrati med stark opinion mot sharialagar (samt förhoppningsvis andra religiöst kopplade påfund också).

Som jag ser det: Om man anser att "islamiseringen av samhället" är det största hotet vi har idag så har man en ganska skev världsbild. Enligt mej alltså.
Däremot erkänner jag utan omsvep att jag ser religioner i allmänhet som ett hot (prosekulär ateist som jag är), men det finns lååångt större hot mot samhället, t.ex. utvecklingen av världsekonomin, den organiserade brottsligheten, miljöförstöringen, etc. Dessutom tilltagande främlingsfientlighet. :arsele

Bara för att en grupp extremister vill nånting så betyder ju inte det att det kommer att hända.

Sant. Men det är inte bara extremister som försöker. På lunds universitet kan man läsa "Tillämpning av shari'a i Sverige och EU".

Här är ett annat försök att få igenom Sharia i Sverige.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/rattsforakt-i-mangkulturens-namn_4197415.svd

Ska tydligen finnas en shariadomstol i Malmö redan. Så paranoia är kanske att ta i.

Om det sen är negativt med sharialagar är en annan fråga. Beror garanterat på vem man frågar. För oss män så är det kanske inte så dumt.

Jag tycker det är nu man behöver framhålla att bara för att han var en massmördare så behöver han inte ha haft fel i en del andra åsikter han hade. Att få moralpanik över åsikter för att en massmördare hade dem är inte bra för demokratiska värden, och då har massmördaren som i det här fallet inte uppskattar demokrati genast vunnit en liten seger...

Jag har uppenbarligen fel i min åsikt att det där inte var den sista idioten på planeten och att hans gelikar drivs av samma funktioner som dom flesta, uppmärksamhet och bekräftelse. Samta att det är en skymf för dom som miste släkt och vänner i massakern om dom råkar läsa det som skrivits.

Missförstå mig inte, jag har diskuterat händelsen med flertalet bekanta och t.o.m okända, dock valde jag inte ett publikt forum.

Men för att gottgöra mina brister lovar jag att starta en liknande tråd nästa gång en islamist drar ned några i mörkret i ett nordiskt land.
Jag kommer att läsa på om saten så att jag kan hitta eventuella likheter och sidor jag kan hitta sympatier med och på så sätt hoppas jag kunna rätta till mina förargande inlägg i denna tråden.

Nej, det tror jag inte.
Det är aldrig fel tid att diskutera för att komma till insikt om varför sådana saker händer.
Jag är tex. ganska säker på att det fanns helt öppna vegetarianer efter ww2.
Svenska, ledande muslimer gjorde helfel när de väntade med att uttala sig om muslimska terrordåd, för att stormen skulle lägga sig.
Förlorad trovärdighet är svår att återförtjäna.

Edit: Pucktvåa. Faen.

Se ovan.

Både Skrotnisse och Ulvhamne förklarar rätt bra min syn på saken.

Skäggo> Bör man diskutera orsaken till varför sånt här händer eller ska man vänta på nästa dåd? Eller menar du att man måste vänta några år tills näste stolle har satt sina planer i verket? Eller ska man helt enkelt tiga och låtsas som inget ha hänt för alltid? Verkar ju produktivt.

Se ovan.

Sen kan du ju fundera på om det är det smartaste att diskutera med främmande människor på ett relativt anonymt forum.

Last edited:
Jag har uppenbarligen fel i min åsikt att det där inte var den sista idioten på planeten och att hans gelikar drivs av samma funktioner som dom flesta, uppmärksamhet och bekräftelse. Samta att det är en skymf för dom som miste släkt och vänner i massakern om dom råkar läsa det som skrivits.

Missförstå mig inte, jag har diskuterat händelsen med flertalet bekanta och t.o.m okända, dock valde jag inte ett publikt forum.

Men för att gottgöra mina brister lovar jag att starta en liknande tråd nästa gång en islamist drar ned några i mörkret i ett nordiskt land.
Jag kommer att läsa på om saten så att jag kan hitta eventuella likheter och sidor jag kan hitta sympatier med och på så sätt hoppas jag kunna rätta till mina förargande inlägg i denna tråden.

Sen kan du ju fundera på om det är det smartaste att diskutera med främmande människor på ett relativt anonymt forum.

