Terminator rensar i Irak

valmers skrev:
Automatkarbin, kulspruta och kulsprutepistol (AK, KSP och K-pist) är väl de korrekta benämningarna.
Ja, men de beteckningarna syftar på andra saker.

Bingo skrev:
Nja, är det verkligen samma sak maskingevär och kulspruta? Ett maskingevär laddas väl med magasin och en kulspruta med patronband. Med min terminologi är ett maskingevär samma sak som ett kulsprutegevär. Eller är jag fel på det?

Fel och fel på det. Maskingevär existerar inte i svensk militär terminologi. Däremot i den tyska där Maschinengewehr eller MG används för alla kulsprutor oavsett hur man matar dem. Tex den gamla vattenkylda MG m/08 eller den beryktade MG34.

Tex skulle den svenska KSP 90 vara både en kulspruta och ett maskingevär eftersom den kan både bandmatas och magasinsmatas.

Bingo skrev:
Om man bortser från sammanblandningen mellan haubits och kanon, vad är det för fel på det då :confused:

Inget fel, men precis som maskingevär är det civila ord. Den rätta raden

Missil=Robot alternativt raket
Gasmask=Skyddsmask
Kamouflage=Maskering
Eldkastare=Eldspruta, det existerar visserligen eldkastare också, men det är inte det civilisten menar med sitt ord.
Pansarvagn=Ja vad fan är det egentligen?
Att kalla en haubits för kanon=Fel
Att säga att en haubits eller kanon har en pipa=Eldrör, finkalibriga vapen har pipa

Last edited:
Chris Ash skrev:
Fel och fel på det. Maskingevär existerar inte i svensk militär terminologi. Däremot i den tyska där Maschinengewehr eller MG används för alla kulsprutor oavsett hur man matar dem. Tex den gamla vattenkylda MG m/08 eller den beryktade MG34.

Tex skulle den svenska KSP 90 vara både en kulspruta och ett maskingevär eftersom den kan både bandmatas och magasinsmatas.
Titta i en gammal SoldMtrl från tidigt 60-tal så hittar du Kulsprutegevär m/?? (KG m/??). Andra kända KG är Skodaverkens Bren (WW II) och den amerikanska "Walking fire" från 20-talet (minns ej beteckning). Det är en vapenklass som inte längre förekommer eftersom de vanliga kulsprutorna har tagit över den roll (LMG) de hade. Beteckningen finns naturligtvis kvar trots att den avser ett vapen som inte längre används. På samma sätt som beteckningarna falkonett och kartog fortfarande används för att beteckna just falkonetter och kartoger trots att inga sådana finns utanför muséerna.

Kulsprutegevär och maskingevär är synonymer mig veterligen, och där kulsprutegevär var den beteckning som försvaret använde.

Bingo skrev:
Kulsprutegevär och maskingevär är synonymer mig veterligen, och där kulsprutegevär var den beteckning som försvaret använde.
Exakt, maskingevär var och är ingen beteckning som existerar i svenskt militärt ordbruk.

Däremot kallas kulspruta för maskingevär i Finland på finlandssvenska så vitt jag vet, så ordet existerar ju, men i Sverige heter det kulspruta.

Så länge dom inte gör robotar som robocop slås mot i nån film(den som går på ben) så känns det nog säkert..har inte lust att möta 5 meter stål på slagfältet..ehm..om jag nånsin skulle hamna där.. :rolleyes:

Bingo skrev:
Titta i en gammal SoldMtrl från tidigt 60-tal så hittar du Kulsprutegevär m/?? (KG m/??). Andra kända KG är Skodaverkens Bren (WW II) och den amerikanska "Walking fire" från 20-talet (minns ej beteckning). Det är en vapenklass som inte längre förekommer eftersom de vanliga kulsprutorna har tagit över den roll (LMG) de hade. Beteckningen finns naturligtvis kvar trots att den avser ett vapen som inte längre används. På samma sätt som beteckningarna falkonett och kartog fortfarande används för att beteckna just falkonetter och kartoger trots att inga sådana finns utanför muséerna.

Dessa kulsprutegevär har används av svenska försvaret.

KG m/21 (vet ej vad detta är för vapen, misstänker dock att det är den amerikanska "Walking fire" eller Browning BAR M1918A2 då de är intill förväxling lika)
KG m/37(Ingen aning vad detta är för ett vapen)
KG m/39 (Tjeckiska ZB)
KG m/40 (Inhemsk produkt baserad på tyska MG 35/36)

Det är möjligt att maskingevär är en synonym för dessa, men som Sgt Pepper påpekar så används det son synonym för tunga bandmatade kulsprutor också.

Chris Ash skrev:
Dessa kulsprutegevär har används av svenska försvaret.

KG m/21 (vet ej vad detta är för vapen, misstänker dock att det är den amerikanska "Walking fire" eller Browning BAR M1918A2 då de är intill förväxling lika)
KG m/37(Ingen aning vad detta är för ett vapen)
KG m/39 (Tjeckiska ZB)
KG m/40 (Inhemsk produkt baserad på tyska MG 35/36)

Det är möjligt att maskingevär är en synonym för dessa, men som Sgt Pepper påpekar så används det son synonym för tunga bandmatade kulsprutor också.
m/37 är en finsk k-pist (KG), med sådant där runt magasin (Chicago mob style typ).

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back