Teorifrågor...

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Hoj
08, KTM SuperDuke
Halloj allihop. Jag skriver teoriprovet imorgon och för övnings skull undrar jag om någon av er som nyligen skrivit provet minns några frågor?!? Posta gärna dessa här i så fall så har jag något att träna på!

här får du en fråga att träna på:

vad står det i teori-boken?

...annars, man klarar sig långt med logik. Med säkerhetstänkande går det mesta...

Japp... Men det spelar ju ingen större roll eftersom jag vill träna, inte ha facit.

En fråga som jag fick på både A & B provet var att man såg en lastbil bakifrån och frågan var om lastbilen hade släp eller inte. Vet många andra som fått den oxå bla. min flickväns lillebror som skrev för 2 månader sedan...

// Linus

Skrev provet idag. Som någon tidigare sa så skiljer ju sig frågorna en del.

Men några små tips är väl att du ska ha koll på datumzoner, lite statistik, miljöfrågor. Lite om hojen o.sv. Har du pluggat tillräckligt så ska det inte vara några problem.

En fråga som jag fick på både A & B provet var att man såg en lastbil bakifrån och frågan var om lastbilen hade släp eller inte. Vet många andra som fått den oxå bla. min flickväns lillebror som skrev för 2 månader sedan...

// Linus

Shit! Den minns jag från när jag skrev teorin för B-kortet för 17 år sedan. Är den kvar?!? :D

Skrev provet idag. Som någon tidigare sa så skiljer ju sig frågorna en del.

Men några små tips är väl att du ska ha koll på datumzoner, lite statistik, miljöfrågor. Lite om hojen o.sv. Har du pluggat tillräckligt så ska det inte vara några problem.

Och det gick bra hoppas jag?

Ja, det är ju de där miljöbitarna och statistiken som man oftast går bet på. Det är ju liksom inget man lärt sig av att köra bil i 17 år.

Tack för tipsen men jag hade hoppats på några riktiga frågor! :)

Last edited:
Mitt tips (tog kortet 04 efter att ha haft bilkort i 7år) är att plugga på datumzoner och miljö. Kunde inte ett skit om det men det kommer frågor på det kan man nästan vara helst säker på!

Reaktionsträckor och bromssträckor brukar alltid vara med nästan.
Hur mkt sträckan fördubblas vid olika fartökningar.

Inte ovanligt att det kommer någon fråga om järnvägsövergångar heller.

Men som sagt, det är ju 60 frågor. Många olika.

Skrev för E-behörighet nyligen och FAKK vad mkt skumma frågor om trafik, miljö m.m. , fan jag hade ju bara nästan läst om E-behörigheten men klarade mig precis på gränsen 44 poäng.

/Nitrous

Shit! Den minns jag från när jag skrev teorin för B-kortet för 17 år sedan. Är den kvar?!? :D

Och det gick bra hoppas jag?

Ja, det är ju de där miljöbitarna och statistiken som man oftast går bet på. Det är ju liksom inget man lärt sig av att köra bil i 17 år.

Tack för tipsen men jag hade hoppats på några riktiga frågor! :)

Jo då jag blev godkänd. Faktiskt fick jag bara en fråga om statistiken och det var , hur många är det ca som omkommer i trafiken varje år?

Angående miljöbiten fick jag också bara en fråga om jag minns rätt. Och då skulle man svara på vad kolmonoxid förrvärrade.

Fick även en liknande fråga som ni pratade om innan om lastbilen. Fick se en lastbil bakifrån och skulle genom den bilden kunna svara på om lastbilen hade tillkopplat släp, om det var en tung lastbil o.sv.

En datumzons fråga var t.ex.

Du ska parkera din bil där datumparkering gäller. Du kommer till platsen kl. 21.00 den 27 Januari och ska stanna tills den 28 januari kl 09.00.
Vilken sida ska du då parkera på?
Och så fick man ju då se en bild som visade att datumparkeringen gällde mellan kl 00.00-06.00.

Fick även frågor på vilka förbud som generellt gäller på motorväg/motortrafikled.

Hoppas du får någon hjälp från detta, och lycka till. Din trafikvana och till B-körkort borde hjälpa dig.

Nyheter
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Back