Haha, ja starta på trådar du. :)
Och jag tycker att viss respekt och eftertanke borde ju ges oavsett var man diskuterar saker...

Sedan tycker jag att det kan vara väldigt upplysande att diskutera med främmande människor, oavsett vilket medie det görs på. Oftast vet jag vad mina vänner tycker, och i mångt och mycket tycker de snarlikt mig.
Att tex diskutera saker med en härdad kommunist ger mig mer insyn i hur de tänker (eller inte) och fungerar än vad det ger mig att diskutera kommunism med mina vänner.
Sedan får man ju sålla ganska friskt bland folk som "diskuterar" på halvanonyma forum på nätet, eftersom att det är en hel del trollning och dumheter...

http://www.svd.se/kultur/morrisseys-norge-uttalande-vacker-anstot_6355164.svd
Morrisseys Norge-uttalande väcker anstöt

Den brittiske artisten och djurrättsaktivisten Morrissey, som bruka strö kontroversiella åsikter omkring sig, har kommenterat massakern i norska Utöya. På söndagens konsert i Warszawa sade sångaren till publiken att dödsfallen i Norge är ”ingenting” jämfört med vad som sker på de stora snabbmatskedjorna.

Vi lever i en mordlysten värld, vilket händelserna i Norge med 97 döda har visat. Men det är ingenting jämfört med vad som händer på McDonalds och 'Kentucky Fried Shit' varje dag.

Enligt Daily Mirror fick Morrisseys uttalande hård kritik av fansen på olika internetforum. Vissa skrev att de aldrig kommer att förlåta artisten. En talesman för sångaren sade i går att Morrissey inte kommer att kommentera uttalandet vidare, eftersom han anser att det talar för sig själv.

Stockholm TT Spektra
:gnissla

Hur kopplar du gängvåldtäkter till sharialagar? Eller försöker du koppla det till något annat? Vad isåfall?

Angående en shariakramande riksdagsman så är det inget som förvånar. Finns gott om folk i riksdagen som har åsikter man kan ha åsiker om...
Däremot kommer den shariakramande riksdagsmannen inte få igenom några sharialagar i Sverige eftersom här finns en stabil demokrati med stark opinion mot sharialagar (samt förhoppningsvis andra religiöst kopplade påfund också).

Som jag ser det: Om man anser att "islamiseringen av samhället" är det största hotet vi har idag så har man en ganska skev världsbild. Enligt mej alltså.
Däremot erkänner jag utan omsvep att jag ser religioner i allmänhet som ett hot (prosekulär ateist som jag är), men det finns lååångt större hot mot samhället, t.ex. utvecklingen av världsekonomin, den organiserade brottsligheten, miljöförstöringen, etc. Dessutom tilltagande främlingsfientlighet. :arsele

Var ser du att jag kopplar ihop sharia med gruppvåldtäkter? Jag skriver att jag inte vill ha nåt av det bara. Bägge fenomenen kommer dock från samma region så där kanske man kan hitta en koppling om du vill. Eller gemensam nämnare i varje fall.

Med tanke på din övriga text finns det en historia om en groda i en kastrull med vatten som jag kan berätta för dig om du vill. :rolleyes:

Jag vill höra Anders Behring Breiviks anförande i rätten idag.
Finns det ingen som återger det?

Varför är det så hemligt?
Är man rädd för något?
Att han ska omvända någon?

Titta på mig!
Jag har spenderat flera års arbete och en halv förmögehet på en hemmagjord bomb som dödade 8 människor!
Jag har skjutit en skock vettskrämda, flyende, obeväpnade ungar (Som var minst 14år! Själv var jag bara 32.) i ryggen.
Jag är en hjälte!

b6.jpg
b4.jpg
b8.jpg
b1.jpg
b2.jpg
Liksom.

Vem imponerar det där på.
Jag tror inte att det där går hem i stugorna.

Jag vill höra Anders Behring Breiviks anförande i rätten idag.
Finns det ingen som återger det?

Varför är det så hemligt?
Är man rädd för något?
Att han ska omvända någon?

Titta på mig!
Jag har spenderat flera års arbete och en halv förmögehet på en hemmagjord bomb som dödade 8 människor!
Jag har skjutit en skock vettskrämda, flyende, obeväpnade ungar (Som var minst 14år! Själv var jag bara 32.) i ryggen.
Jag är en hjälte!

