Teoriprovet

slang-rikard

Seriös
Gick med
6 May 2004
Hoj
05 KTM 625 SXC
Nu på torsdag ska äntligen få skriva teoriprovet.
Jag har pluggat som en tok på teorin i månader! både för bil och specialteorin för MC samt har klarat B-teorin med alla rätt (jag skulle vilja rekommendera Bonniers trafikskola).
Jag känner mig jättetaggad! Men det är inte utan att man undrar vad det är för några typer av frågor som väntar! jag skulle alltså bli otroligt tacksam om någon välvillig själ skulle dela med sig om sina erfarenheter! :)

En vanlig mc-fråga: Vilken broms är bäst? Så får du bilder på trumma fram och bok, skiva fram och bak.

Vad innebär denna vägskylten?

Vilken av dessa skyltar innebär att du kommer till en korsning där högerregeln gäller?

Vad är bruttovikt?

Vad är totalvikt?

Vad bör du tänka på i denna situation ? <bilder>

Vilket av dessa vägmärken slutar gälla vid nästa korsning?

Får man köra om här ?<bild>

slang-rikard skrev:
Nu på torsdag ska äntligen få skriva teoriprovet.
Jag har pluggat som en tok på teorin i månader! både för bil och specialteorin för MC samt har klarat B-teorin med alla rätt (jag skulle vilja rekommendera Bonniers trafikskola).
Jag känner mig jättetaggad! Men det är inte utan att man undrar vad det är för några typer av frågor som väntar! jag skulle alltså bli otroligt tacksam om någon välvillig själ skulle dela med sig om sina erfarenheter! :)

det fixar du lätt! teoriprovet är nästintill ett skämt! mycket som är logiskt också.. typ olika situationer "vilken situation bör du vara mest uppmärksam vid"

Anton1 skrev:
En vanlig mc-fråga: Vilken broms är bäst? Så får du bilder på trumma fram och bok, skiva fram och bak.

Vad innebär denna vägskylten?

Vilken av dessa skyltar innebär att du kommer till en korsning där högerregeln gäller?

Vad är bruttovikt?

Vad är totalvikt?

Vad bör du tänka på i denna situation ? <bilder>

Vilket av dessa vägmärken slutar gälla vid nästa korsning?

Får man köra om här ?<bild>
Okej. Mest som på bilteorin då. Fast vad kan man stöta på mer för mc-relaterade frågor?

Du har en DT, du kommer klara det! :tomten

Lycka till!

PS. När kör du upp?

slang-rikard skrev:
Okej. Mest som på bilteorin då. Fast vad kan man stöta på mer för mc-relaterade frågor?
Typ:
Hur bör du placera dig på vägen vid stadskörning, När är mc-föraren ansvarig för att passageraren använder hjälm, Du upptäcker blöta löv på vägbanan vad gör du och Vad kan en för hårt spänd kedja medföra?
Har du läst MC-boken är det lungan :tummenupp

gammelfarfar skrev:
Typ:
Hur bör du placera dig på vägen vid stadskörning, När är mc-föraren ansvarig för att passageraren använder hjälm, Du upptäcker blöta löv på vägbanan vad gör du och Vad kan en för hårt spänd kedja medföra?
Har du läst MC-boken är det lungan :tummenupp
okidej.

prise skrev:
det fixar du lätt! teoriprovet är nästintill ett skämt! mycket som är logiskt också.. typ olika situationer "vilken situation bör du vara mest uppmärksam vid"

tack för den :tungan själv fick man skriva två ggn, men första gången hade jag ju inte ens öppnat boken så :tungan

Rikard: Jag fick 2 mc-frågor på mitt prov, du behöver inte ens köpa mc-boken.. (fast om du verkligen vill så har jag en till salu;))

cRoC skrev:
Rikard: Jag fick 2 mc-frågor på mitt prov, du behöver inte ens köpa mc-boken.. (fast om du verkligen vill så har jag en till salu;))

E det svårt med teorin eller går dte om man kan det som man får som frågor på bilskolan samt i boken? :confused:

BlueNinJa skrev:
E det svårt med teorin eller går dte om man kan det som man får som frågor på bilskolan samt i boken? :confused:

Efter en jävla massor gnet klarade jag teorin efter att ha läst enbart bilboken några gånger och pappa förhört mig. Det var rätt mkt om vägmärken på mitt prov..

Folk säger att det är skitenkelt, men du kan åka på massor krångliga frågor (slumpas ut), så plugga mer än vad folk säger att du behöver. Be nån förhöra dig, du ska kunna rubbet i bilboken. (Du kan hoppa över det om bilen och halkkörning)

edit. stavfel.

Last edited:
Annars tycker jag cd-skivan med 4 teoriprov var helt ok att ha. Då visste man vad som väntade. Vägverkets prov hade ju i stort sett exakt samma frågor...
(www.teoriprov.com)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck