Termostatproblem?

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Får inte upp tempen mer än så här vid landsvägskörning i ca 12 grader. När jag stannar så går den upp till mittstrecket där fläkten går igång på 98 grader. Men när jag börjar köra igen och har kommit upp i fart så går den ner igen. Är det termostaten som har hängt sig eller öppnar för tidigt eller blir den inte varmare vid körning i den temperaturen. Termostaten ska öppna vid 58 -62 gr och vara helt öppen vid 95 gr. Jag tänkte koka den idag för att se om den är ok.

Bifogat

• Bild 047.jpg
    Bild 047.jpg
    107.4 KB · Visningar: 46
Det är inga problem....likadant på min Yamaha.
Tempgivaren får all vind på sig...sitter helt oskyddad från fartvindar.
Om det inte är olika på kawa då....

Jag har samma "problem" som du, men den mekaniker som jag har rådfrågat säger att det inte är någonting att bry sig om. Så länge termostaten öppnar sig vid rätt temperatur (98 grader i detta fall) så fungerar den. Enligt honom ska man inte heller ta allt för allvarligt på vad mätaren säger om termostaten för övrigt fungerar enligt ovan, eftersom det är mer sannolikt att mätaren visar fel (vanligt enligt honom).

Tempgivaren sitter under fuggarna så jag tror inte att den får nån fartvind på sig. Men att mittenstrecket på mätaren skulle motsvara 98 gr verkar ju skumt, mätaren kanske visar för lite. Jag har också tejpat över 1/2 oljeky samt1/4 av ky utan att få den att öka i temp. Frågan är om jag orkar ta bort termostaten för att kolla om den är ok.

Har nu kokat termostaten och den började öppnas vid 60 gr som den skulle så det är nog givaren som spökar.

Kolla jordningen av termostathuset.
Hade en ZZR-1100 som led av samma symptom, för låg temp visning.
Det visade sig att huset var jordat i ramen via 2 bultar som det ärgat ikring.
Löste problemet genom att dra en extra jordkabel till ramen, samtidigt som jag kontrollerade att det var jordat.
Sen funkade tempgivaren som den skulle.
Är tydligen ett vanligt fel på just ZZR:en, vet inte hur det ser ut hos dig, men det kan vara värt att prova.

Lycka till.

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil