Teoriprovet gick åt pipsvängen!

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Bah, varför skall man gå tillbaka och ändra när man väl gjort provet en gång? Gick igenom det först lugnt och sansat och markerade en del frågor jag var lite osäker på. När jag sedan svarat på de frågor jag markerat så hade jag ca. 15-20 minuter kvar. Så jag tänkte att jag lika gärna kunde gå igenom provet igen och se om det såg bra ut. Det skulle jag inte gjort. För dom man var säker på i förstaläget blev man plötsligt osäker på av någon anledning. "Men vänta lite nu... detta är väl mer logiskt? :kocko ". Det var säker 5-6 frågor jag gjorde sådär på så det blev fel. Man kände ju liksom att man måste ändra på något iaf. Nåja, lyckades iaf skrapa ihop ynka 48 poäng. :död

Man lärde sig att man skall lita på sin första tanke när det gäller sådana här prov. :) (försöker se positivt på det :/ )

Någon som vet städer som har förarprovskontor lite utanför Göteborg? Kanske inte är så stort tryck på de lite mindre orterna. Fick tid igen den 4e maj, men det är ju måttligt upphetsande att vänta en månad till. :va

Första tanken är alltid den rätta! Förutom när man e onykter på krogen!
:D

/ Hannes

Mang0 skrev:
Bara att bita ihop och plugga mer !

Förarprovskontor

Har enbart hunnit med att bita ihop än. :(

Japp, har kollat där. Men det är ju inte alla. En kompis gjorde sitt teoriprov i Varberg t.ex. och när jag ringde till Luleå så sa dom att det fanns ett förarprovsställe i Kalix fast det var fullt där nu på påsklovet då jag skall dit.
Och tidsbokningen har stängt för dagen, men jag tänkte om det finns i Borås, Alingsås, Uddevalla etc.

Ang. provet: Hur skall man kunna veta vad som är störst risk här och var? Står ju inte direkt i boken vad föraren i den röda bilen tänker på just då.

Slänger upp lite frågor som ni kanske kan svara på som jag fick fel på.

* Får man köra om en bil på höger sida som skall svänga vänster på en om man inte kör i olika körfält?

* Man kör efter en bil som skall svänga höger i en korsning med trafikljus som visar grönt och man själv skall fortsätta rakt fram. Skall man ha i åtanke att han ångrar sig och kör rakt fram eller att han stannar?

Kommer inte riktigt ihåg alla krångliga frågor just nu. :3freak Men finns det inget program eller så där man kan skriva in "felkoden" man fick med betygspappret? T.ex "9.7.1 Regler angåenge last". Skulle vart väldigt smidigt! :)

Tjet skrev:
Har enbart hunnit med att bita ihop än. :(
* Får man köra om en bil på höger sida som skall svänga vänster på en om man inte kör i olika körfält?

Ja

* Man kör efter en bil som skall svänga höger i en korsning med trafikljus som visar grönt och man själv skall fortsätta rakt fram. Skall man ha i åtanke att han ångrar sig och kör rakt fram eller att han stannar?

Jag vet vilken fråga du menar, du ska vara beredd på att han kanske stannar. (Varför ? det kan t.ex vara grönt på övergångsstället han kommer att korsa o.s.v)

Kommer inte riktigt ihåg alla krångliga frågor just nu. :3freak Men finns det inget program eller så där man kan skriva in "felkoden" man fick med betygspappret? T.ex "9.7.1 Regler angåenge last". Skulle vart väldigt smidigt! :)

Lär dig vad tjänstevikt, maxlast o.s.v är, sen är det bara att räkna ut vilket svar som är rätt på dom frågorna.

Bedömningsfrågorna är inte så svåra, se till att titta på bilderna, någon kanske blinkar, en fotgängare kanske syns bakom nåt hörn o.s.v. Bara att försöka sätta sig in i situationen och bedömma, finns ju en hel del såna exempel i teoriboken också.

Jag som tycker det va lätt?? :va

Fick 62 av 65, va inga problem, men-men...

Bedömningarna tycker jag va rätt lätta, kolla bilden NOGA, man får alltid en ledtråd, tex cyklande barn bakom buske markerat med en sån där flagga vissa ungar har osv... Ibland är det att det är ett övergångställe EFTER korsningen, vilket är stor olycksrik, du blir så lyckig när du kommer över så du glömmer det tex...

Kämpa på, öva mer... Vill du har kortet eller inte? BRA, ÖVA då!!! :)

HanneZ skrev:
Första tanken är alltid den rätta! Förutom när man e onykter på krogen!
:D

/ Hannes

Haha så sant! :tummenupp

Tanken... "vad fan höll jag på med"...har ju kommit upp ett antal gånger dagen efter....:whip :slicka

Just det, Jag var full!...igen

:öl

NSR_Martin skrev:
Jag som tycker det va lätt?? :va

Fick 62 av 65, va inga problem, men-men...

Bedömningarna tycker jag va rätt lätta, kolla bilden NOGA, man får alltid en ledtråd, tex cyklande barn bakom buske markerat med en sån där flagga vissa ungar har osv... Ibland är det att det är ett övergångställe EFTER korsningen, vilket är stor olycksrik, du blir så lyckig när du kommer över så du glömmer det tex...

Kämpa på, öva mer... Vill du har kortet eller inte? BRA, ÖVA då!!! :)

hahaha, en annan fick ju 53 :)

shoik skrev:
hahaha, en annan fick ju 53 :)

Är det ni som är dumma, eller jag som är en naturbegåvning? SÅÅ mkt har jag inte pluggat, jag vill visserligen VÄLDIGT gärna ha kortet, har övat så jag va i princip säker på o klara det, och det gjorde jag... :) Men jag tycker inte jag övat helt överdrivet mkt, har läst lite i boken när jag gått o lagt mig och kört lite på datorerna nere hos trafikskolan...

Alingsås har tyvärr inte längre,så det närmaste är väl Borås... :huvet

provat att tanka hem övningsprogram från *host host* nätet? :rofl

De gjorde jag, hade 4-5 olika program att träna på, för en mån. sen skrev jag 60 av 65.

Nästan exakt samma frågor....Mitt tips!

NSR_Martin skrev:
Är det ni som är dumma, eller jag som är en naturbegåvning? SÅÅ mkt har jag inte pluggat, jag vill visserligen VÄLDIGT gärna ha kortet, har övat så jag va i princip säker på o klara det, och det gjorde jag... :) Men jag tycker inte jag övat helt överdrivet mkt, har läst lite i boken när jag gått o lagt mig och kört lite på datorerna nere hos trafikskolan...

62 här med. (På bil då) Blev besviken. Hade hoppats på alla rätt som på hojen back in the dayz :tungan

Tänkte att jag inte skulle vara bäst jämt, så jag drog till med jämna å fina 60 rätt ;)

Mark skrev:
provat att tanka hem övningsprogram från *host host* nätet? :rofl

De gjorde jag, hade 4-5 olika program att träna på, för en mån. sen skrev jag 60 av 65.

Nästan exakt samma frågor....Mitt tips!

vart tar jag hem dom då? har skrivning snart och inga läromedel. :arsele

Det är värdelöst att gå tillbaka och kolla!

Gör provet, tryck på rätta och var glad.

(Edit; det hela tar cirka 25 minuter.)

Gustav1 skrev:
Det är värdelöst att gå tillbaka och kolla!

Gör provet, tryck på rätta och var glad.

(Edit; det hela tar cirka 25 minuter.)
:fakta

För sådär jävla svårt är det inte... 64 av 65 fick jag. Ingen aning om vad jag svarade fel på...

Fast det var iofs två år sedan. Har säkert blivit dummare med tiden.

Skeppohoj.

Jag skrev provet 3 gånger och fick då godkänt på det tredje försöket.
Nu har man fåt bokat uppkörning den 25 Maj, drygt 2 måndager kvar. Suck!

:lol

Jag hade alla rätt :D
Både på bilen och MC teorin. :)

Fast, det var ju några år sedan, och jo, jag pluggade som fan för om det var något jag INTE skulle missa på så var det teorin. :fakta

cRoC skrev:
Frågorna slumpas ut, du kanske hade tur - och han otur?

"Tur" eller "otur", man bör kunna de flesta frågorna i vilket fall som. Alla är relativt enkla, det gäller ju bara att i 80% tänka logiskt, i övriga 20% får man helt enkelt lära sig vad som gäller. :)

Tur eller otur har inget med det att göra, plugga mer är det som gäller. :fakta

Lycka till nästa gång :hihi
:hej

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...