Tennant :(

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Förra sommaren tog jag en försäkring hos SUSAB. Det var en hel/hel med en årspremie på 4100:-. Försäkringsperioden var 2002-06-19 till 2003-06-01 och premien blev då 3793:-. Premiern delades upp på två betalningar.

När årsförfallodagen (2003-06-01) började närma sig (2003-05-07) kom försäkringsbrevet. Den nya årspremien skulle bli 11676:-.

Givetvis var jag inte intresserad av en 200% höjning så jag tog en försäkring hos Folksam i stället. Avtalstid 2003-06-01 till 2004-06-01.

2003-06-18 kommer det en uppsägning/påminnelse om att jag inte betalt SUSAB försäkringen. Eftersom jag har annan försäkring så tycker jag det är ok att denna försäkring sägs upp så jag gör ingenting. Med 200% höjning är det inte värt att stå i telefonkö en halvtimme bara för att säga att jag inte vill ha försäkringen.

Idag 2003-07-15 kom ett brev från SUSAB där det står att försäkringen är annulerad från 2003-06-25 och att trafikförsäkringsföreningen tagit över från denna dag. Vidare så vill de ha betalt för 2003-06-01 t.o.m. 2003-06-25.

Ska det va på detta viset??? Vad ska jag göra? :mad:

Rymding skrev:
Förra sommaren tog jag en försäkring hos SUSAB. Det var en hel/hel med en årspremie på 4100:-. Försäkringsperioden var 2002-06-19 till 2003-06-01 och premien blev då 3793:-. Premiern delades upp på två betalningar.

När årsförfallodagen (2003-06-01) började närma sig (2003-05-07) kom försäkringsbrevet. Den nya årspremien skulle bli 11676:-.

Givetvis var jag inte intresserad av en 200% höjning så jag tog en försäkring hos Folksam i stället. Avtalstid 2003-06-01 till 2004-06-01.

2003-06-18 kommer det en uppsägning/påminnelse om att jag inte betalt SUSAB försäkringen. Eftersom jag har annan försäkring så tycker jag det är ok att denna försäkring sägs upp så jag gör ingenting. Med 200% höjning är det inte värt att stå i telefonkö en halvtimme bara för att säga att jag inte vill ha försäkringen.

Idag 2003-07-15 kom ett brev från SUSAB där det står att försäkringen är annulerad från 2003-06-25 och att trafikförsäkringsföreningen tagit över från denna dag. Vidare så vill de ha betalt för 2003-06-01 t.o.m. 2003-06-25.

Ska det va på detta viset??? Vad ska jag göra? :mad:

Låt det va, du har ju bevis på att du har din MC försäkrad

I ditt försäkringsbrev står det säkert att om försäkringstagaren inte säger upp avtalet så löper det på automatiskt. Dock tror jag du kan luta dig mot "Negativ Avtalsbidning". Höjningen är inte av ringa art, och det måste anses som en ny offert som INTE kräver svar än en fortsättning på en sedan tidigare befintlig försäkring.

TYvärr kan jag inte uttala mig utan att se deras försäkringsvilkor, men jag tror du får bita i det sura äpplet på flera sätt.
1: Betala in pengarna, så att du inte få inkassokrav
2: Ställ dig i telefonkön och prata med dom.
Om altt går bra, betalar de tillbaka pengarna. Du har ju bevisligen en ny försäkring för denna period, och du kan inte ha två försäkringar på ett objekt.

vissa försäkringsbolag meddelar det andra bolaget om att du bytt till deras medans andra låter dig själv besörja den saken... ngn antingen du eller ditt nya försäkringsbolag är skyldiga att meddela det andra bolaget.... så på din fråga ja de kan göra på detta viset... du kommer åka på att pröjsa kostnaden...

Jag bytte från Tryggs garageförsäkring till Länsförsäkringar i våras men oj vad med strul jag fick. :fakta

Det finns något register dit försäkringsbolagen meddelar att de har en trafikförsäkring på ditt fordon. Det var här Länsförsäkringar missade eller snarare rapporterade fel nummer. Trygg var då tvingade enligt lag att stå för min trafikförsäkring. När jag inte betalade gick Trafikförsäkringsföreningen in med en tvingande försäkring.

Slutligen lyckades alla parter inse vad som hade gått fel och Länsförsäkringar bakdaterade min försäkring i registret (de skrev i efterskott in det datum från vilket jag hade betalt försäkringen) och nu var alla glada.

Kjell :tummenupp

Jag ringde nyss.

Frågade surt om vad det här var för trams, jag som hade skaffat en ny "ej chockhöjd försäkring"???. :mad:

Jo vi hade först inte fått nån uppsägning, men sen fick vi meddelande när vi meddelade att det inte fanns, aaaa, att det fanns en försäkring från den 1:a. :rodnar Såå, å, du kan bortse från den räkningen. :rodnar

Jasså jaha? :5sure ja hej då! :5sure "Klick"

De chansade säkert på att ta in en 500-hundring, men tji fick de. :) Perkule om det kommer en ny påminnelse eller nåt krav från trafikförsäkringsföreningen. :6surkart

Freppa skrev:

TYvärr kan jag inte uttala mig utan att se deras försäkringsvilkor, men jag tror du får bita i det sura äpplet på flera sätt.
1: Betala in pengarna, så att du inte få inkassokrav
Om altt går bra, betalar de tillbaka pengarna. Du har ju bevisligen en ny försäkring för denna period, och du kan inte ha två försäkringar på ett objekt.

Betala aldrig in pengarna till något som är solklart fel. Jag tror det är till någonstans på Länstyrelsen man kan deponera pengarna vid en eventuell tvist så kan de inte skicka fogden på dig iaf.

Företag är ofta inte kloka på att återbetala. Hur kommer det sig att man själv måste betala fort som f-n (teckna en försäkring och du måste betala inom 14 dagar typ) medans om man säger upp en försäkring så sker återbetalaning först med kommande månads utebetalningar ifrån bolaget. Vidare så måste jag sätta in pengar på deras konto men får tillbaka pengarna med någon s-tans avi som jag måste gå till banken (som ju så ofta har öppet) och lösa ut. Sätter man inte en pengarna på sitt konto så kostar det typ 30 spänn att få ut pengarna. :mad: Ge dem inga pengar som de inte har rätt till!

Freppa skrev:
I ditt försäkringsbrev står det säkert att om försäkringstagaren inte säger upp avtalet så löper det på automatiskt. Dock tror jag du kan luta dig mot "Negativ Avtalsbidning". Höjningen är inte av ringa art, och det måste anses som en ny offert som INTE kräver svar än en fortsättning på en sedan tidigare befintlig försäkring.

Tack Freppa! Detta tänkte jag använda om de trilskades. (Eller kommer att använda om det fortsätter krångla. )

Exakt samma sak hände mig med Susab, delvis pga eget misstag med förfallodatum men även Susab gjorde fel...

De förnekade att jag sagt upp försäkringen trots att jag hade deras annulationsbekräftelse framför mig... Jag bråkade som fan och fick rätt tillslut, bortsett från 10 dagar som TFF skulle ha betalt för men det berodde på att jag missat att försäkringen bara gällde till 1:a mars och inte till 10:e som jag trodde...

Jag är oxå där.

Min SUSAB-försäkring förföll (rätt ord?) 1/8. Den nya 267% högre offerten/inbetalningskortet som kom lät jag ligga.
Tecknade däremot en halv/hel hos Folksam from den 1:e aug (som jag visserligen fick fel uppgifter/villkor om och som jag tvingades ändra idag...men de skulle sätta den nya från 1/8 så det ska vara lugnt) men fick inte tag i SUSAB/Tennant då de höll på att flytta (?!?).
Har suttit i telefonkö utan större framgång så idag mailade jag och sade att jag minsann inte ville ha den nya försäkringen och att jag bara ville få en bekräftelse på att de hajat det.

Vad tror ni kommer att hända?
1. Jag KAN väl inte behöva betala ngt till Tennant?
2. Folksam MÅSTE väl ha registrerat min försäkring ngnstans den 1/8 så att jag inte får TF-föreningen på mig?

Vi får väl se vad som händer... :confused:

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...