Liksom.

Vem imponerar det där på.
Jag tror inte att det där går hem i stugorna.

Det är en balansgång det där, jag tror inte han "impar" på någon, jag tror inte att han får några anhängare heller, men hans högsta önskan (liksom UNA-bombaren) var att hans "manifest" skulle spridas.

Brotten är bara en slags utpressning för att nå det målet, både Breivik och UNA-bombaren synkroniserade offren lite halvhjärtat med svamlet i manifestet.

Därför tycker jag inte att man ska ge dom den lilla stund i rampljuset dom suktar efter, samtidigt som vem som vill kan komma över och läsa deras svammel i efterhand..

Var inne ett snabbt varv i denna tråden under gårdagen faktiskt, men valde att låta bli att dra upp den igen.

Jag är inte alltid den bästa på att formulera mig skriftligt och detta är ju ett minst sagt känsligt och aktuellt ämne, så jag hänvisar nog mest att jag bara delar mina tankar med Sten Levander till >90% gällande Breivik.
Här kan vi snacka om att bli tappad på BB...

”Det är uppenbart att han är tokig”
Publicerad 2012-04-17 16:09

Anders Behring Breivik lever i sin egen värld och kommer förmodligen aldrig att förstå vad han har gjort. Det säger Sten Levander, professor emeritus i allmänpsykiatri och rättspsykiatri. ”För mig är det uppenbart att karln är tokig”, säger Levander till DN.se.

Hur ser du på Anders Behring Breiviks agerande under rättegången?

– Han är uppenbart tokig. Jag menar att han har en psykossjukdom. Om han är tillräknelig eller inte, det är en juridisk fråga. Men där kan man nog tänka sig psykossjukdomar där man är tillräknelig, säger Sten Levander, professor emeritus i allmänpsykiatri och rättspsykiatri.

Han jämför sina handlingar med Sitting Bulls?

– Han lever i sin egen värld och är totalt övertygad om att hans version av verkligheten är helt korrekt. Han säger att han inte väntar sig att samtiden ska förstå och han har ju tidigare sagt ”om 100 år är jag hjälte”.

Varför tror du att han började gråta när rätten visade upp hans film?

– Han var väl stolt. Han grät nog inte för att han var ledsen. I denna ödesstund för fäderneslandet så sitter han där och får läsa upp sitt manifest och visa sin film. Han är stolt, han är rörd och han är bekymrad.

Han sade under tisdagen att han skulle göra om dåden om han fick möjlighet. Blir du förvånad?

– Nej, inte ett dugg. Han är ju inne i sin egen värld så det finns väl ingen anledning att tro att han plötsligt skulle överväldigas av skuldkänslor och förstå vad han har gjort. Han tycker att han har agerat modigt och framåtsyftande för att rädda sitt eget folk. Han tänker som om det vore en äventyrsbok.

Hur ska man få honom att förstå vad han har gjort?

– Jag tror inte att det går. Om det är ett vanföreställningssyndrom, vilket jag är övertygad om, så finns det ingenting som är mer omöjligt att bota inom psykiatrin. När väl aha-upplevelserna har infunnit sig, och det är 10 år sedan nu, så finns det ingen backväxel. Läkemedel har begränsad effekt och samtal går inte att föra eftersom att han inte förstår vad vi säger.

Vad innebär det att han får mycket utrymme i medierna?

– Jag skulle säga att det slår mot honom, jag tror faktiskt det. Han går emot sin egen önskan när han får breda ut sig. Det är rätt åt honom. Det är lätt att se att han är tokig.

Källa: http://www.dn.se/nyheter/varlden/det-ar-uppenbart-att-han-ar-tokig

Önskar självklart att alla hans mord och de skador han skapat kunde undvikas, samtidigt som jag inte kan låta bli att fascineras av hur en enskild individ kan förstora en promille av verkligheten till den stora grad att det bildar hela hans liv, hela hans mål och syfte med sitt liv - och det genom våld och hat mot andra människor som han aldrig träffat på eller ens vet existrerar.
Följt rättegången genom liveuppdateringar lite då och då under dagarna och blir bara så fascinerad av hans brist på kontakt med verkligheten att man inte vet var man ska börja beskriva sin förvåning och även hat till hur hans idiotiska tänkt krävde nästan 100 ANDRA oskyldiga människors liv.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...