Termignoni utan ECU eller DB-killers

Arelig

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2014
Hoj
Ducati Monster 696
Tjena! Har en Ducati Monster 696 som jag har satt på ett par termignoni-slipons då jag fick dessa till ett mycket bra pris. Ljuddämparna sitter i då jag inte hunnit skaffa någon ny ECU/mappa om den samt att jag har original-luftfiltret i. Nu till min fråga: Kan jag ta ut ljuddämparna och köra utan dem ett tag innan jag mappar om hojen? Har tänkt mappa om den men min ekonomiska situation tillåter inte att jag gör detta förens om tidigast några veckor. Kan det skada hojen att köra utan ljuddämpare utan att ha mappat om den?
/ Arelig

Jag skulle nog också vara lite reserverad...

Hur vet du att den inte går för snålt? Jag skulle aldrig våga köra min KTM 990 eller annan hoj med öppna slipons med org mapp.
Även med insatser i dämparna skulle jag vara orolig för snålgång.

När såg någon sist en insprutad standardhoj sist bränna en ventil eller hål i kolven eller dyl till följd av originalmappning med annat avgas? Läser man på internet så finns där många självutnämnda experter som säger hur farligt det är att byta avgasburk utan att mappa om men jag har inte sett några rasade cyklar och när jag provat att bänka cyklar som är helt original så går de inte på långa vägar så snålt att det skulle orsaka ras..

Exakt hur just denna cykel är mappad från fabrik vet ingen då ECU stödjer att omprogrammeras med nya mappar via tex Tuneboy men där finns inget interface för att läsa ur originalmappen ur Siemensburken. Men min erfarenhet av att mappa både dess föregångare och dess efterträdare är: På låglast går cykeln på lambdareglering och det ger trist gång med original såväl som aftermarket avgas. Detta problem finns kvar även om man använder den medföljande Ducati Performance ECU/original omflashning då den är bygd för att klara Euro3 även i detta utförande. Vid ordentliga gaspåslag går den som alla andra på mapp och den är inte särskilt snål. Ger inte optimal effekt framförallt inte med öppna burkar men inte på långa vägar så snålt att det skulle vara farligt.

När såg någon sist en insprutad standardhoj sist bränna en ventil eller hål i kolven eller dyl till följd av originalmappning med annat avgas? Läser man på internet så finns där många självutnämnda experter som säger hur farligt det är att byta avgasburk utan att mappa om men jag har inte sett några rasade cyklar och när jag provat att bänka cyklar som är helt original så går de inte på långa vägar så snålt att det skulle orsaka ras..

Exakt hur just denna cykel är mappad från fabrik vet ingen då ECU stödjer att omprogrammeras med nya mappar via tex Tuneboy men där finns inget interface för att läsa ur originalmappen ur Siemensburken. Men min erfarenhet av att mappa både dess föregångare och dess efterträdare är: På låglast går cykeln på lambdareglering och det ger trist gång med original såväl som aftermarket avgas. Detta problem finns kvar även om man använder den medföljande Ducati Performance ECU/original omflashning då den är bygd för att klara Euro3 även i detta utförande. Vid ordentliga gaspåslag går den som alla andra på mapp och den är inte särskilt snål. Ger inte optimal effekt framförallt inte med öppna burkar men inte på långa vägar så snålt att det skulle vara farligt.

Intressant!

Jag är inte tillräckligt bevandrad i detta för att uttala mig om på vilket sätt det är eller skulle kunna vara skadligt.

Däremot tycker jag ändå att det borde finnas en legitim orsak till varför ett slipon/hel-system till Ducatis ofta inkluderar byte av ECU.

Jag har förstått att man aldrig kommer komma närheten av en manuell mappning i bromsbänk... men?

Intressant!

Jag är inte tillräckligt bevandrad i detta för att uttala mig om på vilket sätt det är eller skulle kunna vara skadligt.

Däremot tycker jag ändå att det borde finnas en legitim orsak till varför ett slipon/hel-system till Ducatis ofta inkluderar byte av ECU.

Jag har förstått att man aldrig kommer komma närheten av en manuell mappning i bromsbänk... men?

Det bästa är att göra en individuell mappning i bänk och stänga av allt vad lambdareglering heter. Näst bäst är att stoppa i en generisk mapp antingen via omflashning eller byte av ECU. Sämst är att inte göra ett dugg. Men allt detta handlar om att man vill få snyggare gång och någon pony till.

Jag har ännu aldrig bänkat en cykel som original går så snålt att en väsnasmycketburk skulle ge motorskador. Men det finns ju folk på forumet som bänkat betydligt mer än mig Anderssonturbo tex.

Jag skulle definitivt sätta på burkarna och köra, Motorskador får du garanterat inte om du inte skall ligga och löda fullgas på bana timme ut och timme in.
Visserligen så går vissa Ducati snålt från fabrik, men inte så snålt. Dessutom så har du för "normal"körning fortfarande lambdan ibruk som kan kompensera för normala "bruksvarv" som du åker på till 90%.

