Terrängäventyr & terrängkörningslagen

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Hej på er allesammas!

Jag är sjukligt intresserad av att höra vilka straff som förekommer när man är ute och kör på vandringsleder och liknande då de räknas som terrängkörning.

Jag har sett fram emot ett offroad äventyr utplanerat på några dagar men vet inte riktigt var man ska ta sig i Norge och Sverige för att hitta fjälleder där man får göra MC utan att riskera böter.

Sen om bötern är lindrig (i Sverige) kan man ju skjuta in bötern i resebudgeten så att säga.

När jag snackar om fjälleder så är det detta eller liknande jag är ute efter:

1824412_520_293.jpg

Och för alla moralkärringar så hade jag inte planerat att orsaka onödig skada utan mer att njuta av utsikten och hur häftigt det hade varit!

Jag undrar alltså vad kan man få för böter/straff för det i sverige?
Och finns det några ställen dit man kan ta sig för att få köra på dessa otroligt mäktiga ställen? :hihi
PS. grusvägar funkar också bara utsikten & miljön är som sagt liknande!

Det brukar inte direkt krylla av poliser uppe i fjällen så risken för böter är nog minimal. Däremot är risken för att lynchas av uppretade fjällvandrare desto större...

Ett tips, undvik terrängkörning i Norge, det räknas som faunakriminalitet även om du bara kör snöskoter utanför godkjent led på snön, kör du motorcykel i terräng så är det ennu värre. Om du kör mer enn 50m rakt ut från skoter led så är det 10.000,- Nok i böter, kör du i områden utan godkännd led, så risikerar du böter på 25.000,- Nok och uppått, vid grova brott kan hojjen också bli inndragen.

brukar väl vara rätt häftiga böter om man kör snöskoter i förbuds område plus att man får betala bärgning av maskinen med helikopter då den ej får köras från platsen...antar att detta inte berör hoj men....

Jag tror risken är ganska stor att du åker dit rejält. Jag har fjällvandrat på många ställen runtom i sverige och vet att de som bedriver verksamhet i dessa områden värnar starkt kring miljön. T.ex vägen ifrån nikkaluokta till keb fjällstation får endast köras med fordon vintertid, sommartid sker alla transporter av t.ex mat med helikopter. Samt många områden i fjällen patrulleras av polishelikopter. Skulle du komma o bränna där på sommaren o kan du räkna med att böterna skall betala ev. förstörelse av naturen, vilket blir dyrt när folk skall gå till fots o rätta till detta.

Du får bli medlem i en sameby :D Det kryllar väl av enduro cyklar under vissa årstider när dom flyttar sina renar...

Att köra i terräng i 95% av Sverige har jag inga betänkligheter över. Brott mot terränkörningslagen är som en P-bot. I fjällvärlden kan det dock vara lite kínkigare ffa om man inte kör på höstern precis innan snön kommer...

Kan bara rekommendera dig att inte köra efter fjälleder.

Även om jag själv ibland kan köra efter något traktorspår eller dylikt, så är ordnade vandringsleder ett stort "Ajabaja inte köra där", framför allt när de är i nationalpark eller naturreservat.

Som DaWoos säger har samerna (urinvånarna) stenkoll på fordonen uppe på fjällen. Har släkt i Norge som berättar om hur ofta dom ringer polisen om folk som kör olagligt.

Dock är det tillåtet att köra snöskoter OM man har ärende till en hytta på fjället. Därför kör alla omkring med en vedsäck bakpå ifall dom blir stoppade.

Man ska nog också se upp generellt med att åka i naturreservat, oftast är det lite mer naturintresserade människor som går i dessa miljöer och bryr sig mer om det som händer än om man bara kör i "vanliga" skogar :gnissla

Du kan ju köra upp till Kautokeino i norra Norge och köra den så kallade gamla postvägen över Finnmarksvidda mot Alta. Den räknas ju fortfarande som väg så den är laglig att köra.

Jag körde den förra veckan på väg upp mot Nordkap och det var skitkul.

http://www.youtube.com/watch?v=qJgIVXCSc-8

Annars om du kan tänka dig vanlig grusväg så är ju Aursjövägen fin den också.

http://www.youtube.com/watch?v=4Z3ghSfqJUA

Du kan ju köra upp till Kautokeino i norra Norge och köra den så kallade gamla postvägen över Finnmarksvidda mot Alta. Den räknas ju fortfarande som väg så den är laglig att köra.

Jag körde den förra veckan på väg upp mot Nordkap och det var skitkul.

http://www.youtube.com/watch?v=qJgIVXCSc-8

Annars om du kan tänka dig vanlig grusväg så är ju Aursjövägen fin den också.

http://www.youtube.com/watch?v=4Z3ghSfqJUA

Najs! :tummenupp
En fråga bara, kan du lägga upp vägarna på en länk i Google maps?
Hittar dem inte :rodnar
Tack i förväg! :D

Finns ju en miljard stigar, så undvik vandringslederna om du måste ut i skogen.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph