Teoretisk fråga ang kopplingen cykling-hojåkning.

Thoraby

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
nopp
Om man nu inte är den mest begåvade cyklisten i hela världen :rolleyes: , hurpass smart voro det att sätta sig på en mc?
Jag har ingen aning om vad jag lider, men jag har flera minnen från cykling där jag legat och cyklat rakt fram på rak asfaltväg, endast för att vid nästa stund ligga ner på asfalten med cykeln framför mig. Sen kommer jag även ihåg nån gång jag cyklade på grusväg och styret vred sig helt spontant, vilket slutade med en flygtur på några meter.

Fast det värsta(mest absurda) måste ända vara den gången jag cyklade brevid trottoarkanten vid lunds universitetsområde. Däcken gled sig emot trottoarkanten, framdäcket hoppade upp på trottoaren, men backdäcket stannade kvar på vägen, vilket ledde till att kedjan hoppade av. Sen hoppade backdäcket också upp, och jag hamnade på pakethållaren(med händerna kvar på styret). Jag kunde inte svänga, iomed att mina armar var utsträckta(höll ju i styret!!) bara styra rakt fram. Och vad stod inte rakt framför mig om inte ett gigantiskt jävla träd. Åkte in i det med framdäcket och flöög mot det med huvet först. Tur att jag hade hjälm iaf.

iofs inträffade allt detta under de tidigare tonåren(är aderton fyllda nu), men vafan.
såååååååå

Om man nu inte är den mest begåvade cyklisten i hela världen :rolleyes: , hurpass smart voro det att sätta sig på en mc?

danka

Mc är lättare än att cykla, man är ju helt ostabil på en cykel.

Men men, jag kanske har fel.

bara sätta sig på en mc och försöka köra vore ju osmart, det är väl ungefär som att lära sig att cykla samma svårihetsgrad

Eftersom du faktiskt ställer frågan själv vet du nog redan svaret ??

//Peter

Thoraby skrev:
2281978 Om man nu inte är den mest begåvade cyklisten i hela världen :rolleyes: , hurpass smart voro det att sätta sig på en mc?
Jag har ingen aning om vad jag lider, men jag har flera minnen från cykling där jag legat och cyklat rakt fram på rak asfaltväg, endast för att vid nästa stund ligga ner på asfalten med cykeln framför mig. Sen kommer jag även ihåg nån gång jag cyklade på grusväg och styret vred sig helt spontant, vilket slutade med en flygtur på några meter.

Fast det värsta(mest absurda) måste ända vara den gången jag cyklade brevid trottoarkanten vid lunds universitetsområde. Däcken gled sig emot trottoarkanten, framdäcket hoppade upp på trottoaren, men backdäcket stannade kvar på vägen, vilket ledde till att kedjan hoppade av. Sen hoppade backdäcket också upp, och jag hamnade på pakethållaren(med händerna kvar på styret). Jag kunde inte svänga, iomed att mina armar var utsträckta(höll ju i styret!!) bara styra rakt fram. Och vad stod inte rakt framför mig om inte ett gigantiskt jävla träd. Åkte in i det med framdäcket och flöög mot det med huvet först. Tur att jag hade hjälm iaf.

iofs inträffade allt detta under de tidigare tonåren(är aderton fyllda nu), men vafan.
såååååååå

danka

Tror inte du ens är i farozonen på mc vers Cykel, jag har gjort otaliga cykelsmällar, men det värsta jag gjort med hoj är väl när jag tappat en i backen stillastående, vilket många har gjort..

Ääh jag vete faan din motorik verkar inte vara den bästa :D men va faan du får ju göra samma förarprov som alla andra så wtf!

Ta en lektion på en skola och se hur det känns !

HanneZ skrev:
2282729 Trilla på cykel har väl alla gjort? Varför skulle man inte köra mc för det?

Ajdå, glömde att det faktiskt är en mänsklig rättighet att ha körkort och dessutom skall man försäkra sin CZR997545096RRRRR för 15kr/månad.

Självklart har alla vurpat med cykel. Dock förstår de flesta varför de vurpade, vilket trådskaparen inte verkar göra......

//P

Froven skrev:
2282769 Ajdå, glömde att det faktiskt är en mänsklig rättighet att ha körkort och dessutom skall man försäkra sin CZR997545096RRRRR för 15kr/månad.

Självklart har alla vurpat med cykel. Dock förstår de flesta varför de vurpade, vilket trådskaparen inte verkar göra......

//P
:va

Vart i mitt inlägg påpekar jag att alla skulle ha rättighet att ha körkort? Vart påpekar jag något om försäkra sin CZR99... ?

HanneZ skrev:
2282777 :va

Vart i mitt inlägg påpekar jag att alla skulle ha rättighet att ha körkort? Vart påpekar jag något om försäkra sin CZR99... ?

Det säger du inget om.

Men "Trilla på cykel har väl alla gjort? Varför skulle man inte köra mc för det?"

Diskussionen rör väl inte huruvida man är olämplig som MCpilot för att man vurpat med 2hjuling, utan killen verkar vara en aning tankspridd och inte riktigt lira jämt med de lagar som herr Newton så passande beskrev.

Läs killens inlägg igen och ställ dig frågan om du vill möta honom på vägen, eller sitta på stol 14C på flyget till Aten med honom som pilot.

//P

Froven skrev:
2282793 Det säger du inget om.

Men "Trilla på cykel har väl alla gjort? Varför skulle man inte köra mc för det?"

Diskussionen rör väl inte huruvida man är olämplig som MCpilot för att man vurpat med 2hjuling, utan killen verkar vara en aning tankspridd och inte riktigt lira jämt med de lagar som herr Newton så passande beskrev.

Läs killens inlägg igen och ställ dig frågan om du vill möta honom på vägen, eller sitta på stol 14C på flyget till Aten med honom som pilot.

//P
Ptja, att han cyklar rakt fram, får minneslucka o sen vurpar låter väl lite skrämmande. Om det nu ligger någon sanning i det så har han nog slagit i huvudet och därför inte minns vad som hänt. Att ett styre kan vrida sig när man cyklar på grus är väl inget konstigt, inte heller är det väl konstigt att man råkar hamna på pakethållaren o sen inte kan svänga för man behöver båda händerna att hålla fast sig.

Hur som helst så startar han ju tråden för han vill höra att han är en vildhjärna eller liknande. Jag ser likheter med mina kompisar som kör med "en sån där skulle jag aldrig kunna köpa, jag skulle köra ihjäl mig direkt".

Du måste ha attityden att du SKALL köra "den där" hojen. Jag köpte min MC utan att alls kört något annat än scootrar. Och visst har man sina stunder..fler i början innan man känner in tyngden och balansen etc. Men man lär sig ju. Annars är det ju ingen poäng att köpa hojen..man måste VILJA bemästra den. Och man lär ha några seriösa funktionshinder om man inte lyckas så småningom.

Froven skrev:
2282793

//P

Tja, kan väl inte vara värre än att flyga med Ryan Air :)

Fast där är det i och för sig bra om man är tankspridd, så man fortare glömmer resan efteråt :D

ska cyykla till jobbet i några veckor nu, och om inga störe olyckor inträffar så får man väl börja ta lektioner på trafiskskolan. tack för svaren
puss på er

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back