Men är du osäker så ta kontakt med Tom Stålebrant eller Christopher Wennström på Italia Bike Cneter i Arboga. Tom har mappat fler Ducati än någon annan i Sverige skulle jag gissa och de kan garanterat både svara på frågan och lösa problemet med att fixa till mappen på hojen din. http://www.italiabikecenter.com/

Jag kan inte nog sjunga Toms lovsång. Efter att han lagt hand på min MTS1200 så blev den avsevärt mycket bättre! Jag skulle aldrig låta någon annan ta i mappningen på en Ducati i min ägo. Lite skoj då det i facebook grupper "Ducati köp och sälj" dök upp en spontan lovordstråd för deras arbete, kundskap och kundinställning. Tvekar på att det finns en bättre återförsäljare i Sverige. Tillochmed andra auktoriserade återförsäljare skickar hojar dit när de inte själva lyckas få fason på motorer som inte vill. bättre blir det inte.:tummenupp

Min hoj blev "okej" medhandpåläggning!
amullo.jpg

Tackar för svaren! Blir nog till att testa att ta testa att ta ut dom ändå. Ska som sagt mappa om den (i Arboga på ItaliaBikeCenter för övrigt) inom en inte allt för avlägsen framtid. Så baserat på era kommentarer så är det förhoppningsvis lugnt fram tills dess.

Ja, det jag har erfarat och har läst är att man kan få ojämn motorgång om mappningen är "helt off". Tveksamhet och ryckig gasrespons igenom delar av registret. Så du lär märka av ganska fort om det är körbart eller ej.

Detta upplevde jag främst på min 1098 när jag satte i DB-killers. Den gick som en påse skit då. (helsystem och dp ecu).

Min 696:a med slipon och dp ecu luktar jäkligt mycket bensin så misstänker att den går väldigt fett. :brinnerup

IBC har mappat min Streetfighter 848 också, blev en jävla skillnad när allt vart klart! (min vart lite strulig pga fel på en avgasventil från fabrik men det fixade de till också)

Bästa verkstan!

Tror att du menar DB-killers som du inte vågar ta ut ur ljuddämparna, rätt?

Att avgaserna lättare kommer ut borde ju inte innebära att den får mer luft per automatik så att de skulle gå magert. Ser inte varför det skulle vara några större problem i.o.m att du har orginalluftfiltret som borde vara restriktionen.
Ungefär som en astmatiker som har diareé. Han får inte i sig mer luft för att han är lös i magen :)

Tror att du menar DB-killers som du inte vågar ta ut ur ljuddämparna, rätt?

Att avgaserna lättare kommer ut borde ju inte innebära att den får mer luft per automatik så att de skulle gå magert. Ser inte varför det skulle vara några större problem i.o.m att du har orginalluftfiltret som borde vara restriktionen.
Ungefär som en astmatiker som har diareé. Han får inte i sig mer luft för att han är lös i magen :)

Yes menade DB-killers och inte ljuddämparna!

Ventilerna bränns inte sönder direkt om den går lite snålt men livslängden på ventilerna och ventilsäten blir kortare o kortare ju längre tid den går snålt. De finns säkert vissa hojar som ligger bra i lambda trots slipon men vem vet vilka de är? På skotersidan där de går tungt hela tiden så har flera 4 taktare bränt ventiler med slipon utan mappning de har främst varit Yamaha rx1 som är en r1 1000cc motor i grunden.

Drog ut strypningarna idag. Helvete vilket jävla ljud det blev! Ska boka in en mappning nu i veckan så tänkte jag kunde köra lite lugnt fram tills dess

Drog ut strypningarna idag. Helvete vilket jävla ljud det blev! Ska boka in en mappning nu i veckan så tänkte jag kunde köra lite lugnt fram tills dess

Ja, det låter bra. Lite för bra faktiskt. Det gör ont att köra utan proppar i öronen. Skall du ta dit hojen på riktig mappning eller köpa en färdig mapp av IBC?

Jag skickade in min ECU och fick den tillbaks med vändande post. Ett sportfilter på originalplatsen samt ett "Power up" filter så den får luft. Inte farligt dyrt, tror det var 3500-4000kr totalt.

Då är lambdasonderna bortmappade ( proppar finns att köpa på Biltema så slipper man ha skiten hängande där).

Helt ny hoj, helt annan körbarhet på låga varv.

Ja, det låter bra. Lite för bra faktiskt. Det gör ont att köra utan proppar i öronen. Skall du ta dit hojen på riktig mappning eller köpa en färdig mapp av IBC?

Jag skickade in min ECU och fick den tillbaks med vändande post. Ett sportfilter på originalplatsen samt ett "Power up" filter så den får luft. Inte farligt dyrt, tror det var 3500-4000kr totalt.

Då är lambdasonderna bortmappade ( proppar finns att köpa på Biltema så slipper man ha skiten hängande där).

Helt ny hoj, helt annan körbarhet på låga varv.

Ska ta dit hojen och få nån orginal-mappning för 2900. Sen ett nytt "Power up" filter jag med. Låter bra!
Dom hade inte tid förens i slutet av maj men sa att det var lugnt att köra utan strypningarna så länge

Ska ta dit hojen och få nån orginal-mappning för 2900. Sen ett nytt "Power up" filter jag med. Låter bra!
Dom hade inte tid förens i slutet av maj men sa att det var lugnt att köra utan strypningarna så länge

Men du behöver knappast åka dit för den saken men det kanske är kul med en liten utflykt.

MWR Power-up filtret är lite "jobbigt" att montera rent mentalt. Blir till att sätta "sågen" i luftburken. Jag använde en gammal lödkolv istället för såg, det blir inga spån som ramlar ner i luftburken på det sättet.

Men du behöver knappast åka dit för den saken men det kanske är kul med en liten utflykt.

MWR Power-up filtret är lite "jobbigt" att montera rent mentalt. Blir till att sätta "sågen" i luftburken. Jag använde en gammal lödkolv istället för såg, det blir inga spån som ramlar ner i luftburken på det sättet.

Bor i närheten så det är ingen fara! Ska bli kul att se om det blir någon skillnad

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman