termostat??

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
min termostat öppnar vid 75 grader nu men hittar ingen som öppnar tidigare och tänker inte ta bort termostaten någon som har tips... går det att borra håll eller kanske någon rent av vet vart man kan hita en annan termostat :confused:

Termostater brukar ha ett öppningsspann på 10-15°C dvs om din börjar öppna vid 75 skall den vara fullt öppen vid 85-90. Om termostaten efter test i kastrull med termometer är ok, men hojen går varmare än 90 under färd är det något annat fel i kylsystemet.

FZ1 skrev:
Termostater brukar ha ett öppningsspann på 10-15°C dvs om din börjar öppna vid 75 skall den vara fullt öppen vid 85-90. Om termostaten efter test i kastrull med termometer är ok, men hojen går varmare än 90 under färd är det något annat fel i kylsystemet.

den öppnar vid 75 men jag skulle vilja ha ner cykeln i temp, jag har inget problem med att kylningen inte räcker till men jag vill ha ner tempen ca 10 grader:) men inte fan hittar jag någon annan termostat...

är det standard grejer kanske?

Vet inte vad du har för termostat, men om du plockar med den till Biltema, Mekonomen m.fl. och går igenom sortimenten finns det säkert någon med samma mått som öppnar vid 70°C men lägre går nog inte att få tag på.

Men varför vill du köra kallare än 75?

FZ1 skrev:
Vet inte vad du har för termostat, men om du plockar med den till Biltema, Mekonomen m.fl. och går igenom sortimenten finns det säkert någon med samma mått som öppnar vid 70°C men lägre går nog inte att få tag på.

Men varför vill du köra kallare än 75?

dom på 2-takt racing delen påstår att en 2-taktare går bäst runt ca 55 grader och många andra också, en del aprilior ligger på ca 65 grader dock flest runt 75 min på 80 så jag tänkte man kan ju sänka tempen lite... känns lite oroväkande att köra så varmt

köra med något i från biltema i cykeln känns inte bra men det får nog bli att testa det :rolleyes:

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!