Teoriprovet avklarat!

  • Thread starter Thread starter Kia
  • Start date Start date
Grattis!

Se nu bara till att du inte tappar hojen... men eftersom det är din första så kanske du ska börja förbereda dig mentalt pa att du kommer att göra det minst en gång. Om jag vore du skulle jag ta av sidokåporna och kanske framkåpan precis i början när du lär dig, så slipper du repa dem.
Hur tappar man då hojen? Detta har jag lyckats med:

1. Långsamma svängar; jag lutar hojen lite för att sen gasa igenom svängen, men missar att hitta dragläget och vipps så ligger man där, tror jag har lyckats med det 2 ggr. Som tur var var det körskolans hoj :)

2. Jag satt still, höll i min hjälm och tänkte på annat, vet inte riktig hur men plötsligt lutar hojen för mycket för att jag ska orka hålla emot med benen. swisch... Självklart så står det 3-4 andra som jag åkte med då och tittar på :huvet Det possitiva var att reporna var minimala.


Jag skulle rekomendera att du tar ett par lektioner på en körskola innan du kör privat.
 
Najde skrev:
Grattis!

Se nu bara till att du inte tappar hojen... men eftersom det är din första så kanske du ska börja förbereda dig mentalt pa att du kommer att göra det minst en gång. Om jag vore du skulle jag ta av sidokåporna och kanske framkåpan precis i början när du lär dig, så slipper du repa dem.
Hur tappar man då hojen? Detta har jag lyckats med:

1. Långsamma svängar; jag lutar hojen lite för att sen gasa igenom svängen, men missar att hitta dragläget och vipps så ligger man där, tror jag har lyckats med det 2 ggr. Som tur var var det körskolans hoj :)

2. Jag satt still, höll i min hjälm och tänkte på annat, vet inte riktig hur men plötsligt lutar hojen för mycket för att jag ska orka hålla emot med benen. swisch... Självklart så står det 3-4 andra som jag åkte med då och tittar på :huvet Det possitiva var att reporna var minimala.


Jag skulle rekomendera att du tar ett par lektioner på en körskola innan du kör privat.


*skrattar*
Tur att det bara va hojjen som gjorde illa sig och inte du. Antar att jag får räkna med att tappa hojjen några gånger innan jag lär mig. Antar att jag får börja lägga undan slantar till nya kåpor redan nu. *ler*
 
Som jag skrev skruva bort kåporna i början så slipper du betala, jag tror kåpor + lack + dekaler kan vara dyrt nämligen.
Vet inte riktigt hur du har tänkt men om du ska gå i körskola? så kan du ju tappa deras hoj i stället för din egen :)
 
Najde skrev:
Som jag skrev skruva bort kåporna i början så slipper du betala, jag tror kåpor + lack + dekaler kan vara dyrt nämligen.
Vet inte riktigt hur du har tänkt men om du ska gå i körskola? så kan du ju tappa deras hoj i stället för din egen :)

Jo jag tänkte ju börja att ta grund lektionerna på trafik skola. Men missar gör man ju hela tiden, speciellt jag så oavsett hur många lektioner jag tar så kommer jag nog rasa i backen några gånger. :)
 
börja nu,nu....

vi börjar med att du får montera på mina krachade delar på din hoj, vi har ju lika moppe, bulig tank osv....
bra va...sen är det bara att övningsvälta, ramla, klota och skrapa.... :tummenupp

"den som aldrig ramlar , vet inte vart gränsen går och då blir man heller inte bättre.""" :banana
 
Galne Dansken skrev:
Grattis - då ska du köra själv på Rörken :tummenupp
Tjuv tror varje man stjäler :confused:
Kasta inte sten, när du bor i växthus :tungan
Grisar ka flyga :lol
- och jag har haft mitt KK sen början utan stop :tomten (får väl knacka under bordet :va )

Tjena gamelman, så du har vaknat upp ur idet,,,,, :tummenupp

dags att ta tag i livet, köpt någon Hayabusa än då..??...fegis.. :fatta!
 
