Teorifrågor behöver någon som kan

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
hejsan allesammans!

tänkte fatta mig kort. jag ska lägga teriprovet imorgon för mc, och jag skriver detta inlägg pga att jag fick bara 50 rätt första gången och det jag kuggade på var trafikregler.
så jag tänkte höra med er som har kortet om ni skulle kunna vara vänliga och svara på några frågor jag vill skriva här nedanför som jag va lite osäker kring.
ps: jag fattar såklart att jag inte kmr få samma prov men jag vill ändå förstå detta.

1. "vad får man inte göra på en motorväg, stanna på av-påfartsträckor eller inte köra fordon med en lägre hastighet än 45km/h"

2. "i vilket samband får du köra med helljus, möte med gående längs kanten eller möte med mc/moped strax innan vänsterkurva på landsväg"

3. "varför är stopplinjen i vissa korsningar långt innan korsningen, för att bilar från anslutande väg ska kunna svänga in eller stor olycksrisk att man bromsar för sent och hamnar i korsningen och blir påkörd"

4. "en bil skall svänga vänster inne i ett bostadsområde på en väg får jag köra om han till vänster eller ska jag vänta tills han gjort svängen?"

5. "är sis och E märkta hjälmar godkända i sverige?"

6. "jag ska göra en vänstersväng på landsväg, det ligger 3 bilar en bit bakom och 3 framför hur skall svängen tas? 1. jag kör förbi gör en högersväng längre bort och vänder 2. jag sänker farten, placerar hojjen intill mittlinjen och svänger precis efter sista bilen 3. jag kör in på väggrenen och stannar till och svänger efter det är fritt bakom samt framför.

7. "en väg fortsätter rak fram, i första korsningen på bilden är det en T korsning, hur långt gäller det varningsmärket?"

8. "du kör i 60km/h hur lång är stoppsträckan" (6x6=36) ca 40m?

PS: detta är i grovt vad frågorna handlade om + att det var bilder på de flesta, även fler svarsalternativ som jag redan då plockade bort.

mvh elitan
 

Monica

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
Kawa Z750s, MT-01 och Suzuki GSX1400
jag är inte helt hundra på en del av svaren, men ganska säker

1. ej lägre hastighet än 45 km/h
2. möte med gående
3. för att de ska kunna svänga in
4. inte lämpligt att köra om till vänster om bilen svänger vänster....det blir nog ont....däremot får du köra om till höger innan bilen svänger vänster
5. tror det ska stå sis
6. svar 3
7. T-korsningsmärket är inget varningsmärke, förstår inte frågan
8. det minns jag inte alls...
 

B33R

Medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
hmm fråga 8 tror det va såhär nån får gärna rätta om det är fel

Stoppsträcka då måste du räkna med både bromssträcka och reaktionssträcka.

Reaktionssträcka i 60km/h är 6 x 3 = 18m
(första siffran i hastigheten x 3)

Bromssträckan i 60km/h är 6 x 6 / 2 = 18m
(första siffran i hastigheten x första siffran i hastigheten sen halvera summan)

Stoppsträckan blir då 18+18=36

Dumt exempel med 60km/h i en annan hastighet kommer inte reaktionssträckan och bromssträckan bli samma
 
Last edited:

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
1. man får inte stanna på på och avfart
2.strax innan vänsterkurva.
3. för att de ska svänga in.(osäker)
4.vänta.
5.ja
6.3
7.???
8. bromssträckan är 3 ggr reaktionstiden

Edit: 7. tills nästa korsning?
 
Last edited:

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Lite sent påtänkt? Men som du ser av svaren du fått är ju säkert hälften fel, så lita inte på dem. Har du inga böcker eller bonniers trafikskola där du kan träna på testfrågor?
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
6. Du kommer få fel för #3 även om du kanske skulle gjort det. Det gäller att köra säkert - #1.
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
på 6.an ska man köra förbi för att sedan göra en högersväng och vända, det är jag väldigt säker på.
 

SwampT

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Typ Göteborg
Hoj
-04 Suzuki 650 Vstrom
Ang 1:an hade det varit otillåtet att färdas med lägre hastighet än 45km/h på motorväg hade polisen skrattat hela vägen till banken på in och utfarterna till göteborg varje morgon.

Rätt svar är att du inte får stanna på av och på farter. I know jag hade rätt på den i förra veckan.



Nu skall Jag gissa lite
Du får inte köra på motorväg med fordon vars maxhastighet är 45km/h men det e skillnad.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top