Teoriprovet

Sanfransy

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2016
Ort
Täby
Hoj
Suzuki rg 125 gamma -88
Tjena! :)

Tänkte det kunde vara bra att dela med sig utav vilka frågor man tyckte var svåra och överraskande när man skrev förarprovet. Här skulle man också kunna slänga in frågor man undrar över.

Kan börja med några som jag själv aldrig hade hört talas om:
"Hur fort man får köra på grusväg om inte det finns någon skylt?", vet fortfarande inte svaret på den frågan.

"Hur många fingrar du ska använda om du frikopplar?", läste därefter att det var alla men det känns ju svårt att frikoppla med tummen?
 
det svåraste jag fick var dom häringa miljöfrågorna. Om man ville vara miljövänlig hade man ju nöjt sig med att lägga pengarna på en cykelhjälm istället:banana
 
Frågor om vikt, motoreffekt, behörighet tycker jag var lite klurigt. Då jag tog A behörighet direkt så pluggade jag aldrig in detta då jag inte tyckte det var aktuellt.

Samma när jag tog bilkörkortet. Brydde mig inte om de olika reglerna för när jag får dra vad samt hur mycket de får väga. Då jag anser att jag kollar upp detta när det är aktuellt. När det väl var det flera år senare så fanns Släpvagnskalkylator :fakta
 
det svåraste jag fick var dom häringa miljöfrågorna. Om man ville vara miljövänlig hade man ju nöjt sig med att lägga pengarna på en cykelhjälm istället:banana

Det känns ju som vissa utav dem var där bara för att man skulle tappa några poäng, hade någon fråga om vad som händer med brunnarna när du tvättar hojen :smasha
 
Det är ju så att körkort inte bara handlar om att framföra fordonet, det är också att kunna umgås med det i vidare mening och ta tex ett miljöansvar som fordonsägare...
 
Frågor om vikt, motoreffekt, behörighet tycker jag var lite klurigt. Då jag tog A behörighet direkt så pluggade jag aldrig in detta då jag inte tyckte det var aktuellt.

Samma när jag tog bilkörkortet. Brydde mig inte om de olika reglerna för när jag får dra vad samt hur mycket de får väga. Då jag anser att jag kollar upp detta när det är aktuellt. När det väl var det flera år senare så fanns Släpvagnskalkylator :fakta

Jo blir ju svårt att hålla reda på vad som gäller för hoj och inte när man skriver bilprovet sedan. Skönt att förarprovet är billigare än uppkörningen med alla dessa frågor :Bugar
 
jag kommer ihåg, det var ca 30 år sedan. på den tiden var det lite andra regler men det jag torskade på var att jag trodde att cord-väven fick synas på däcken :huvet
lite segt så här i efterhand då frugan aldrig gav mig en andra chans :död
 
"Hur fort man får köra på grusväg om inte det finns någon skylt?", vet fortfarande inte svaret på den frågan."

Om du tex åker på en 90väg och svänger av på en gruväg där det inte är någon skylt som visar vilken hastighet som gäller så är det samma som vägen du svängde av ifrån. I detta fall 90.

Sen så ska man så klart anpassa farten beronende på sikt,väglag osv osv
 
"Hur fort man får köra på grusväg om inte det finns någon skylt?", vet fortfarande inte svaret på den frågan."

Om du tex åker på en 90väg och svänger av på en gruväg där det inte är någon skylt som visar vilken hastighet som gäller så är det samma som vägen du svängde av ifrån. I detta fall 90.

Sen så ska man så klart anpassa farten beronende på sikt,väglag osv osv

Jaså, är det samma hastighet på den vägen? Skall du kolla igen kanske?
 
Haha, du hade snarare INTE lärt dig. :)

Men NU har du lärt dig!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det viktiga är att göra proven och förstå hur frågorna fungerar. T ex Får man stanna på motorväg. Svaret är nej. Jag svarade ja för visst får man stanna om man tror det är något farligt fel på bilen, punka ellet om bilen brinner.
 
När jag skrev provet fick jag sånt jävla hjärnsläpp så det kändes som att jag tog bilkortet igen. Sen när frågor om anatal passagerare o grejer kom så blev jag jävla förbannad när jag inte kunde svara 4 :smasha
FML
 
Den absolut svåraste frågan på teoriprovet när jag skrev det för MC var: "hur mycket kedjespel ska det vara?"

Det beror nämligen på hojen och i instruktionsboken för den hojen jag ägde då stod det klart och tydligt en siffra som inte stämde med rätt svar på provet :huvet
 
Den absolut svåraste frågan på teoriprovet när jag skrev det för MC var: "hur mycket kedjespel ska det vara?"

Det beror nämligen på hojen och i instruktionsboken för den hojen jag ägde då stod det klart och tydligt en siffra som inte stämde med rätt svar på provet :huvet

Kedjespelet får va mellan 20-40 mm,men det är ju olika, med de hade gett ett rätt på provet:)
 
Kedjespelet får va mellan 20-40 mm,men det är ju olika, med de hade gett ett rätt på provet:)

Det är ju beroende på hoj, en del ska ha ett mindre spel, en del ska ha ett större spel. Har för mig att det finns hojar som ska ha spel mellan 5-7 cm, och hojar som ska ha ett spel på 1-2 cm. Det skulle dessutom vara tekniskt möjligt men mekaniskt onödigt komplext, att bygga en hoj utan spel i kedjan med.

Det finns ett flertal frågor i teoriprovet som är faktiskt felaktiga, men man får lära sig felaktigheter bara för att kunna svara "rätt".
 
Kedjespelet får va mellan 20-40 mm,men det är ju olika, med de hade gett ett rätt på provet:)

Ja som sagt det som gav rätt svar på provet stämde inte med det som manualen till min hoj sa. Vill minnas att manualen till min hoj gav ett mått som var mindre än det som transportverktrafikstyrelsen tyckte var rätt. Därför blir det som Ulvhamne skriver att man får lära sig "rätt" svar även om det inte alltid stämmer med verkligheten. Sen hade jag kuggat med 1 poäng och jag fått fel på just den frågan hade jag säkert kunnat gå vidare med ärendet och hävdat att svaret på frågan är fel och att jag därför borde bli godkänd.

Namnlös.jpg

Som sagt, på en Yamaha FZ750 från -86 är 20mm max måttet. Alltså är inte 20-40mm rätt svar på frågan.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top