M:et skrev:
Det största problemet är nog inte att hitta någon som har haft bågekort i 5 år. Det är snarare så att det är nästan ingen med bågekort som haft det 5 år i sträck utan förseelse...
Mm, själv fick jag importera en körlärare från Skellefteå för att ha nån å köra med :( . Ett tips Kia om du är rädd om din egen hoj: när du kört några ggr kan du HYRA en körskolehoj en hel dag och öva, öva tillsammans med din privata lärare (söndagar brukar de hyra ut dem). Superprisvärt.
 
tassen skrev:
vi börjar med att du får montera på mina krachade delar på din hoj, vi har ju lika moppe, bulig tank osv....
bra va...sen är det bara att övningsvälta, ramla, klota och skrapa.... :tummenupp

"den som aldrig ramlar , vet inte vart gränsen går och då blir man heller inte bättre.""" :banana

*ler* Jag trodde iof att du skulle lära mig hur man inte ramlar å såna grejer. *skrattar* Men du får bestämma när vi ska börja så får väl jag rätta mig lite efter dig. Det är ju du som hjälper mig. :banana :)
 
Ace Niki skrev:
Mm, själv fick jag importera en körlärare från Skellefteå för att ha nån å köra med :( . Ett tips Kia om du är rädd om din egen hoj: när du kört några ggr kan du HYRA en körskolehoj en hel dag och öva, öva tillsammans med din privata lärare (söndagar brukar de hyra ut dem). Superprisvärt.

Det lät ju jätte smart om man kan hyra deras hojjar en hel dag. Då kan man ju försöka passa på att ramla så mycket som möjligt under den dagen så kanske man inte gör det så mycket sen med sin egen. :banana
 
Från Lottas länk:
sandstream skrev:
<Znip>
Men om körkortet varit återkallat får det inte vara på grund av rattfylleri, grov hastighetsöverträdelse och annat allvarligt trafikbrott.
/<Znip>
Sorry Kia. Det är kört i alla fall! :tungan
 
Kia skrev:
*ler* Jag trodde iof att du skulle lära mig hur man inte ramlar å såna grejer. *skrattar* Men du får bestämma när vi ska börja så får väl jag rätta mig lite efter dig. Det är ju du som hjälper mig. :banana :)

Jag ska lära dig att inte ramla, jag ska visa hur man gör, så slipper du.*ASGARV*
 
tassen skrev:
Jag ska lära dig att inte ramla, jag ska visa hur man gör, så slipper du.*ASGARV*

Ja men det låter ju som en skön ide. *skrattar* :banana Ser fram emot att få börja. :)
 
M:et skrev:
Grattis, nu är det bara resten kvar...

Det största problemet är nog inte att hitta någon som har haft bågekort i 5 år.
Det är snarare så att det är nästan ingen med bågekort som haft det 5 år i sträck utan förseelse...
Det är ju lite halvsvårt att hålla sig laglig även om jag försöker så gott det går :squid


Hehe...man får välja sina tillfällen och ha ett välsmort munläder redo när sheriffen väl plockar fram sin långa arm :notme.
Har faktiskt klarat mig men det är nog bara en tidsfråga innan man tvingas låna ut lappen.

/O
 
Kia skrev:
:banana :banana Aaaaaa Jätte Grattis till mig själv! :Bugar Jag klarade teoriprovet idag. Halva MC kortet i hamn. Nu är det bara körningen kvar. :huvet Finns det nån som kan lära mig att köra.... jag har ju inte ens kört moped...nånsin :tungan :4skrika :7peta

Grattis Kia...
Bästa och enklaste sättet att ta mc-kort är: Kör lite hemma på moped, cross eller liknade så du får lite uppfattning om mc-åkande och ditt kunande.Sen ringer du Västerås bil och mc och bokar intesiv kurs.
Tog mitt kort där, du får åka så mycket hoj att du nästan trötnar på det :) .
Bästa med kursen är att det är väldigt hög standar på dom som är där, för första dagen studerar dom dig och bestämer om du är kapabel att klara kortet på 1 vecka. Om dom inte tycker det så blir du hemskickad med pengarna tillbaks såklart :) ( hårt men rättvisst :) )

Mail:Vasterasbilmcskola.se
Tel:021-140540 / Mob:0708-140548

MVH Cribbe
 
Cribbe skrev:
Sen ringer du Västerås bil och mc och bokar intesiv kurs.
MVH Cribbe

Öhhh...nä det gör du inte!!
Absolut inte! Eftersom du är tjej och han som är allsmäktig allena på stället har kraftiga fördomar om tjejer och motorcykelåkning. Även killarna tyckte det var ett jäkligt märkligt sätt de lärde ut på, vansinnigt opedagogiskt. Jag kan ordna fram ett antal människor som skulle säga att stället är rena skit. Övningsbanan delade vi med ett par traktorer som skvätte ut gödsel så vi fick sopa av banan för att inte sladda i skiten. Ägaren har absolut börjat tröttnat på det han håller på med.
En vecka kan nästan ingen (iallfall om man är tjej) räkan med att få ett körkort på västerås. Utan det blir för det mesta extra dagar. Jag för min del hade olika motorcyklar i stort sett varje dag som jag var där.

Ta en annan. Men boka in lektionerna tight efter varandra.
Dom är heller inte STR anslutna. Och det är inget vidare.

//Lotta
 
Allt är relativt.
Jag vet folk (både tjejer å killar) som tyker att det har varit bra där men jag har även hört motsatsen.

Men annars finns det ju bra trafikskoler i stan även om de inte har intesivkurser.
Nä Kia sug i dig alla förslag, luska runt och utgå ifrån din egna pening påse.

Att sedan snacka till dig privata instruktörer ;) är inte helt fel.
Men det bästa af allt är väl ändå att suga i dig så mycket som möjligt på alla rörken kvällar, å andra tillfällen.

Prata med exp. SMC instruktörerna alt. MCT ansvarig i länet. de har ofta läget under kontroll om du vill ha flera privat instuktörer har jag hört.
 
Lotta skrev:
Öhhh...nä det gör du inte!!
Absolut inte! Eftersom du är tjej och han som är allsmäktig allena på stället har kraftiga fördomar om tjejer och motorcykelåkning. Även killarna tyckte det var ett jäkligt märkligt sätt de lärde ut på, vansinnigt opedagogiskt. Jag kan ordna fram ett antal människor som skulle säga att stället är rena skit. Övningsbanan delade vi med ett par traktorer som skvätte ut gödsel så vi fick sopa av banan för att inte sladda i skiten. Ägaren har absolut börjat tröttnat på det han håller på med.
En vecka kan nästan ingen (iallfall om man är tjej) räkan med att få ett körkort på västerås. Utan det blir för det mesta extra dagar. Jag för min del hade olika motorcyklar i stort sett varje dag som jag var där.

Ta en annan. Men boka in lektionerna tight efter varandra.
Dom är heller inte STR anslutna. Och det är inget vidare.

//Lotta

Tråkigt att läsa det du skriver, själv tog jag kortet för 3 år sedan och då var det super. Men det har tydligen blivit dåligt :( , vi hade då 4 tjejer i vårna grupp :yoparty . Men det har kanske blivit ny ägare som tydligen har konstiga ideer och fördomar angående tjejer och mc-åkande.
// Cribbe
 
Jag kan rekommendera Körkortsproffsen i Uppsala. Jag körde dubbellektioner (80 min) hos dem och övade sedan privat (flera timmar varje dag) från början av april till mitten av maj. Sedan blev det en paus i väntan på uppkörningen och så två dubbellektioner till dagen innan, för att hårdköra konbana och inbromsningar m.m. samt ett snabbtest av att trafikvettet fanns kvar. :)

Jag körde nog ca 300 mil privat under den tiden och tog kortet lekande lätt, utan en anmärkning. Kostnaden för lektionerna är en struntsumma med tanke på hur effektiv övning man får och kunskaper som kan rädda livet...

Klotade en gång med egna hojen och ett par med körskolans - samtliga tillfällen vid manöverövningar. Det dröjde sedan ett drygt år innan jag gick omkull i trafiken (stoppies på sandad asfalt är obra :3freak ).
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top